Senaste nytt

Bologna storsatsar på transport, kan bli hela Italiens resecentrum

Palazzi

Medlem
Bolognas flygplats, Guilermo Marconi, har inte gjort sig känd som världens bästa flygplats, och staden Bologna är långt från att vara skandinavernas förstaval för resor till Italien. Efter snillrika lösningar och ett geografiskt gynnsamt läge kan nu Bologna ändå bli en av de smidigaste lösningarna för Italien-resenärer.

Staden Bologna ligger mitt inne i det Italienska inlandet och har mest gjort sig känd för finkultur och en känd pastasås (Bolognese), men staden ligger också nära större städer som Milano, Parma, Florens & Rom. Därtill finns det direktlinjer med tåg till såväl öst som västkust, där badorten Rimini kanske är mest känd bland svenska turister.

Igår invigdes Bolognas nya tågstation för höghastighetståg, och för några veckor sedan breddade tågaktörerna sitt snabbtågsnät ytterligare. 45min till Milano, 38min till Rimini, 50min till Florens, 1h35min till Rom... Jag kan räkna upp många fler stationer.
Då konkurrensen mellan den statliga aktören Trenitalia och uppstickaren Italo är stenhård har tågpriser pressats i botten. För de destinationer som jag nyss nämnde hamnar vi i prisregionen mellan 70-120kr (!)

För att ytterligare förenkla för resenären håller man i Bologna nu på att bygga en luftburet monorail-tåg för transport mellan flygplatsen och den centrala järnvägsstationen. Där det i många andra städer flygplatstransporten är ekvivalent med 1h tågresa och 150kr statuerar Bologna ett exempel med 7min transport för 20kr.

Direktflyg till Bologna finns från såväl Köpenhamn som Arlanda, och kan bli det absolut billigaste och smidigaste sättet att sjösätta sina planer på en Italien-resa.

Bilder från invigningen av nya tågstationen: FOL News - Bologna, aperta al pubblico la nuova stazione AV
Nya flygplatstransporten: Home | Marconi Express
Test av Italienskt snabbtåg: http://www.businessclass.se/artiklar/968-reserapport-italo-first-class.html
 

Alx

Medlem
Tåget håller verkligen på att ta över inrikestrafiken i Italien! Riktigt roligt att se att vårt grannland och livlina från ö-mentaliteten satsar så stort! :)
 

Gus

Medlem
Jag flyger till Bologna i Oktober för att besöka både Florens och San Marino. Blir det billigast om jag bokar tåg några måander innan, precis som med SJ? Eller kan jag lika gärna boka på plats?
 

Palazzi

Medlem
Jag flyger till Bologna i Oktober för att besöka både Florens och San Marino. Blir det billigast om jag bokar tåg några måander innan, precis som med SJ? Eller kan jag lika gärna boka på plats?

Till Florens är det en fördel att boka tidigt, då höghastighetstågen använder samma prismodell som SJ.

Statliga Trenitalia är faktiskt billigast på denna linje med 9€ enkel väg (Frecciarossa). Italo kostar från 15€, och i business class 20€. Då resan tar 37min så skulle jag inte slösa pengar på något extra....

Till San Marino finns det inga tåg (men det kanske du vet?). Det är tåg till Rimini som gäller, och sedan bussresa. Reser du från Bologna eller Florens till Rimini/San Marino?

Bologna-Rimini tar 55min och kostar även den 9€ enkel väg med Trenitalia (Frecciabianca). Bussar utgår från stationen i Rimini till San Marino löpande och kostar 9€ T/R.

Om du ska resa Florens-Rimini måste du byta en gång, och den resan tar ca 2h. Tror du får räkna med ca 15€.

Trevlig resa! :)
 

Gus

Medlem
Till Florens är det en fördel att boka tidigt, då höghastighetstågen använder samma prismodell som SJ.

Statliga Trenitalia är faktiskt billigast på denna linje med 9€ enkel väg (Frecciarossa). Italo kostar från 15€, och i business class 20€. Då resan tar 37min så skulle jag inte slösa pengar på något extra....

Till San Marino finns det inga tåg (men det kanske du vet?). Det är tåg till Rimini som gäller, och sedan bussresa. Reser du från Bologna eller Florens till Rimini/San Marino?

Bologna-Rimini tar 55min och kostar även den 9€ enkel väg med Trenitalia (Frecciabianca). Bussar utgår från stationen i Rimini till San Marino löpande och kostar 9€ T/R.

Om du ska resa Florens-Rimini måste du byta en gång, och den resan tar ca 2h. Tror du får räkna med ca 15€.

Trevlig resa! :)

Tack för utförlig info! :) Ja, jag läste att man får ta bussen till San Marino! Vi reser från Florens till Rimini/San Marino så vi byter tåg i Bologna. Jag är på jakt efter Europas mikrostater och efter San marino har jag bara Luxemburg och Andorra kvar! :)
 
Last edited:

Gus

Medlem
Till Florens är det en fördel att boka tidigt, då höghastighetstågen använder samma prismodell som SJ.
Statliga Trenitalia är faktiskt billigast på denna linje med 9€ enkel väg (Frecciarossa).

Jag vill ta mig från Bologna flygplats till Florens med tåget (FRECCIAROSSA) för 9 euro och tänkte boka min resa i oktober om några dagar. Vet du hur det fungerar om flyget blir försenat och man missar tåget? Måste man då köpa en ny biljett på plats för 24 euro eller är konduktören snäll och låter en åka med i alla fall? Jag kommer självklart boka med lite marginal men man vill ju inte stå hur länge som helst och vänta på Bologna tågstation. Fast om de har Birra Moretti Baffo d'Oro så kan jag tänka mig vänta i någon timme åtminstone. :cool:

Följdfråga. Är det alltid samma pris på tågen som heter "Regionale Veloce" (oavsett när man bokar)? Typ som pendeltåg i Stockholm?
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag vill ta mig från Bologna flygplats till Florens med tåget (FRECCIAROSSA) för 9 euro och tänkte boka min resa i oktober om några dagar. Vet du hur det fungerar om flyget blir försenat och man missar tåget? Måste man då köpa en ny biljett på plats för 24 euro eller är konduktören snäll och låter en åka med i alla fall? Jag kommer självklart boka med lite marginal men man vill ju inte stå hur länge som helst och vänta på Bologna tågstation. Fast om de har Birra Moretti Baffo d'Oro så kan jag tänka mig vänta i någon timme åtminstone. :cool:

Följdfråga. Är det alltid samma pris på tågen som heter "Regionale Veloce" (oavsett när man bokar)? Typ som pendeltåg i Stockholm?

Om du får en grinig konduktör landar böterna på 40€ :(

Biljetterna på Freccia är de enda som är prisreglerade efter åtgång, tyvärr. Regionala biljetter, och vanliga långdistans-tåg, har en fast pristaxa.

Jag vill dock påpeka att det finns regionala Intercity-tåg mellan Bologna-Florens för 9-11€ när du kommer fram, så det finns back-up. Biljetterna kommer inte upp på Trenitalias hemsida om du inte väljer "Treni Nazionali". Trenitalia har förinställt hemsidan att visa bara Frecciarossa....
Lokaltåget tar 50min-1h istället för 32min som Frecciarossa tar... Tror dock också att lokaltågen går till en annan tågstation de flesta avgångar.

Med andra ord så kan du chansa på att ta Frecciarossa för 9€ och om du inte hinner köper du en biljett med lokaltåget för lika mycket. Frecciarossa är betydligt bekvämare, så jag skulle boka med marginal nog (om inget oförutsätt inträffar)
 
Lyfter en gammal tråd. Det verkar inte som snabbtåget från flygplatsen i Bologna är färdigt? Min italienska är risig.
Tänkte ta oss till Rimini, San Marino och Pisa med tåg. Skippar hyrbilen, det verkar mer praktiskt med tåg och prisvärt.
Vi skall bo i Bologna 7 dagar och avsluta med Milano 4 dagar ( Formel 1 Monza)
 

Homer

Medlem
Snabbtåg från Bologna finns ju.
Det som skulle gå till flygplatsen var som Palazzi skrev inget snabbtåg utan
"För att ytterligare förenkla för resenären håller man i Bologna nu på att bygga en luftburet monorail-tåg för transport mellan flygplatsen och den centrala järnvägsstationen"
och just det är hursomhelst inte färdigt

ITALY: Construction of the Marconi Express monorail linking Bologna Centrale main line station with Marconi Airport began on October 31. Works are due be completed in 36 months, with passenger services expected to begin in 2019.
The 5 km route will be built at up to 7·6 m above ground level.
Work starts on Bologna airport monorail - Railway Gazette
 

Palazzi

Medlem
Lyfter en gammal tråd. Det verkar inte som snabbtåget från flygplatsen i Bologna är färdigt? Min italienska är risig.
Tänkte ta oss till Rimini, San Marino och Pisa med tåg. Skippar hyrbilen, det verkar mer praktiskt med tåg och prisvärt.
Vi skall bo i Bologna 7 dagar och avsluta med Milano 4 dagar ( Formel 1 Monza)

Hej

Det stämmer att detta inte är klart. Först 2019 sägs det...


Buss till stationen och sen vidare är ett alternativ. Annars kan man ta buss direkt till Rimini från Bologna flygplats :) . 20€ o går varannan timme.
Från Rimini kan man sedan ta tåg/buss vidare till de andra stationerna.

Trevlig resa!
 
Toppen