Senaste nytt

Världen bortom Platinum, hur ser den ut?

JonW

Medlem
För de flesta här är Guld eller Platinumstatus en dröm, ibland uppnåelig, ibland inte.
Men sen finns det en värld därbortom, en värld där man varken kan eller ens behöver flyga för att kvala in.
Jag talar om de ofta hemliga korten som ges till CIP, Commercial Important People.

Men vilka kommer ifråga för dessa?
Koncernchefer av betydelse?
Travelmanagers med stora budgetar?
Världskändisar?

Och vilka är förmånerna?
Obegränsade uppgraderingar?
Ständig VIP room-access?
Fribiljetter för medföljande?

Några gissningar där, men finns det några här som vet mer om denna värld?
 

A380*G

Medlem
Når man en viss status behövs inga vip-kort för special treatment.

Dock har jag personligen begränsad insikt i ämnet, även fast jag vet att både tex EBG, HON och antagligen även EBP delats ut till så kallade CIP.
 

JonW

Medlem
Når man en viss status behövs inga vip-kort för special treatment.

Dock har jag personligen begränsad insikt i ämnet, även fast jag vet att både tex EBG, HON och antagligen även EBP delats ut till så kallade CIP.
Kan säkert tänkas, men speciella hemliga CIP-kort finns bevisligen, flygbolag har själva bekräftat detta.
 

Nemo

Medlem
Jacob har nämt något om detta i sitt reportage. Kanske kommer det mera berättelse om CIP konceptet?

EDIT: Länkar
JetQuay
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Det brukar stå i bokningarna som OSI-kod, ex. "OSI SK VIP BRITISH PRIME MINISTER /P2"....

Mvh
/NotRyan
 

A380*G

Medlem
Minns att BA var en av dem som bekräftade det, kan den hetat Executive Club e dyl?
De andra minns jag inte.

Executive Club är deras FFP som vem som helst kan bli medlem i.

BA har en nivå som heter Premier och är by invitation only från styrelsen.
 

Tjaeng

Medlem
BA har en nivå som heter Premier och är by invitation only från styrelsen.

Emirates har Invitation Only-nivån (fyndigt namn...) och Qantas har Chairman's Lounge. Strikt talat faller väl SAS Pandion under samma kategori, dvs FFP-nivåer där kraven är opublicerade och godkänns på individnivå av nån hög beslutsfattare.

Vilka som faller under CIP-definitionen varierar säkert jättemycket från bolag till bolag. Vissa ger säkert ut dem till vartenda kändis/Quintessentially-medlem som ber om det medan andra nog kräver att personen kontrollerar en viss spend som går till flygbolaget varje år.

VIP är man inte sålänge man måste dra fram ett kort för att få VIP-treatment. Fråga kungafamiljen om de får bättre service på utländska flygplatser av att de visar upp sitt gratis-EBG. Fast på någon nivå känns det också som att vissa i Kungafamiljen är precis den typ av person som skulle sätta en EBG-tagg på LV-väskan trots att det finns en OSI-kod i bokningen som anger status som kunglighet. http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/04/25/1272200223036_541.jpg
 
Toppen