Senaste nytt

United Milage Plus byter modell för status till revenue baserad

FFS

Medlem
Jag tyckte jag sökte efter om någon annan redan skrivit om det... Kan inte lyckas varje gång. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Aha, det hade jag missat.

Om SAS skulle göra samma sak, vad tror ni gränsen skulle ligga på? 50000 SEK för ett EBG? 30000?
 

Senator

Moderator
Jag har sagt detta under många år: den ända lojalitet som räknas är pengar och marginal som en kund genererar, inte antalet km/Miles eller segment. Denna förändringar kommer nu som flygbolagen äntligen börjar agera som en affärsverksamhet och inte enbart ett flygbolag.

Jag har redan fått en utskällning från min amerikanska polare då jag ansåg att han tog ett stort övertramp då han kallade Jeff Smizek en "moron" på Uniteds Facebook sajt.

Detta mina vänner, är framtiden tror jag och följer SQ PPS, M&M, FlyingBlue och delvis TP modellen inom BAEC.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa sen är väl frågan hur vanligt detta är? Inrikes finns det nog säkert en del SEN, men de flyger med sannolikhet ett par LH segment om året. Med undantag för TAP Victoria så är M&M det minst generösa programmet i *A så jag ser inte riktigt skälet till att bunkra upp ett Senatorkort, annat än att det är ett väldigt snyggt kort både till utseende och namn :)

Hos flygbolag som A3 är det nog mer relevant med ett minimumkrav...
 

Senator

Moderator
Det är en stor skillnad mellan SQ PPS / M&M HON och många andra program eftersom dessa två endast räknar C/F tickets inom egna gruppen. För gemene man är inte detta relevant eftersom dessa medlemskap endast är inom räckhåll för en minoritet. Däremot tror jag mer på BAEC-principen där man måste lägga X antal legs på egna carriern. Tror det bara är en tidsfråga innan M&M inför ett liknande krav för att bli SEN, men tror på betydligt fler än 4 legs. Jag välkomnar dessa förändringar för det skulle göra det mer uppstyrt än idag.

Skillnaden på BAEC och SQ PPS/M&M HON är att i teorin kan man nå BAEC Gold, Gold Card List och Concorde Room Card vid att resa på billiga ekonomiklassbiljetter runt omkring i världen, men rent praktiskt är det otroligt svårt att göra detta. Med andra ord (i teorin) är det revenue/margin som räknas vid att Tier Points fördelas per kabinklass.

Det som talar lite emot mitt eget argument med just BA är två saker:
Dessa väldigt billiga affärsklassbiljetter inom Europa kombinerat med
Alla bokningsklasser i samma kabin ger samma Tier Points och Avios

Det är även svårt för mig att argumentera att en CE resa för 2 500kr till LHR genererar högre revenue/margin än en ekonomiresenär som åker ET kabinen för 4 000kr t/r.

Allt detta löses via en United/Delta eller SQ PPS modell där total spending på bolaget räknas. Som Gordon Gekko sa: "Greed is good"! :)
 
Toppen