Senaste nytt

Deutsche Bahn planerar bryta tågmonopolet för den brittiska kanaltunneln

Palazzi

Medlem
För två dagar sedan, fredagen 14 Juni 2013, försvann ensamrätten för Eurostar att trafikera den brittiska kanaltunneln i persontrafik.

Sedan trafikstarten 1992 har den brittiska tågjätten haft ensamrätt på tåg till bland annat Paris och Bryssel. Täta samarbeten med den statliga franska tågoperatören SNCF har även tillåtit genomgående tåg till sydligaste Frankrike under sommarsäsongen.

Vidare tågfärder till Österrike, Schweiz och Tyskland har även de kunnat bokas genom byte till tyska tåg i Bryssel men innebär ofta flertalet byten och långa väntetider. Detta kommer nu ändras när tyska Deutsche Bahn, som första utländska operatör, tillåts trafikera kanaltunneln påväg mot tågstationen St. Pancras i centrala London.

Även om trafikrätterna redan tilldelats kommer persontrafiken inte att inledas förrän 2016. Framförhållningen beror dels på att järnvägens tåglägen redan är fastställda inför den närmsta framtiden, och att kanaltunneln kräver särskilt anpassade tåg.

Deutsche Bahn's första, och troligtvis enda, linje kommer att sammanbinda den tyska affärsmetropolen Frankfurt och London på ca 5h.
 
Även om trafikrätterna redan tilldelats kommer persontrafiken inte att inledas förrän 2016. Framförhållningen beror dels på att järnvägens tåglägen redan är fastställda inför den närmsta framtiden, och att kanaltunneln kräver särskilt anpassade tåg.

Och dels att SNCF, Alstom och Franska regeringen gör allt de kan för att förhindra andra operatorer/tågtyper. Säkerhetsbestämmelserna var ordnad så att bara TGV-baserad tåg kunde uppfylla dem.
 
Toppen