Senaste nytt

KLM Business Amsterdam-Xiamen

AxelB

Medlem
Hej!
I December 2011 åkte jag till Filippinerna, närmare bestämt Boracay.
Rutten var följande, GOT-(KL)-AMS-(KL)-XMN-(KA)-HKG, två dagar i Hongkong, HKG-(PR)-MNL-(PR)-KLO, allt bokat i ekonomi.

GOT-AMS med KL1156 var inget märkvärdigt, vet inte om det finns så mycket att säga om den.
Förutom att jag fick sitta med i cockpit under landning i AMS
KLM Boeing 737-700 landing in Amsterdam (Cockpit view) - YouTube

Väl i Amsterdam var det bara att gå direkt mot gaten och den extra säkerhetskontrollen, och av att döma på kön och sedan ombord var vi väldigt få västerlänningar. Efter säkerhetskontrollen blev vi ombedda att gå åt sidan till ett litet bord. Kvinnan frågade "are you from Sweden?", ja och så frågade dom om vi ville bli uppgraderade. Inget som man tackar nej till. 02E blev min nya plats.

9034620997_3273160a0f_b.jpg

Den nya biljetten.

9036844486_4c7dde9715_b.jpg

KL883 PH-BQH "Hadrians Wall"

Det enda jag såg som negativt var att jag gick miste om min fönsterplats, men det är väl smällar man får ta.
Vi fick en välkomstdrink och flygvärdinnan såg att jag hade en kamera, likadan som hennes och hon erbjöd sig att ta ett kort på oss.

9036844390_da97be08af_b.jpg

Vi

Vi fick även "Amenity kit" eller som KLM kallar det "Comfort bag" nu, signerat Viktor&Rolf, jag sparade det som det står KLM på, det som inte är kvar borde väl vara ögonbindel, tandkräm och strumpor.
9034620957_8dc0562fde_b.jpg

9036844560_f6bb93f572_b.jpg



Maten:
9036843990_953f24a92c_b.jpg


Det erbjöds västerländsk mat:

Appetiser
Smoked fillet of mackerel
Served on a coconut, sesame and coriander salad with herring caviar, sweet-and-sour vegetables and mackerel mousse
Complemented by a mixed salad and a granite of tomatoes and avocado crème with tzatziki.


Main courses
Chicken fillet with Parmesan cheese
Offered with morel mushroom sauce, green asparagus and risotto


eller

Beef stew tartlet
Enhanced by brown beer gravy, celeriac mousse line, onion compote and pan-fried mushrooms


Och kinesisk mat:

Appetiser
Smoked duck
Served with spicy szechuan sauce


Main course
Pan-seared tilapia
With a spicy sauce, Chinese broccoli and stir-fried noodles


Jag valde de kinesiska alternativen:

9036844232_bc95d58979_b.jpg

Ankan

9036844672_a5df43e329_b.jpg

Fisken, som jag trodde var karp tills idag.


Detta var en nattflygning, men jag fick banne mig inte många minuters sömn.
Så det var en lång väntan tills frukost som var följande:


Yoghurt, jam and rolls.
Och ett salt eller sött alternativ:

Scrambled eggs (savoury)
Accompanied by tortilla, mushrooms and grilled tomatoes.


Bread and butter pudding (sweet)
Offered with vanilla sauce and sultanas


9036844142_503ff94660_b.jpg

Jag valde alltså det salta.

9034620667_4308f526eb_b.jpg

Påväg ner mot XMN.

Jag frågade vänligt före vi startade i Amsterdam om jag fick hälsa på i cockpit, och det resulterade i att jag fick sitta med i cockpit under landningen i Xiamen.
KLM Boeing 777 Landing in Xiamen. Cockpit view [HD] - YouTube
Jag missade då visserligen KLMs klassiska hus.

9034620403_5da688b077_b.jpg

Smogen bekräftade att vi var i rätt land.

Väl i Xiamen så blev vi möta av en kines i KLM-jacka som hjälpte oss med vår transfer och incheckning på Dragonair.

Jag var väldigt trött när vi kom ombord på Dragonair KA619 till Hongkong så jag tog inga bilder ombord. Vad jag minns dock är att vi fick någon som liknade "Baozi", bröd fyllt med kött.


Jag är ingen van resenär när det kommer till long-haul businessklass, men jag var nöjd med det mesta; stolen, maten och personalen.

Tack för att ni har läst, och om ni vill kan jag skriva lite om Philippine Airlines i ekonomi. :)
 

Stefan62

Medlem
Trevligt och kortfattat - med det väsentliga.

Skriv även om Philippine Airlines i economy - har inte rest med dem sedan år 2000...
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! Snacka om tur du hade. Uppgradering till både Business och Cockpit :D

Jag antar att flighten måste ha varit kraftigt översåld om ni blev uppgraderade utan status, eller valde de enbart att uppgradera icke-kineser till Business?
 

AxelB

Medlem
Tack för era svar! :)


Jag antar att flighten måste ha varit kraftigt översåld om ni blev uppgraderade utan status, eller valde de enbart att uppgradera icke-kineser till Business?

Ja, jag har tänkt på det också.
Skulle tippa på att de uppgraderade icke-kineser, kanske lättast att välja ut folk så.

Skriv även om Philippine Airlines i economy - har inte rest med dem sedan år 2000...

Kommer om ett tag då, när jag orkar. :eek:
 

andreas

Medlem
grattis!

Tack för en bra rapport med trevlig läsning! Blir så glad när någon får op-up!
Tack!
 
Tack för en trevlig och annorlunda rapport! Har inte hört talas om Xiamen. Jag får flashbacks från en KLM-flight med B747 Manilla-Bangkok-Dubai-Amsterdam för längesen...
 
Toppen