Senaste nytt

Hur blir man av med lördagsproblemet över nordatlanten?

ACervin

Medlem
Skall åka med dottern och titta på colleges i Boston området. Avresa planerad till den 4/12 med retur på fredagen den 9/12. Dottern har en skrivning i Malmö på Lö fm den 3/12, så vi skulle kunna flyga ut från CPH sent på lördag eftermiddag/kväll den 3/12, men då hittar jag inga förbindelser till USA. Att inte stanna över lördag natt fördyrar de biljetter jag tittat på rejält.

Har någon några tips på hur man kan komma runt detta? Bolag som struntar i lördagsregeln eller kvällsförbindelser till USA?

Är EBG så vi åker gärna Star Alliance.
 

agehall

Medlem
Kod:
Copenhagen (CPH) to Frankfurt (FRA) - Sat, Dec 3
Lufthansa 6225	Dep: 5:50PM	Arr: 7:20PM	1h 30m	MD-80	 Coach (K)	  
OPERATED BY SAS	 Layover in FRA		 16h 40m	 
 
Frankfurt (FRA) to Boston (BOS) - Sun, Dec 4
Lufthansa 422	Dep: 12:00PM	Arr: 2:00PM	8h 0m	Boeing 747	 Coach (K)	  
 
 
Boston (BOS) to Copenhagen (CPH) - Fri, Dec 9	
Boston (BOS) to Frankfurt (FRA) - Fri, Dec 9
Lufthansa 423	Dep: 4:30PM	Arr: 5:35AM	7h 5m	Boeing 747	 Coach (K)	  
Layover in FRA	 Sat, Dec 10	 1h 20m	 
 
Frankfurt (FRA) to Copenhagen (CPH) - Sat, Dec 10
Lufthansa 822	Dep: 6:55AM	Arr: 8:20AM	1h 25m	Airbus A321	 Coach (K)

Kostar 5624 enligt matrix.itasoftware.com. Jag hittar gott om resor i den prisklassen på Expedia. Tricket är att se till att ni åker från CPH på lördag kväll. Om man letar utresa som startar den 4e, så går priset upp ett par tusenlappar.
 

agehall

Medlem
Det går säkert att hitta något nattflyg över om man letar lite, men jag tror inte det går något med Star Alliance. Det kan även vara så att du har svårt att hinna med ett matarflyg till rätt flygplats i europa om du ska med ett sent flyg över atlanten.
 

mry

Medlem
SK har en flygning 15:45 från CPH till ORD (SK943), men att komma vidare till BOS med den verkar svårt på lördag kväll...
 

sungtae

Medlem
Går det så många nattflyg mellan Europa och Nordamerika? Är det inte problem med att det är för korta flygtider, ca 8-11h, i förhållande till antalet passerade tidszoner, 6-9?

dvs. det tar "2-4 timmar" att ta sig över atlanten i jämförelse med exempelvis Asien-Europa med flygtider på 10-13h och 6-8 tidszoner och det funkar med att ha sena avgångar runt midnatt.

Skulle kunna funka med avgångar som går vid kl 1:00-3:00 och landar vid 4:00-5:00 nånting, men det borde bli svårt med all administration och marktransport är låg mitt i natten samt tidtabellerna för de vändande flygen. De amerikanska bolagen har väl några avgångar från USA till europa på mornarna, som gör dom till dagsflyg österut, men det är väl inte så vanligt.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är USA västkust och en är tokig nog, då kan man flyga nattflyg till Asien och flyga vidare över Stillahavet.
Då landar man till USA västkust på morgonen.

Sedan kan man alltid disktutera om det är någon vits med det...
 

ACervin

Medlem
Tack för information. Ja det slog mig att flygtiden blir för kort för nattflyg. Starta med Europa benet på lö em och sussa sött på flygplatshotell verkar vara bästa möjligheten eller använda poäng då jag antar att det inte berörs av lördagsregeln. Jag trodde vissa bolag hade slopat denna regel?!
 

sunkan

Medlem
OT: Pluggade själv en termin på Boston University 2002. Är väldigt förtjust i Boston och trivdes även mycket bra på skolan :)

Mvh

Christian
 
Det finns nog många kvällsflyg från LHR och kanske från AMS men jag skulle titta utanför lådan.
Varför inte köpa 2 olika biljetter, dvs planera 2 resor, med tanke på att kanske i framtiden kommer ni göra dem ändå.
Resa A ex-Europa startar 3/12 och avslutas senare om några månader och Resa B ex-USA startar 9/12 och avslutas så att man hinner tillbaka med förra resans retur.
Kan man hitta billigare flexibla biljetter så skulle jag satsa på det. Inom USA t.ex. LGA-BOS kostar strax under $100.
 
Toppen