Senaste nytt

Finnair - världens punktligaste flygbolag i april och maj

Jacob

Medlem
Det är det finska flygbolaget Finnair som både under april och maj månad tagit hem titeln som världens punktligaste flygbolag, detta enligt den stora flygstatistiksidan FlightStats. Under maj månad avgick 93,83 procent av Finnairs flygningar enligt tidtabell och under april månad var motsvarande siffra 91,14 procent.

På andra och tredje plats kom under april månad Tyrolean Airways (91,05 procent) och Easyjet (91,00 procent) och under maj månad South African Airways (93,19 procent) och Gulfair (92,69 procent).

SAS som tidigare varit i toppen i punktlighet var inte med på någon topp 10 lista under april men klarade sig betydligt bättre under maj då man blev världens åttonde punktligaste flygbolag med 89,36 procent av flygen som avgick enligt tidtabell.
 

Ronnie

Medlem
Underligt! Jag flyger mycket med Finnair och för mig så är punktlighets procenten ca 30 %, jag vet inte då om jag har otur eller vad det beror på... men jag börjar bli så störd på det att jag skulle undvika dom helt och hållet om det skulle vara möjligt.
 
A

Aurora

Guest
SAS som tidigare varit i toppen i punktlighet var inte med på någon topp 10 lista under april men klarade sig betydligt bättre under maj då man blev världens åttonde punktligaste flygbolag med 89,36 procent av flygen som avgick enligt tidtabell.

Og det er jo ikke overraskende etter at flere særdeles kompetente ansatte måtte gå etter sentraliseringen av OCC til Stockholm :( SAS har seg selv å takke for dette, om sentralisering var en nødvendighet eller ikke har dette foregått på en håpløs måte og selv om mange gode medarbeidere har fulgt med er det umulig for noen få å dra samme lasset som mange. Når man i tillegg har kortet ned turnaround til 20-25 minutter på flighter man vet er fullbookede 738'ere... Da biter man seg selv i halen. Det er mye som var og er "galt" i SAS ifht å få positive tall i enden av året, men hvorfor man endrer "a winning team". Jeg blir så arg! :(

Håper det går seg til etterhvert, men jeg synes det går treigt å komme seg tilbake til gamle høyder.
 

agehall

Medlem
Jag hävdar fortfarande att SAS inte är det minsta punktliga då de ofta är för tidiga.

I det här fallet handlar det ju dessutom om on-time departure vilket är mycket mindre intressant än on-time arrival imho. Oavsett är det ändå lite imponerande att se hur bra de är på att hålla tiderna.
 
Toppen