Senaste nytt

The RED ZONE Gardemoen

Slappo

Medlem
Hej!

Var på väg till Nordnorge igår från ARN och hade 3h väntan på anslutande SAS plan i OSL, tänkte slå ihjäl lite tid och tog trappen ned tillbaka till utrikeshallen för att gå och sätta mig i loungen.

Den trevliga kvinnan i loungen gjorde dock klart för mig att jag var i RED ZONE ?!? vilket var absolut förbjudet och jag skulle genast gå ut till loungelösa Inrikeshallen där kaffe och kaka väntade för typ 150NOK..

Är det bara i Norge det funkar såhär? eller gäller det samma på ARN ex om man kommer från OSL via ARNmed slutmålet GOT och några timmar över? Någon som vet ?
 
Jag kan i alla fall svara på det sista. Det går utmärkt att komma in i loungen på T5 trots att du skall vidare senare från T4 på ARN. :)
 

mha321

Medlem
Det står väldigt tydligt att man inte får passera tullgränsen (dörrarna mellan inrikes och utrikes) utan att ha en internationell biljett. Ingången till lounge ligger ju långt efter det. Och man ska väl inte kunna komma in i den delen via transfer heller utan att passera "transfer utland" om de inte glömt någon dörr öppet?

Däremot slutade de kolla boarding pass vid tullgränsen för ett par år sedan, och förlitar sig på enbart skyltarna. Men det är väl dessutom ganska svårt att ta sig tillbaka till inrikes när du väl gått ut där?

(däremot hade jag inte hört att de kallade det för red zone...)
 

Nemo

Medlem
The RED ZONE Gardemoen.

Det är lätt att från ankomst utrikes OSL+ gå ned i utrikeshallen, och tillbaka samma väg. För att sedan gå ut genom tullen, till säkerhetskontrollen och in i inrikes (och sedan kan man ånyo gå in i utrikes, men här går det dock ej att direkt ta sig tillbaka till inrikes, utan det blir samma trappa som tidigare). Således är det lätt att direkt vid ankomst från ARN gå ned i utrikes och till loungen, utan att passera några enkelriktade spärrar. Förstår faktiskt inte heller uttrycket Red Zone. Har ett svagt minne av att jag gjort samma sak som TS, utan att få veta att jag var i Red Zone.
 

Helimike

Medlem
I maj sägs det att det inte kommer att behövas några tjuvtrix längre, för då skall den nya inrikesloungen stå färdig.
 
Toppen