Senaste nytt

Snacka om pointbooster

Homer

Medlem
Ha ha. Det går ju inte ens att köpa en bil med kreditkortet. Men en fin tanke helt klart.

och varför skulle inte det gå?
räcker inte kreditgränsen är det ju bara att betala in pengar i förskott motsvarande köpesumman.
Däremot, om tänker betala med AmEx kan jag förstå att man får nej.
 

Paby

Medlem
Ha ha. Det går ju inte ens att köpa en bil med kreditkortet. Men en fin tanke helt klart.

En polare till mig betalade kontantinsatsen på sin bil med Statoil MasterCard. Det ramlade ner en kortlek Statoil-kuponger som resultat.. :)

Som någon skrev, försöker man med AmEx lär dock handlaren dra öronen åt sig för avgifterna.
 

Bringman

Medlem
Om man vinner någon av kronofogdens exekutiva auktioner kan man betala med de flesta kreditkort, dock ej Diners och AMEX.

OT: En gång när jag var på en auktion var de som vann den mycket upprörda att de inte fick betala handpenningen på huset med deras Amex. Kan förstå dem, det blir en hel det poäng på ett husköp.
 

Roger J

Medlem
Inga Toyota eller Ford-handlare i Stockholms län tar kreditkort som betalning för nya bilar i alla fall.
En bank och mäklare lär ju inte heller ta kortbetalning för lån och köpeskilling?
Nytt kök är däremot enkelt att betala med kort.

Vad är den största summa ni lyckats betala med t.ex. Amex?
Jag har betalat hotellräkning utomlands på ca 70.000 SEK. Och något inköp på Webhallen i Stockholm för liknande summa utan problem.
 

Sakoz

Medlem
Stopp och belägg! :D Det är högst individuellt. AMEX och Diners har ingen uttalad övre köpgräns så kan du bara uppvisa för dem att du har täckning och betalningsutrymme så är det ok, jag lade ut för Rolex klockor på Harrods i London åt några goda vänner för några år sedan. Och blev förvånad varför inte transaktionen på ca 150.000 SEK gick igenom på mitt AMEX Platinum, då var limiten satt till 75.000 SEK. Efter jag talat med AMEX och dom kontrollerat min historik så höjde dom upp limiten rejält.

Sen när det gäller bilhandlare så har branschen oftast rejäla marginaler så om man inte prutar för mycket så går det, likväl om man från början är tydlig hur man tänker sig och hur man vill betala. Jag har en kompis som köpte en begagnad Volvo XC90 med sitt Diners. Det ligger ju i allas intresse att göra en bra affär och framför allt få slutföra en affär. Vidare så har olika handlare olika "bra" avtal med AMEX och Diners dom kan ha förhandlat ner kostnaden (procentuella arvodet per transaktion), åtminstone när det gäller AMEX, men å andra sidan så vet jag handlare som säger att dom fått bra deal med Diners också, och föredrar Diners framför AMEX. Om jag analyserar detta så får jag känslan av att det är bransch specifikt, men går att förhandla om man har ex. antal transaktioner med respektive kortutgivare per år.
 
Toppen