Senaste nytt

[Tips] vid köp av mistake fare med flyg till/från/inom USA

Dr. Miles

Expert
Det har postats några mistake/error fares på flygbiljetter forum och då tänkte jag att tipsa om amerikansk lag 14 CFR 399.88 som definierats av DOT.

Amerikansk lag 14 CFR 399.88 skyddar konsumenten från flygbolaget även vid bokning av mistake fare, men endast när flygning är till/från/inom USA.
Med andra ord, detta gäller inte om du köper mistake fare från en av de amerikanska flygbolagen/resebyråerna så länge flygningar inte är till/från/inom USA.

Jag postade detta i en annan tråd men det är kanske värt att posta som en separat tråd.

USA DOT skrev:
Does the prohibition on post-purchase price increases in section 399.88(a) apply in the situation where a carrier mistakenly offers an airfare due to a computer problem or human error and a consumer purchases the ticket at that fare before the carrier is able to fix the mistake?

Section 399.88(a) states that it is an unfair and deceptive practice for any seller of scheduled air transportation within, to, or from the United States, or of a tour or tour component that includes scheduled air transportation within, to, or from the United States, to increase the price of that air transportation to a consumer after the air transportation has been purchased by the consumer, except in the case of a government-imposed tax or fee and only if the passenger is advised of a possible increase before purchasing a ticket. A purchase occurs when the full amount agreed upon has been paid by the consumer. Therefore, if a consumer purchases a fare and that consumer receives confirmation (such as a confirmation email and/or the purchase appears on their credit card statement or online account summary) of their purchase, then the seller of air transportation cannot increase the price of that air transportation to that consumer, even when the fare is a “mistake.”

A contract of carriage provision that reserves the right to cancel such ticketed purchases or reserves the right to raise the fare cannot legalize the practice described above. The Enforcement Office would consider any contract of carriage provision that attempts to relieve a carrier of the prohibition against post-purchase price increase to be an unfair and deceptive practice in violation of 49 U.S.C. § 41712.

Länk till dokumentet
 

Swisser

Medlem
Gäller denna amerikanska lag 14 CFR 399.88 också för en mistake fare som går via USA (transfer och/eller stopover), tex Europa - USA - Sydamerika?
 

Dr. Miles

Expert
Gäller denna amerikanska lag 14 CFR 399.88 också för en mistake fare som går via USA (transfer och/eller stopover), tex Europa - USA - Sydamerika?

Om det är via USA ingår det automatiskt flygning till/från USA och då anser jag att lagen bör gälla.
Men annars har vi flera advokater/jurister/juridikstudenter i forumet så överlämnar jag tolkning åt proffsen. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om det är via USA ingår det automatiskt flygning till/från USA och då anser jag att lagen bör gälla.
Men annars har vi flera advokater/jurister/juridikstudenter i forumet så överlämnar jag tolkning åt proffsen. :)

Ja, det skulle vara mycket intressant att höra vad en jurist säger om felaktiga priser, alltså om det finns någon bestämmelse om när köparen måste anses förstå att ett pris inte kan stämma. Men om man hypotetiskt inte vet något om flygpriser och bokar en extremt billig biljett man råkat hitta har man väl handlat i god tro...om det har någon betydelse?

Just i flygbranschen sätts ju också ofta priser så extremt reducerat att det knappt går att avgöra vad som är ett felaktigt pris. Jag fick helt klart en skum känsla när vi köpte 5 biljetter ARN-VIE-NRT-VIE-ARN för under 20 000 kr...men det var visst ett korrekt pris. Men hur ska man veta det, och vid vilken punkt?
 

palmen

Moderator
Ja, det skulle vara mycket intressant att höra vad en jurist säger om felaktiga priser, alltså om det finns någon bestämmelse om när köparen måste anses förstå att ett pris inte kan stämma. Men om man hypotetiskt inte vet något om flygpriser och bokar en extremt billig biljett man råkat hitta har man väl handlat i god tro...om det har någon betydelse?

Just i flygbranschen sätts ju också ofta priser så extremt reducerat att det knappt går att avgöra vad som är ett felaktigt pris. Jag fick helt klart en skum känsla när vi köpte 5 biljetter ARN-VIE-NRT-VIE-ARN för under 20 000 kr...men det var visst ett korrekt pris. Men hur ska man veta det, och vid vilken punkt?

Lite av detta diskuterades tidigare, ond tro kallas det när man köper något som man borde ha insett var ett felaktigt pris. Motsatsen till att handla i "god tro".
http://www.businessclass.se/flygbil...nordamerika-500-enkel-bolag-8.html#post108207

Lämnar övriga tolkningar av detta till någon som är mer insatt i juridiken, har enbart en grundläggande juridikkurs att luta mig mot.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Just i flygbranschen sätts ju också ofta priser så extremt reducerat att det knappt går att avgöra vad som är ett felaktigt pris. Jag fick helt klart en skum känsla när vi köpte 5 biljetter ARN-VIE-NRT-VIE-ARN för under 20 000 kr...men det var visst ett korrekt pris. Men hur ska man veta det, och vid vilken punkt?

Lite OT.
Man kan undra om vilket är mistake fare egentligen... :rolleyes:

http://www.businessclass.se/deals/1...wien-t-r-austrian-air-berlin-670-750-sek.html

eller

Screenshot20130619_1.png
 

NyfikenGrau

Medlem
Lite av detta diskuterades tidigare, ond tro kallas det när man köper något som man borde ha insett var ett felaktigt pris. Motsatsen till att handla i "god tro".
http://www.businessclass.se/flygbil...nordamerika-500-enkel-bolag-8.html#post108207

Tackar för tips, intressant.

Lite OT.
Man kan undra om vilket är mistake fare egentligen... :rolleyes:

http://www.businessclass.se/deals/1...wien-t-r-austrian-air-berlin-670-750-sek.html

eller

Ja det är ju sånt som är problemet när branschen är så helskruvad som just flygbranschen! Om VI som är intresserade har svårt att avgöra vad som är ett felaktigt pris, vad gäller då inte för de som aldrig brukar flyga?

Jag gjorde en sökning nyss och fick se någon gammal error fare som där en biljett i första klass interkontinentalt såldes för under 50 USD, där någonstans antar jag att man kan utgå från att även ovana fattar att något är fel. Men 500 USD som i tråden ovan? Inte så säker på att någon som är ovan resenär skulle reagera extra på det, även om de säkert tycker det är billigt.
 
Toppen