Senaste nytt

Maximera Eurobonuspoäng Umeå-Dublin?

Simon

Medlem
Hej allihopa.

Splitterny medlem här. Ramlade in här för någon vecka sedan, och har redan hunnit utveckla en ohälsosam relation till forumet. Har kikat igenom väldigt många trådar, men eftersom jag är precis lika ny vad gäller medvetet resande så ber jag i förväg ursäkt för dumma frågor och uttalanden.

Bor i Umeå och reser mest till Stockholm och Dublin, och har suttit en del i Matrix och försökt lista ut hur jag kan få ut max EB av UME-DUB eftersom jag innan semestern ska boka in höstens tripper. Är bara EBB som det är nu. Tips?

Tack för ett gött forum, och hejdlöst mycket kul läsning!
 

Chrille

Medlem
Ja, du ska antagligen "undvika" direktlinjen Stockholm-Dublin, och resa via antingen CPH eller OSL.
Det är dock ruskigt tids-o-effektivt.
 

Simon

Medlem
Jag har åkt via OSL på vägen hem en par gånger, funkar helt klart. Är det lönlöst att titta på tokigare routings än så alltså?
 

Nemo

Medlem
Väljer du att resa med annat bolag än SAS (exempelvis att flyga med Lufthansa via FRA) så missar du att tjäna segment och dessutom sämre poängintjäning.
 

Chrille

Medlem
Någon med bättre koll kanske kan svara på om det går att göra en routing via alla tre skandinaviska huvudstäderna så att du får ihop åtta legs på en t.o.r. Dublin. . . . .:rolleyes:
 

NotRyan

Medlem
MPM för UME-DUB = 1568 miles

IATA-priset i Business UME-DUB = 20 439 kr

Routingen UME-ARN-OSL-CPH-DUB = 1633 miles = 104 % av MPM

IATA-priset för UME-DUB t.o.r med den routingen torde bli 20 439 kr * 1,05 = 21 460,95 kr + skatter och avgifter

Med reservation för att jag kan ha tolkat helt galet hur man räknar ut det.

Så nog går det att göra routing.... Frågan är bara om SAS har ett bättre pris på den routingen. Jag tvivlar väl kanske på att dom räknar med att någon vill åka via ARN-OSL-CPH för att komma till Dublin...

I någon tråd föreslog jag att man skulle skapa en special farebasis "CSENERD" som tillåter de mest osannolika routings :D

OT: ARN-CPH via FRA vet vi ju att folk flyger, men ARN-CPH t.o.r via ORD, någon? (Härlig MR som skulle ge 34 400 poäng + ev. statusbonus)

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Det finns alltid tokigare routing, bara om man har tid, pengar och ork.
Det går att med SAS flyga UME-ARN-BGO-CPH-DUB eller UME-ARN-HEL-CPH-DUB (via HEL med Blue1, osäker på segment/poängintjäning dock). Men som Dr. Miles skriver: det drar iväg i tid, kostnad och ork.
 

Simon

Medlem
Det går att med SAS flyga UME-ARN-BGO-CPH-DUB eller UME-ARN-HEL-CPH-DUB (via HEL med Blue1, osäker på segment/poängintjäning dock). Men som Dr. Miles skriver: det drar iväg i tid, kostnad och ork.

Stort tack för tips! Jag ska undersöka förslagen. Det finns en hel del tid och ork på lager för att få till bra poäng för kronorna.
 
Toppen