Senaste nytt

Elcigaretter på flygplan

Sofia

Medlem
Min kille har äntligen slutat röka vanliga stinkpinnar och gått över till luktfria el-dito. Min fråga är nu om man får ta med sig dessa ombord på flygplanet eller om de måste checkas in?
Det finns en liten behållare (5ml) i cigaretten som skapar "rök-känslan" och ger användaren nikotin och smak. Det blir också lite "rök", typ ånga, när rökaren andas ut.

Givetvis kan det uppfattas som att man röker vanliga cigaretter, minus lukten, men det är ju ingen som helst eld.

Nån som vet vad som gäller? Har googlat men inte hittat nåt konkret.
 

segra

Medlem
Både QR och EK upplyser klart och tydligt att det är lika förbjudet med el-cigaretter som "vanliga" cigaretter. Det har ropats ut i högtalarna varje gång jag åkt iaf. Vet också att där finns en del trådar om detta på FT där vissa har blivit fängslade för att ha brutit mot dessa regler. Någon annan får flika in med info från andra bolag.
 

Sofia

Medlem
Swedavia säger att man iaf får ta med dem igenom säkerhetskontrollen. Sen behöver man ju inte använda den ombord såklart.
 

Hasse E

Medlem
Jag är i samma situation som din kille och det verkar som att flygbolagen är ganska överens om att, tills vidare, inte godkänna Elgigaretten. Jag ringde för skoj skull till SAS och frågade och där var det blankt nej men citat "vi håller på och undersöker ärendet". Jag och min bättre hälft skall åka till London i september med BA, ringde även dem och frågade. "Nej, på flyget är det inte tillåtet....än, men i loungen går det bra."
 

Sofia

Medlem
Ja men precis, man MÅSTE ju inte röka på planet. Det går ju bra att röka innan och efteråt. Huvudsaken är ju att man får ta med dem genom säkerhetskontrollen och slipper oroa sig för att de ska bli beslagtagna eftersom de ju är långt ifrån gratis.
 

Nemo

Medlem
På lokaltåg och bussar i Uppland är e-cigaretter ej tillåtna. Inte direkt svar på frågan, men en indikation. Alltså inte e-röka på tåg/buss till Arlanda.
http://www.ul.se/Om-UL/Nyheter/E-cigaretter-el-cigaretter-ej-tillatet/
"E-cigaretter (el-cigaretter) ej tillåtet
2013-05-17
UL tillåter tills vidare inte användning av E-cigaretter (el-cigaretter) ombord på bussar och tåg i UL-trafik. Det främsta skälet är att doft från E-cigaretten kan påverka känsliga personer i närheten av användaren. Ett annat skäl är att E-cigaretten är väldigt lik en vanlig cigarett och det kan skapa förvirring bland resenärerna ombord på en buss eller tåg."
 

Nemo

Medlem
En enkel googling ger mer svar. Står även hur du ska packa e-cigaretten i handbagaget.
http://www.v2cigs.com/blog/2012/01/can-i-fly-with-my-electronic-cigarette/
"Can I fly with my electronic cigarette? This is a common question. According to the Official TSA Blog, You can travel on a plane with your electronic cigarette, but just like tobacco cigarettes, you may not use your electronic cigarette aboard any US commercial airliner, whether on the tarmac or during the flight. Airline companies may have their own regulations regarding how you may travel with your e-cig; some may not allow you to stow it in your checked luggage. It is always best to refer to the list prohibited items which is specific to the airline with which you’re flying. Charter flights operate under a different set of rules than commercial airlines and may allow the use of e-cigarettes."
 
Toppen