Senaste nytt

Award availability via AAdvantage vs USDM?

Pushback

Medlem
Ska man förbruka US Airways poängen eller låta dessa flyta in i AA´s nätverk?

När jag letar runt på Aadvantage så hittar jag awards med BA som inte syns på BA´s web. Detta gör mig orolig för att jag läser fel. Men det bådar gott för att använda USDM på One World bolagen efter en merger.

Flera datum som inte syns hos BA, finns via AA. (tex till MLE i april).

Är det någon annan som har upplevt samma sak, dvs att det finns awards för BA via AA (men inte via BA)?

Och har någon insikt i Qatar´s award availability?
 

Dr. Miles

Expert
Platstillgång på British Airways (BA) flygning via British Airways Executive Club (BAEC) kan möjligen visa platstillgång som är endast för BAEC medlemmar. Det är inte ovanligt beteende hos många flygbonusprogram.
T ex Lufthansa Miles&More medlemmar har bättre platstillgång till bonusresor med Lufthansa gruppens flygning än andra som använder andra flygbonusprograms poäng/miles.

Det går inte heller att boka/söka alla oneworld flygbolags bonusresa flygningar på AA.com

Mer info kan du läsa här.
http://www.businessclass.se/ovriga-...ka-flygbolag-foerbaettrar-sina-webbsidor.html

När det gäller Qatar Airways awardplatser kan jag inte svara på men andra kanske har bättre insikt.
 

Alf

Medlem
Jag skulle låta mina poäng gå in i AA. Det är vad jag väntar på efter att ha köpt på mej full pott i senaste kampanjen på US Airways. Det är faktiskt så att man kan hitta en del awards på BAEC också som inte finns på AA. Jag hittade många platser på MAS F klass över jul/ nyår på BAEC sida. Dessa platser kunde sedan bokas via AA agent i Sverige.
 

GillBates

Medlem
Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?
 

Dr. Miles

Expert
Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?

Jag kan inte svara på Etihad Airways platstillgångar då jag inte kan söka med ExpertFlyer men på El Al kan man hitta ganska många platser.

Screenshot20130719_2.png

Tyvärr El Al:s First class ser ut som en vanlig Business class hos andra flygbolag.

El Al First class på Boeing 777-200 (2-2-2 konfig)
3356140526_387f354ac1_b.jpg

(Foto: EL AL Upgrading the Boeing aircrafts by EL AL Airlines on Flickr)
 

GillBates

Medlem
Jag tänker närmast på att använda AA-miles (köpa USDM nu under pågående bonus för senare konvertering) för F-award inom OW. Är El Al:s hemsida bra för sökning på sådana?
Är det samma vilda-västern när det kommer till antal miles etc som när man ringer USDM, eller har AA rent utav ett webb-gränssnitt för bonusresebokning?
 

Yekermo

Medlem
Hur är tillgängligheten generellt inom ow när det kommer till f-awards? Finns det några carriers motsvarande thai med liknande tillfällighet? Är dessutom sugen på Etihad. Hur svårt är det med awardresa i F med dom?

Jag har bokat mycket F med både OW och *A, runt om i världen, och min generella åsikt är att det är avsevärt lättare att boka F med t.ex. USDM, i alla fall om man ska ha någon form av framförhållning. Det är bara nära inpå man kan boka mycket av OW F. Visst släpper dom säkert enstaka biljetter mycket långt i förväg, men dessa är i princip alltid borta.
 

Dr. Miles

Expert
Antalet flygbolag som har First class:

Star AllianceoneworldAAdvantage
Europa-AsiaANA
Air China
Asiana
Lufthansa
Singapore Airlines
SWISS
THAI
British Airways
Cathay Pacific
Japan Airlines
Malaysia Airlines
Qantas
British Airways
Cathay Pacific
Japan Airlines
Malaysia Airlines
Qantas

El Al#
Etihad Airways#
Jet Airways#
Europa-NordamerikaLufthansa
Singapore Airlines
SWISS
United
American Airlines
British Airways
Cathay Pacific*
American Airlines
British Airways
Cathay Pacific*
Europa-SydamerikaLufthansa
Singapore Airlines
SWISS
TAM
United
American Airlines
British Airways
British Airways
Europa-AfrikaLufthansa
SWISS
British AirwaysBritish Airways

*Endast på New York-Vancouver v.v.
#Det går inte flyga Europe-Asia 1/2 via Middle East/Indian Subcontinent
 

johannesa

Medlem
Jag sitter med 300 000 poäng från USDM som nu blivit AAdvantage. Jag funderar på att använda dem för en resa till Sydafrika och kombinera Kapstaden med några dagars safari. Enligt AAdvantage partner reward chart kostar en retur i business Europa-Afrika 75 000 poäng per person vilket ju lämpligt nog blir 300 000 poäng för min lilla familj.
Vad är bästa sättet att söka tillgänglighet. När jag söker jag på BA så hittar jag ingen tillgänglighet om jag söker London-Kapstaden men söker jag London-Doha och Doha-Kapstaden separat så finns det. Men via AAdvantage söksida finns det ingen tillgänglighet varken om jag söker på separata flighter eller hela resan. Man skulle ju kunna tro att det är AAdvantages hemsida men ska lita på men är det verkligen så?
 
Toppen