Senaste nytt

Flygplanstyper du känner dig mer/mindre säker i

Emil

Medlem
Hej,

Var lite nyfiken på om det bara är jag som känner mig mer säker i vissa flygplanstyper än andra. Personligen så känner jag mig säkrast i en Boeing 777. Känns alltid mindre säkert i små propellerplan, typ DH8.

Självklart spelar flygbolaget in, men jag flyger bara med de stora bolagen så jag antar (hoppas) att underhåll och dylikt är relativt likvärdigt.
 

Palazzi

Medlem
Flygplansmodeller från de stora bolagen som flugit länge känns ju trygga. Tänk hur mycket korrigeringar som hunnit utförts på livsspannet för 747-serien.... B787 hade ju bevisligen problem, så skulle inte velat suttit på en sådan första flygningen (nu var det ju inte superallvarligt, och gick bra).

Flygplan som varit i trafik alltför länge känns ju inte heller bra... Saker slits ju sedan 70-talet trots renovering.

Flyger helst inte plan som tillverkats i Ryssland för mer än 10år sedan. De hade, som Kina idag, en tendens att stressa fram produkter för att vara först med det senaste...

Tror iofs att det mesta handlar om vilket bolag som flyger planet, och hur man sköter den löpande kontrollen... PIA Pakistan är inte direkt lockande.

När man väl sitter i flygplanet är ju givetvis ett rejält stort flygplan att föredra... De brukar vara "stabilare" i sin flygning. Små plan är ju givetvis mer värdekänsliga, och propellerplan skakar & låter mer...

Vilken linje som trafikeras spelar ju såklart också roll. Att flyga till Färöarna med ett propellerplan hade ju inte lockat. Kort landningsbana, bergväggar och vind från nordatlanten bidrar inte direkt till extra trygghet :p

Kollar sällan upp flygplansmodellen, men håller mig gärna till flygbolag som känns trygga :)
 
Airbus A319. Liten och smidig. Klart lättare att nödlanda än t.ex 747. :)

Känner mig dock överlag väldigt trygg med alla flygplantyper men undviker propellerplan om jag får välja.
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag är inte helt peppad på de mindre jetplanen, typ embraer 190 eller va de heter, alldeles för känsliga för turbulens vilket ja upplevde över alperna i vintras..
 

Emil

Medlem
Flygplansmodeller från de stora bolagen som flugit länge känns ju trygga. Tänk hur mycket korrigeringar som hunnit utförts på livsspannet för 747-serien....

Bra poäng. Håller också med om att underhållet är det viktigaste. Detta är kanske mer en fråga om upplevd känsla av trygghet. Ett tag kände jag mig sämre till mods i vissa Airbusmodeller eftersom bagagehyllorna skakade så mycket vid turbulens. Givetvis inget som påverkar säkerheten, men en liten detalj som bidrar till upplevelsen. :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte helt peppad på de mindre jetplanen, typ embraer 190 eller va de heter, alldeles för känsliga för turbulens vilket ja upplevde över alperna i vintras..
Jag är inte orolig för turbulens men jag ogillar att Embraer 170/190 har misaligned windows.

Lufthansa Embraer E195_04.jpg
 

pep

Medlem
Nye flytyper, f.eks. Sukhoi 100 eller 787 er vel mere usikre end gamle kendinge. Men sikkerheden er stadig extrem høj, så det er ikke noget jeg skænker en tanke, medmindre på indenrigsflyvninger udenfor Europa og Sydøstasien (pas dog på mht. til Laos, Philippinerne, og Indonesien)
 
Toppen