Senaste nytt

SAS redovisar ytterligare en jätteförlust för Q2

jurgenb

Medlem
SAS minskar dock förlusten under andra kvartalet jmf med samma period föregående år och visar ökade passagerarsiffror. Men planen fylls sämre och vd Rickard Gustafson är inte nöjd med resultaten.

Flygbolaget redovisar en förlust före skatt på 306 miljoner kronor för perioden februari-april, det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med förlusten på 734 miljoner kronor motsvarande period 2012.

Omsättningen minskar jmf med samma period förra året till 9 933 miljoner kronor, jämfört med 10 070 miljoner kronor ett år tidigare.

Läs mer:
SvD
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/minskad-forlust-for-sas_8258498.svd

DI
http://www.di.se/artiklar/2013/6/12/sas-trafiken-okade-i-maj/
 

miramax

Medlem
Ursäkta men vad snackar du om?

"STOCKHOLM (Direkt) SAS omstruktureringsplan 4XNG löper planenligt och bolaget upprepar i sin kvartalsrapport prognosen att uppnå en positiv EBIT-marginal överstigande 3 procent och ett positivt resultat före skatt för helåret 2012/2013.

Det framgår av bolagets rapport.

4XNG-planen förväntas fortsatt leverera en resultateffekt på cirka 3 miljarder kronor, med 1,5 miljarder kronor under 2012/2013."

""SAS is now putting yet another eventful quarter behind it and is continuing to deliver on its established 4XNG strategy plan. It is gratifying to state that the extensive restructuring effort is now starting to create tangible effects - the underlying trend shows a continued lower unit cost and a better yield trend than expected. Income before tax and nonrecurring items improved approximately MSEK 700 and contains a positive, nonrecurring effect of about MSEK 450 as a result of the robust measures linked to renegotiated pension terms.

We acted rapidly and vigorously to strengthen our financial position - the divestment of Widerøe will generate sales proceeds (of approximately SEK 2 billion when the transaction is completed.

We were also aggressive in terms of our customer offering and have now set a new standard for onboard service and service on the ground with the introduction of SAS Go and SAS Plus.

At the same time, we must state that the earnings level is not yet satisfactory but completely in line with our expectations and our plan. Our focus is directed to fully completing the restructuring measures and the forecast of achieving positive income for the full-year remains firmly in place," says Rickard Gustafson, SAS President and CEO."
 

jurgenb

Medlem
Det är fortfarande en enorm förlust, även om den är mindre än föregående år eller hur? :) det som är mer allvarligt än förlusten är väl att omsättningen minskar vilket Rikard ju påpekade.

Någon moderator får byta rubriken om det är så, verkar inte gå att byta själv.
 

Palazzi

Medlem
Som jag tolkar det så är det ju besparingarna som bättrat resultatet en aning, medan beläggningen är t.o.m aningen sämre än förut (?). Besparingar kan man ju göra till en gräns, men tror inte man kan spara sig till positiva resultat utan att locka nya (eller gamla) kunder.

Jag tror att bolaget tänker fel med konceptet GO/PLUS och dess effekt på konsumenten. De kapar interna kostnader, men priset för konsument kommer ju behållas på samma nivå. De närmar sig alltså Norwegian produktmässigt, men inte prismässigt...

I.o.m att SAS aldrig kan pressa interna kostnader till DY's nivå kommer priserna heller aldrig bli lika låga. De som värdesätter ett lågt pris främst kommer därför aldrig välja SAS. Även om SAS kan vara billigare på vissa avgångar är bolaget inte ens aktuellt i dessa kunders medvetande, för de är "branded" som något helt annat.
De som fortsatt väljer SAS vill ha något mervärde, och är uppenbarligen villiga att betala för detsamma.

SAS håller nu på att i någon desperat jakt kapa kostnader för att leverera lägre priser. Då de aldrig kommer lika lågt som Norwegian landar de snart i en gråzon där de varken attraherar LCC-kunder eller premiumkunder...

Vi kan ju hoppas, men jag tror detta är helt dödsdömt...
 

jurgenb

Medlem
Ja att försöka konkurrera med en LCC är omöjligt för dessa gamla statliga "jättar" från den reglerade tiden. Det dom särskiljer sig med är ju det gamla "trovärdiga" varumärket och långflyg samt nivå. LH har ju jobbat in F+C konceptet betydligt bättre än SAS som istället gör tvärtom och avskaffar C för att sänka priserna och möta konkurrensen. Håller med Palazzi att det är fel väg att gå utifrån förutsättningarna som SAS sitter med i bagaget.
 

Dr. Miles

Expert
Det är också viktigt att tänka på var flygbolaget befinner sig och vilka linjer de trafikerar.
Som Palazzi skrev i en annan tråd har SWISS och British Airways lättare att få sina premiumkabiner fyllda tack vare betydligt fler affärsresenärer/företag som är beredda att betala premium produkter.

För SAS är det kanske smart att bygga hub i Schweiz och förvirra befolkning i resten av världen ännu mer. :p
(Många kan inte skilja Sverige och Schweiz. På vissa språk är uttalet väldigt lika.)
 

Patrick

Medlem
Sär-redovisas Swiss ekonomi från övriga LH?

De gånger jag har flugit med Swiss har C nästan alltid varit 100% fullsatt, speciellt på long haul men även på kortare resor. Dessutom är Swiss Y stolar överlägset bäst på långa resor (pendlade till JNB under 2 år och provade nog alla bolag i min jakt på den bästa Y'n).

Iaf, det vore intressant att se huruvida detta koncept (med att vända sig just till businesspersoner) fungerar ekonomiskt bättre.
 

jurgenb

Medlem
Summa sumarum, SAS är rökt hur man än vrider och vänder på det om man skall leka djävulens advokat. I ett geografiskt "utsatt" läge med små hubbar och få köpstarka passagerare så är det kanske som Dr Miles säger, helt rätt att inte satsa på F/C segment.

Men samtidigt, att konkurera med pris på inhemska linjer där konkurrensen är hårdast och möjligheterna flest är nog verkligen inte rätt väg att gå för ett gammalt statligt bolag som verkat under helt andra förutsättningar än dagens. Med detta i bagaget blir det svårt att möta konkurrensen från bolag som byggts upp med dagens förutsättningar och vilka går med vinst från början till betydligt lägre operating costs än SAS måste hantera. Moment 22...
 
Toppen