Senaste nytt

Hyrbil i Kalifornien 2 veckor

Aramisa

Medlem
Hej på er!

Biljetterna med 2-4-1 på SAS ARN-SFO är bokade sedan länge, och nu börjar alla planer falla på plats. Vi blir borta 3 veckor och tänkte ha hyrbil cirka 2 av dessa, och därför tänkte jag nu fråga om råd!

En vän bokade sin hyrbil i Florida förra året genom rentalcars.com och var supernöjd, och trots att jag brukar boka direkt med hyrbilsbolagen funderar jag nu på om det är en bra idé att testa rentalcars.com den här gången. De har bra priser, ca 3000SEK för 2 veckor i en full size bil eller medium klass SUV (jeep liberty eller dyl).

Har någon hyrt genom rentalcars.com och har åsikter? Och vad tycker ni om Jeep liberty som hyrbil? Det som oroar mig mest är att vi kommer köra runt mycket med bagaget i bilen, och jag vet inte om det går att täcka! Känns ju olustigt att stå parkerad när man är i stan eller ute på vandring med två stora resväskor fullt synliga i bilen.

TACK på förhand för råd och tips, och har du förslag på vad man inte får missa i Kalifornien tar jag gärna emot dem också :) Vår plan just nu är SF – Napa/Sonoma-Yosemite-Death Valley-LA – highway 1 tillbaks till SF.
 

OliT

Medlem
Jag hade under tre månader i USA en hel trave med hyrbilar och drog ganska snart slutsatsen att det var smidigast att boka samtliga via Hertz. På Flyertalk finns flera trådar med avtalshyror (CDP-koder) och priskoder (PC). I USA är det mer legio att dessa går att kombinera än i Europa, varför det i bland kan gå att hitta nästan löjligt bra priser, särskilt när det inte är envägshyror.
Om du bokar via Hertz svenska sida brukar självriskreduktionerna Loss damage waiver/Collision damage waiver (LDW/CDW) vara inkluderade och de bör du ha. Det finns också en tråd i Hertz-forumet på Flyertalk där andra hjälper till att hitta låga priser, men du bör i alla fall ha gjort ett försök själv först.
Hertz är i allmänhet mycket dåliga på att kolla upp om du har rätt att använda avtalshyrorna (som ofta är från exempelvis kreditkortsföretag eller medlemsorganisationer), men jag brukar ändå undvika att använda sådana jag inte har rätt till.
 

erc

Medlem
Kan rekommendera att undersöka AVIS genom British Airways Executive Club. Den kombinationen har gett mig riktigt bra priser vid flera tillfällen.

Sist jag hyrde SUV i USA har insynsskydd saknats vilket tyvärr exponerar packningen.
 
När jag har kollat (utan att leta efter avtalskoder) har Hyrbil | Boka billiga hyrbilar med e Bilhyra alltid varit billigast. Så billiga att till och med uthyrarna har hajat till och tyckt att det varit ett bra pris.

Jag, vänner och släkt använde dem säkert 10 gånger när vi var i USA och det var aldrig några problem. En släkting testade till och med att lämna tillbaks bilen utan framspoiler (trottoarkanterna i Kalifornien är ganska höga) och det var inte heller något krångel.

Man vet inte förän man har bokat vilket bolag man ska hämta bilen på (men är man inte nöjd är det bara att avboka) och man får väl inga points/miles/bonusar. @agehall hade nåt strul med att han inte fick bilen han beställt tror jag dock.
 

Tomas K

Medlem
Kan rekommendera att undersöka AVIS genom British Airways Executive Club. Den kombinationen har gett mig riktigt bra priser vid flera tillfällen.

Sist jag hyrde SUV i USA har insynsskydd saknats vilket tyvärr exponerar packningen.

Håller också med, hyrt genom BA flera gånger.
Är under 25 och inte behövt betala $25/dygn extra vid något tillfälle, vet inte vad det beror på, men tacksamt då det oftast gällt över 2 veckors hyra :)

Medlem i Avis Preferred, så man har i princip bara behövt gå till rätt parkeringsplats och vrida om nyckeln.

Hämtat bilarna vid både LAX och SFO.
 

Aramisa

Medlem
TACK för tipsen, ska grotta ner mig lite mer i det nu och boka :) blir nog inte en SUV iaf, så vi kan täcka bagaget!!!
 
Toppen