Senaste nytt

Petroleumsbransje Sverige

A

Aurora

Guest
Heisann,

flyfrelst nordmann(dame) her, som leser mer enn jeg har deltatt på dette forumet. Mye bra tips, så tommel opp og takk - nå når jeg endelig har registrert meg og kan si det!

Jeg leste tilfeldigvis i presentasjonstråden i kveld, hvor jeg ser at mange her inne jobber i petroleumsbransjen. Mitt spørsmål er: jeg er på veg til Sverige pga livssituasjon. Jeg er utdannet innen petroleumsfaget og har mastergrad samt ca 2års relevant erfaring fra Norge.

Finner det VELDIG vanskelig å finne fram på arbeidsmarkedet i Sverige, kan dere gi noen tips til en nordmann som ikke kjenner til petroleumsbransjen i Sverige? Området Uppsala/Stockholm fortrinnsvis.

Send gjerne PM eller skriv generelt i tråden, håper det er OK at jeg legger den ut her :)
 

pitch

Medlem
Mnjaaa, du vet, petroleum och hela den grejen är ganska norsk. I Sverige har vi egentligen inte så mycket att erbjuda på den fronten.
 
A

Aurora

Guest
Lundin Sverige har ingen avdeling for explorations, geologi, geofysikk eller liknende?
 

pitch

Medlem
Eventuellt.

Men jag är fast i mer (väldigt) högteknologiska system som går på export. Det är mer vad vi gör pengar på här, inte så mycket råvaror.
 
A

Aurora

Guest
Ja det virker generelt som det er lite marked for forskning, explorations og liknende i Sverige - også generelt, utenom petroleum. Jobbsøking gir meg stort sett treff i servicebransjen...Ikke mye for en master of technology :(
 

pitch

Medlem
Dom bästa jobben i Sverige får man genom kontakter, inte genom sökningar på nätet, och definitivt inte via Arbetsförmedlingen.

Dessutom, vi har ju inte mycket att komma med i dina specialområden, du kanske ska skifta fokus till mera projektledare?
 
A

Aurora

Guest
Godt tips, skal se etter prosjektstillinger! Men har ingen aning hvordan jeg skal finne stillinger utenom arbetsförmedlingen og blocket.se.
 

pitch

Medlem
Om du nu flyttar till Sverige så tror jag du kan vänta lite tills folk känner dig. Du vet lika väl som oss svennar att det tar ett tag innan andra litar på dig, här uppe i Norden. Men droppa många hintar om att du faktiskt behöver ett jobb också.
 
A

Aurora

Guest
Jeg må vel bare stille meg inn på å flytte uten jobb, ja. Har tenkt en del på å ta etterutdanning ved Uppsala Universitet, det blir kanskje mer og mer aktuelt. Forhåpentligvis får jeg noen kontakter der? :) Og forhåpentligvis vil Norges lånekasse gi meg noen slanter å leve av i mellomtiden...
 
Toppen