Senaste nytt

Hjälp! Asiana OZ 542 - 01 juli Nedgraderad från First till Business!?

jumbooze

Medlem
Uppdatering följer så fort min EU claim behandlats.

Kommer fixa ny text när detta händer råkade kasta texten :eek:
Blev nedgraderad till C.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag råkade ut för en likande grej förra året på MXP-HKG-TPE med CX i F för AAdvantage miles, Sin vana trogen gjorde CX ett planbyte HKG-TPE (fick iofs testa deras nya C då:)). Kollade en tråd på FT där det framgick att eventuellt kunde man få kompensation av CX om man tjatade på dem. Ides inte göra det, men kontaktade AA när jag kom hem och fick 4 000 miles som kompensation. Historien finns här.

Flyger själv ICN-FRA OZ F i juli så jag kanske ska kolla upp läget.
 

jumbooze

Medlem
Tack Henrik för feedback, hoppas vi kan träffas i HKG nu när vi inte har träff i KVB :D

Just nu är det ju lite annorlunda, det är det långa "benet" dryga 10h som nedgraderas. Själva anledningen jag valde denna rutten var ju Palmens review av OZ F.

Det är en resa ex-EU med första benet i EU. Det är numera mindre än 14 dagar kvar till avresa. Så jag tycker att EC261/04 borde gälla här och funderar på att driva den linjen om inte någon har feedback på att det troligtvis inte går vägen.
 

Magino

Medlem
Detta hände mig i julas. Tyvärr upptäckte jag det först på flygplatsen när jag skulle checka in. De påstod att de hade skickat mail till mig om ändringen och visade mailet som US Airways hade skickat mig. Problemet var bara att de skickat till fel mailadress. De kunde iaf inte boka om mig på något flyg enligt deras supervisor. Efter mycket diskussioner fram och tillbaka mellan mig och hon som var högsta hönset på plats på flygplatsen och hon med sin chef, samt att jag lite lätt "hotade" med EC261/04 eller boka om mig till LH som gick en knapp timme tidigare, så gick de med på att boka om mig till LH om det fanns plats kvar i O klass. Man såg verkligen och hörde hur hon på flygplatsen försökte kriga för mig när hon pratade med sin chef, och han var alltid trevlig och tog allt på största allvar. Lyckligtvis så fanns det nu plats kvar i O klass men ingen skulle flyga första klass den dagen så de hade inte beställt någon mat. Så då kom nästa problemet som var att det vanligtvis tar över två timmar att fixa fram mat till första klass och det var nu bara en dryg timme kvar. 40 minuter innan avgång fick jag ett godkännande från LH att jag skulle få följa med och att maten skulle fixas fram. Då var det bara att gå bort till gaten då boardingen börjat, efter lite strul i gaten då jag inte fanns med på listorna eller min biljett uppdaterats i systemet ännu kom jag ombord. Tillslut blev planet 20 minuter försenat på grund av att vi var tvungna att vänta in min mat till mig som satt ensam i första klass samt att de skulle lyckas hitta mina väskor som var incheckade på OZ flyget. Det kan ha varit ett av mina mest pinsamma ögonblick på ett flygplan när jag frågade flygvärdinna om hela förseningen var på grund av mig, men samtidigt kände man sig väldigt speciell och viktigt. LH tar verkligen sina första klass passagerare på allvar, vare sig de betalat med pengar eller poäng.

Så av detta ville jag säga att jag rekommenderar dig att ringa till US för att boka om till en dag då de har förstaklass på OZ eller om du hittar en annan väg som du vill flyga om du verkligen vill resa i första klass, självklart kommer du få boka om utan någon avgift. Om du tar det på flygplatsen var beredd att kriga och i värsta fall få åka business och kanske få någon ersättning efter ytterligare mer krigande.

Hoppas det löser sig för dig.
 

jumbooze

Medlem
Tack Magino, letar efter alternativ som en liten gnu.
Jag har tidigare fått ett mail om resan från US men det var bara om att "bagageregler" ändrats och där visas fortfarande planet rätt.

Finns det någon sida som man kan leta efter när de gjorde ändring av plan?
 

henrik l

Medlem
Tack Henrik för feedback, hoppas vi kan träffas i HKG nu när vi inte har träff i KVB :D

Får försöka ordna det:)

Jag har också fått ett antal mail från US om "tidtabellsändringar" på min resa, men det har mest varit marginella ändringar. Men jag upptäckte ju i det senaste mailet att det var en "equipment change" SIN-MNL, F försvann. Så dom borde ha meddelat dig på något sätt. Via LH's boningsnummer kan jag hålla koll på kabinen, det var så jag upptäckte att F hade försvunnit på SIN-MNL.
 

Swisser

Medlem
Magino,
Jag gillar din story starkt. Bra gjort att du inte gav upp och att det ordnade sig för dig. Hela den här tråden är mycket bra för oss andra om något liknande skulle inträffa. Självklart vill man flyga First om man har bokat det. Jag hoppas allt ordnar upp sig även för jumbooze.
 

jumbooze

Medlem
Jag skulle logga in för att dubbelkolla att min 2K var valt även för resa vidare till NRT från ICN och då loggade jag in på US bokningen för att hämta biljettnummer från US som behövs vid sätesbokning hos OZ.
När jag loggade in såg jag att det var andra flygplanstyper och även OZ seatmap visade annan karta.


Givetvis kommer dramat rapporteras här oavsett hur det blir och går.
 

Magino

Medlem
Mailet som hon visade mig, det som skulle visa att jag blivit nedgraderad, var ett väldigt luddigt mail. Överst stod det bara att min resa blivit ändrad men inte vad som blivit ändrat, utan man fick studera lista av flyg och på raden för FRA - ICN så hade O blivit I.
 

jumbooze

Medlem
Mailet som hon visade mig, det som skulle visa att jag blivit nedgraderad, var ett väldigt luddigt mail. Överst stod det bara att min resa blivit ändrad men inte vad som blivit ändrat, utan man fick studera lista av flyg och på raden för FRA - ICN så hade O blivit I.

Men på min står det fortfarande O för FRA - ICN. Men nu står det aircraft 777-200LR.
 
Toppen