Senaste nytt

Ta med mat ombord

Nemo

Medlem
Vilken mat är godast och enklast att ta med ombord? När SAS enbart serverar brödmat inom Europa (http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/11288-sas-go-plus-meny.html, Shoppa ombord - SAS) och det alltmer går till att man ska ordna det mesta själv, varför inte ta saken i egna händer och ordna en god måltid ombord? Vilken mat tycker du är bäst att ta med själv, och vilka flygplats-restauranger, caféer etc har god mat att enkelt ta med?

Själv tar jag ofta med egengjorda piroger och någon frukt. Vill jag handla blir det gärna sushi, på OSL+ från YO! Sushi Restaurants & Takeaway. De krav jag har på maten är att den inte ska behöva värmas, inte smular ned, ej kladdig, ej stör omgivningen med starka lukter.

Vilken mat föredrar du att ta med?

Om rätten att ta med sig egen mat. Mat och dryck - Transportstyrelsen
"British Airways are unable to heat or cold store any food items you might bring with you, so if you do prefer to consume your own food, non-perishable food is often best." British Airways - Medical information Joint Business - British Airways
"Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord." Mat ombord - fritidsresor.se
"Dessvärre är det inte tillåtet med egen medhavd mat ombord, detta för att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort för allergiker. Undantaget från detta är medhavd mat till spädbarn under 2 år." Mat & dryck Samma bolag (Novair) skriver också "Om du som allergiker lider av svår allergi eller av flera olika allergier, rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord." Specialmat
"Lider du av svår allergi eller av flera olika allergier rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord. (TuiflyNordic)" Mat och dryck
"Passagerare får gärna ta med sig egen mat ombord, men av säkerhetsskäl tillåter vi inte medhavda varma drycker. (Ryanair)" Får jag ta med mig egen mat ombord?[/url Se även [url=http://wiki.answers.com/Q/Do_airlines_allow_you_to_bring_food_onto_flights]Do airlines allow you to bring food onto flights samt How to Take Food on Airlines
Alltså. Om det blir tjafs, och du inte är under 2 år, så säg att du är väldigt allergisk. Fungerar bäst i västvärlden. I resten av världen borde det vara bättre att hänvisa till religiösa regler, då det kan finnas större förståelse för det.
 

charlesswe

Medlem
Om jag ska inte ha maten ombord så försöker jag äta innan flighten.

Tyckte dock att Bistro Vue i Melbourne flygplats hade en fin lösning till det här, man kunde förbeställa riktig fina matlådor som man hämtade ut efter security.

Melbourne International Airport-Vue De Monde

Café Vue Lunch Box
Starter 'Margaret Fulton's back to basics dip' - veggie sticks, potato, garlic aioli
Salad Cannellini bean salad with chorizo, red onion and chive
Savoury Pork rillettes and parsnip on beer and fennel bread
Sweet Classic 1970s trifle
 

JonW

Medlem
Smörgåstårta!
Lyxigt och gott kallt.
Lättskuret, luktfritt och typiskt svenskt.
Och än har jag inte haft några problem att få den igenom securityn, trots att saker med liknande konsistens finns på vätskelistan.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet att man har rätten att ta med sig mat, men känns inte helt rätt för min del (dömer ingen annan). Känns lite som att ta med sig egen mat till restaurangen med motiveringen att deras mat inte är god. Jag vet att flygning inte är ett restaurangkoncept, men kan inte hjälpa att det känns dumt..

Smörgåstårtan tycker jag var ett bra exempel annars, om jag nu nödvändigtvis ska äta medhavd mat under flighten. Mättande och gott :) En frukt skulle också vara gott.....

Köper nästan alltid något ombord, trots att det är dåligt (inkonsekvent som man är...). Om jag hinner så brukar jag dock se till att äta på restaurang eller i loungen innan avresa :)
 

Chrille

Medlem
Jag måste ju ge ett liknande exempel till det som Charlesswe nämnde i Melbourne. Det är Gordon Ramsay's Plane Food på Heathrow T5. De fixar en trerätters som smakar förhållandevis mycket bra på 5 minuter. Allt detta för blyga £12.95(!)

Menyn: http://www.gordonramsay.com/media/213249/plane_food_picnic_menu_web_21.11.12.pdf

Någon som hittat något liknande på ARN eller CPH?
Eller är Big Mac & Co. i en brun påse från det gyllene M:et det närmaste vi kommer?
 

Jonas C

Medlem
Jag säger precis som Palazzi. Brukar sällan ta med mig mat på resan, främst då det är jobbigt att släpa med sig. I samband med flygresor så finns det ofta något ätbart i loungen eller ombord på planet, och då jag inte lider av några allergier så finns det inget behöv att ta med sig mat. På längre tågresor händer dock att jag tar med mig mat ombord. Oftast har det rört sig om smörgåsar, antingen hemifrån eller från Subway. Det sistnämnda blev ganska kladdigt, så jag skulle definitivt inte rekommendera någon att ta med sig det på flyget. Annat fall brukar frukt som bananer ofta fungera bra att ta med sig, lagom mättande och inget kladd. Händer ibland att en och annan banan från loungen slinker ner i väskan innan flyget.
 

JonW

Medlem
På long haul i Y är det helt klart värt besväret att släpa med sig lite lyxig mat.
Vi i Sverige är ju privilegierade iom att vi har så fantastiskt fina skaldjursdelikatesser.
Som nämnts har jag provat smörgåstårta, men även seafoodcanapeer, laxcheesecake, skagenröra och gåslever.
 

tourist

Medlem
bananer ofta fungera bra att ta med sig, lagom mättande och inget kladd. Händer ibland att en och annan banan från loungen slinker ner i väskan innan flyget.

Känns lite skönt att få bekräftat att det inte bara är jag som gör så... ;) Har räddats av sådana bananer flera gånger när andraserveringen på Eco longhaul varit oätlig (till exempel BA) eller löjligt liten (till exempel AC).
 

Alx

Medlem
Jag försöker i längsta möjliga mån resa med flygbolag som inser vikten av att inkludera "ätbar" mat ombord. De gånger jag "tvingas" resa med SAS eller annat lågservicebolag så brukar jag äta innan jag kliver ombord alternativt låta bli att äta tills jag kommer fram.

Jag gjorde dock ett undantag när flög med SAS MLA-ARN i början av månaden. Då köpte jag vad som marknadsfördes som en kycklingsallad. Döm om min förvåning när salladen bestod av stekt småpotatis och några skivor kyckling. 1 (ett) blad grönsallad ingick och stod för hela grönsaksintaget! Det var alltså en kycklingsallad a la SAS ;)
 
Toppen