Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

gdaily

Medlem
På ett annat forum jag frekventerar är den så kallade dagboksgruppen den mest lästa delen av forumet. Tänkte dra igång en sådan tråd även här. Det är alltså en sorts "resrapport light"-tråd (vet inte om den passar bäst här eller under "övrigt" och kommer innehålla allmänt svammel kring mitt resande främst från 8 Augusti och framåt ett år.

Varför 8de augusti frågar ni säkert? Jo, då börjar mitt kvalificeringsår om på BA, och det gäller att grinda ihop 600 Tier Points under året så man får behålla sitt älskade Silverkort (därav rubriken på tråden).

Jag reser inte alls så mycket i tjänsten längre, men det blir en del, har dock stora problem att få ihop 600 TP per år. I år blev det 510 poäng på "normalt resande" så nu om 10 dagar så blir det en långweekend i New York för att få ihop de sista. Lite bilder utlovas från denna resa såklart.

Så, 600 TP på 12 månader är i snitt 50 TP per månad, med start i augusti. Lycka till mig!
 

gdaily

Medlem
Den första resan jag planerar redan nu är en resa ner till Malta och Poker-SM i oktober. Hur mycket det än smärtar så blir det SAS ner, resan är helt enkelt perfekt. Planet lämnar Arlanda tisdagen den 15 oktober klockan 10:10 (att jämföras med de flesta andra alternativ som startar 06:00 ungefär) och flyger direkt... 900 kr för snabbast tänkbara resa går helt enkelt inte att sätta emot, speciellt som jag få 2000 SAS-poäng för resan också (som jag värderar till 200 kr).

Men, man ska ta sig hem också. Här vill jag ha era tankar:

Hemresa söndagen den 20de: Har hittat tre-fyra alternativ som det står och väger emellan.

1) SAS direktflyg för saftiga 3000 kr? Avfärd vid lunchtid, vilket vore optimalt
2) SAS Plus poängresa, 36000 poäng + 163 kronor. Optimalt flyg som sagt, "hygglig" användning av poängen men jag spar hellre poängen till annat. Poängen värderar jag som sagt till 3600 kr i detta läge
3) Air Berlin, två stopp på vägen, avfärd kring tretiden, $475. Två stopp är aldrig kul, men jag får rejäl sovmorgon, vilket (förhopningsvis) behövs då SM-finalen går på natten). Får också tre legs mot mitt silverkort, under förutsättning att jag hamnar i rätt bokningsklass (milesen bryr jag mig inte om, men Tierpointsen är det viktiga).
4) Något annat, har ni något förslag? Har försökt få ihop något med Finnair eller BA, men det verkar omöjligt (det senare är konstigt då Malta varit en engelsk koloni tidigare).

Jag har bokat #2 än så länge, för att den resan är avbokningsbar. Jag lutar åt #3, vilket är billigare än #1 och #2, ger TPs men är bökigare. Era tankar? Jag är ambivalent som sagt.
 
Last edited:

Hogge

Medlem
Jag är rädd om mina stackars EB poäng, så alt 2 går bort.
Alt 1 är för dyrt för en smålänning,
Alt 3 med 2 stopps, nej...

Hade försökt hitta något annat alt. Jag är ganska flexibel när det gäller tider.

Also, kul med dagbok. Fick mitt första inlägg. Long time BC lurker.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Som bofast på Malta har jag viss erfarenhet av hur SAS har prissatt sträckan MLA-ARN-MLA historiskt. Jag skulle invänta att SAS sänker priset igen. Det är mycket troligt att de gör det och inte helt osannolikt att ditt datum dyker upp med en tokbillig biljett vid nästa "1.000.000 billiga biljetter"... Med tanke på att du redan har säkrat hemresan skulle jag alltså ha is i magen. I oktober är det inte särskilt högt tryck på resor till och från Malta.

BA la ned Malta för många år sedan, tyvärr... Malta har istället "förärats" mycket frekventa flighter till och från U.K. med Air Malta, Easyjet och Ryanair. Om Maltas dåliga flygbolagssmak är ett arv från kolonialtiden eller inte låter jag vara osagt... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Hemresa söndagen den 20de: Har hittat tre-fyra alternativ som det står och väger emellan.

Om du har några miles på United Mileage Plus, kan du boka Business class (SAS Plus) bonusresa för 20.000 miles + ca 26 USD.

2013-OCT-20
SK1846 I
Malta 11:45 - Stockholm ARN 15:35

och andra sidan med 20.000 United miles kan man flyga mellan Tokyo-Söderhavet enkelresa i Business class, så det är ytterst dåligt värde att använda för SAS Plus inom Europa.

Also, kul med dagbok. Fick mitt första inlägg. Long time BC lurker.
Välkommen till BusinessClass.se, Hogge!
 

Dr. Miles

Expert
Mest prisvärt alternativet är Malta-Riga-Stockholm med Air Baltic. ca 1.500 SEK inkl. skatter

2013-OCT-20
BT740
Malta 12:45 - Riga 17:25

2013-OCT-20
BT109
Riga 19:10 - Stockholm ARN 19:20
 

gdaily

Medlem
Jag är rädd om mina stackars EB poäng, så alt 2 går bort.
Alt 1 är för dyrt för en smålänning,
Alt 3 med 2 stopps, nej...

Hade försökt hitta något annat alt. Jag är ganska flexibel när det gäller tider.

Also, kul med dagbok. Fick mitt första inlägg. Long time BC lurker.



dags att skriva lite fler inlägg, så du får tillgång till det fantastiska Markandsplatsenforumet. Har tre trådar levande där just nu:
http://www.businessclass.se/marknadsplatsen/11230-bytes-sj-prio-mot-scandic.html
http://www.businessclass.se/marknad...voucheruppgradering-pa-lufthansa-gruppen.html
http://www.businessclass.se/marknad...s-mottages-1-bonuspoaeng-med-sverigeflyg.html

Tack Alx och Aho, för vänta-lite-rådet (min magkänsla också) respektive Air Baltic (den vägen hade jag helt missat).
 

gdaily

Medlem
Blev svart kortsägare på SJ Prio idag, äntligen. Det var ju jag som tipsade först om det som sedermera blev känt som Säter-Borlänge-runnen här på forumet: http://www.businessclass.se/sj-prio...t-denis-reunion-fram-till-sista-april-11.html
(En av forumets allra längsta trådar med 37 sidor... tyvärr så var jag inte snabb nog själv att skaffa Svarta kortet på detta sätt, var i Philipinerna när det smällde till, men nära på, och idag tog jag mig alltså över gränsen med lite kreditkortsköp.

Nåväl, roade mig med att kolla redemptions på SJ. Snacka om Enhancements som SJ Prio råkat ut för. Blir att bränna poängen och sedan aldrig se bakåt. SJ Prios värde har ju tidigare varit att man kunnat boka dyra biljetter för "fast pris" sent inpå avgång, men nu är det flexibla priser som gäller, dyrare ju närmare avgång.

Stockholm-Arlanda var tidigare en bra poänguttag för 3000 poäng (4000 förstaklass).
I morgon kostar resorna 6300 poäng i andra klass, och (trumvirvel) 5300 i första klass.

Tittar vi på resa i oktober (om det skulle passa ihop bra med min Maltaresa) så kostar andra klass 5000 poäng och förstaklass 5100 poäng.
En rejäl försämring gentemot tidigare alltså.

Sorry SJ, jag vill inte vara kompis med er längre. Jag tyckte lite synd om er tidigare när ni blev "utnyttjade" Borlänge-Säter, men ni hade faktiskt er själva att skylla. Ni sätter upp reglerna, vi förhåller oss till dessa. Nu när ni försämrar uttagen så kan ni också räkna med att jag förändrar mitt beteende. Winter is coming...

Med andra ord: Ni ändrar spelreglerna. Jag byter mina spelpjäser utefter de nya reglerna... Ska lista ut vad som ger bäst valuta för poängen, sedan blir det andra transportmedel än SJ.
 

gdaily

Medlem
Det verkar som att BA drar ner på turtätheten mellan Stockholm och London. Synd... men för mig och Rob74 blev det faktiskt en liten positiv bieffekt.

Vi hade en redemptionflygning tillsammans med en tredje polare (som bor på Isle of Man) Stockholm-London-San Fransisco den 8 januari. Från start försökte jag boka BA0781 kl 18:50, men tji fick jag, utan var tvungen att välja BA0783 kl 20:55.

Well, nu fick jag meddelandet att 20:55-kärran ställts in, och att vi blivit ombokade på (trumvirvel) 18:50-kärran! Vilket innebär vänstersväng när man kliver ombord då denna kärra är en 767:a (samma kärra vi åkte med till Farnboough-Do för ett år sedan med Businessclass.se).

Ibland ändras saker och ting till det bättre.
 
Toppen