Senaste nytt

Prioritet vid strejker etc när man reser på bonusbiljetter?

lephantome

Medlem
Om man reser på bonusbiljetter, har man samma rättigheter som övriga resenärer vid överbokning/inställda flyg?
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet är svaret JA. Att "betala" med miles/poäng är bara en annan betalningsform. Jag har haft några intressanta "IrrOps" medan jag har varit på bonusresor eller haft någon med mig på bonusresa, och alltid har man blivit behandlat som en betalande kund.
 

Nemo

Medlem
På boardingkortet vid bonusresor står (stod?) inte att jag är EBG, alltså ej prioriterat bagage, ej prio vid boarding etc. Men det kanske är ändrat?
 

A380*G

Medlem
På boardingkortet vid bonusresor står (stod?) inte att jag är EBG, alltså ej prioriterat bagage, ej prio vid boarding etc. Men det kanske är ändrat?

Olika agenter gör på olika sätt, de flesta säger att de inte kan lägga till FQTS eftersom det är en award, men det är fel. Det är FQTV som inte "kan" läggas till.
Jag har flera gånger haft min status angiven på BP vid awards.

Prio bagage och prio boarding kan du få genom att visa *G-kortet manuellt om det inte ligger i systemet.

Mer info om FQTS och FQTV: http://www.businessclass.se/flygbiljetter/2381-laegga-till-fqtv-till-bokning.html
 

Schweizaren

Ny medlem
Generellt är strejker är en knepig historia och beror fran land till land. Jag hade bokat resa med tjejen förra aret fran Zürich till Los Angeles över Frankfurt med Lufthansa. Kabinpersonalen bestämde sig för att strejka. Jag ringde direkt till Swiss som hade hand om alla ombokningar. Där var svaret tydligt, du maste omboka via Miles and More egen hotline. Där fick jag prata med en tomte som sa att jag mkt gärna kan fa tillbaka mina Miles och att det ej fanns nagot annat flyg i min bokningsklass.

Jag har varit med om ett par strejker innan och vet att oftast är bästa sättet att aka till flygplatsen, sagt och gjort, jag okuperade Lufthansadesken i Zürich i över en halvtimme och tillslut fick hon iväg oss pa en flight till Los Angles, bara 8h försening och jag hann med att se Jay Leno dagen efter ;-)
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Jag har alltid lagt in/fått inlagt mitt EBG vid mina award-bokningar. Det går alldeles utmärkt. Vissa agenter ifrågasätter varför jag ska ha in det då jag inte får några poäng ändå, men jag förklarar då att det är bra att ha inne EBG-numret i bokningen ifall det skulle bli problem... Då hjälper dom mig så gärna... Gäller både SAS samt Thai Airways i Stockholm.

Mvh
/NotRyan
 

Roger J

Medlem
Min erfarenhet är att man tyvärr är lägre prioriterad med en bonusbiljett jämfört med en vanlig biljett. Speciellt om något strular redan innan utresan påbörjats. Är man iväg och det börjar strula vid ett byte tas man nog om hand av systemen på vanligt sätt avseende ev. ombokning.
 

jumbooze

Medlem
Jag har alltid lagt in/fått inlagt mitt EBG vid mina award-bokningar. Det går alldeles utmärkt. Vissa agenter ifrågasätter varför jag ska ha in det då jag inte får några poäng ändå, men jag förklarar då att det är bra att ha inne EBG-numret i bokningen ifall det skulle bli problem... Då hjälper dom mig så gärna... Gäller både SAS samt Thai Airways i Stockholm.

Mvh
/NotRyan

Har du gjort det med USDM bokningar?
 

Mikael

Medlem
Jag försökte förgäves få en USDM-agent att lägga till mitt guldkort på den senaste bokningen. Fick noggrant förklarat för mig att det inte gick (han sade att han försökte) vilket uppenbarligen inte stämmer då jag själv kunde lägga till det via LOTs hemsida. I värsta fall brukar man kunna få det inlagt då man checkar in, ofta är det inte lönt at bråka när man bokar.
 
Toppen