Senaste nytt

Någon har stulit saker från mitt rum på ett Hilton hotell

Jakob

Medlem
Hej,

Jag har varit en trogen besökare här i drygt ett år och hoppas att kunna få lite tips och hjälp.

Var nere i Wien från 6/6-9/6 och bodde på Hilton Vienna Danube. Bodde i ett Excecutive-rum på våning 7 som jag blev uppgraderad till pga av mitt guldkort.

När jag kom hem från en restaurang natten till idag så saknades min Ipad, ett Mulberry-fodral och mina Bose quiet comfort 15. Jag anmälde detta direkt till receptionen och bad dem polisanmäla. Senare under natten åkte jag också till polisstationen för att få en rapport på ärendet.

Som kompensation på detta fick jag från hotellet cirka 700kr luncher etc som jag ätit under tiden ja vistades där. De sa även att någon på Hilton kommer under de närmaste dagarna och att de har någon form av försäkring men jag fick ingen vidare information om ersättning/kompensation.

Är det någon som har erfarenhet från liknande situationer tidigare? Vad ska man begära av hotellet och hur tycker ni jag ska gå till väga?

Tacksam för svar.

//Jakob
 
Låter inte alls bra, måste ju vara någon anställd på hotellet då du inte skriver något om uppbrytning av dörr eller liknande?

Provat "Find my iPhone" på datorn för att se om du kan hitta iPaden i närheten?
 
Hilton är ju en stor kedja och där bör det väl finnas seriösa "städscheman" så man kan ju börja med att förhöra den som städade det rummet den dagen.

Problemet ligger ju i att den städaren kommer neka så jag vet inte riktigt hur man ska kunna bevisa något, tyvärr.

Ett tips om hotellet ifråga vägrar ersätta dig osv kan ju vara att skriva ut detta på stora forum, ex flyertalk.
Kan nog göra att dom tappar ett par kunder i alla fall.
(Ingen vill ju bo på hotell där saker försvinner "mystiskt".)
 
Last edited:

Jakob

Medlem
Dörren va inte uppbruten utan någon måste tagit sig in med kort. De är sådana kort som man håller mot nån slags sensor så att dörren låses upp. Hotellet kan se när jag gått in på rummet och förmodligen också städare men tyvärr kommer det förmodligen inte att hjälpa mig.

Jag har också försökt spåra Ipad:en men den har inte anslutits till internet än. Förmodligen så återställs den innan tjuven ansluter den till nätet.
Pass, plånbok, bilnycklar etc fanns kvar liksom min jobbdator. Brukar ni låsa in er saker i safety-box?
 

agehall

Medlem
Brukar ni låsa in er saker i safety-box?

Nix. Det borde ju finnas videoövervakning från korridorerna, så det borde ju vara en enkel sak att reda ut.

Trist att det ska hända dock. Jag trodde verkligen inte sånt här hände på större kedjor idag.
 
Brukar ni låsa in er saker i safety-box?

Nej.

Jag trodde man kunde lita på stora kedjor så brukar aldrig låsa in sakerna.
Nu kanske jag får tänka om..

Ibland brukar jag lägga ner dyra saker i väskan men har även haft systemkamera + objektiv för typ 40.000, bärbar dator, iPad och sånt framme på bänken när jag varit ute och ätit frukost. (och haft städning under tiden.)

Trist att sånt här ska ske..

Kolla med hotellet om dom har övervakning i korridorerna som Agehall föreslår.
 
Last edited:

agehall

Medlem
systemkamera + objektiv för 40.000 ståendes på bordet i mitt rum.

Just sådana prylar tror jag faktiskt skulle undvikas av en hotelltjuv om han har ett val. Det är mycket smidigare att sno mindre saker som man vet att man kan omsätta snabbt, typ en dator eller en ipad. Kameror måste man veta något om för att förstå sig på.
 

Alx

Medlem
Oerhört trist när sånt här händer. Både för hotellet och den drabbade. Jag tycker det låter som att Hilton har gjort vad som kan förväntas av de. Vilket hotell (eller annat företag) som helst kan ju drabbas av oärliga anställda.

För att undvika att hamna i situationen låser jag ALLTID in mina värdesaker i safety box. Det har blivit en rutin jag aldrig hoppar över. Rutinen sitter så djupt rotad att det, de få gånger jag bor på hotell som saknar safety box, ger en obehagskänsla...
 
Tråkigt!

Låser alltid in mina saker i safetyboxen när jag lämnar hotellet. Har själv jobbat på hotell och är förvånad hur många av gästerna som har saker liggandes framme. Datorer, plånböcker, kontanter, kontokort etc. Med vetskapen hur många på hotellet som har tillgång till mitt rum (dvs i princip alla anställda) betraktar jag mitt rum som olåst när jag lämnar det och låser alltid in det jag inte kan avvara.

Föreslår att du kontaktar hotellet och ber att dom tar ut en logg på vilka som varit inne på ditt rum medans du inte var där. Så får dom utreda det hela och ersätta dig... Alternativt har du en bra hemförsäkring och du ber hotellet betala självrisken...
 

Jakob

Medlem
Tack för era kommentarer.

Jag ska höra hur hotellet hanterar ärendet mest för att jag själv är nyfiken. Sen har jag en bra hemförsäkring som täcker detta.
Låste in saker i safety-boxen men det är alltid svårt att avgöra vad man ska låsa in i de små boxarna, klockor, smycken, kreditkort, handväskor etc.

Kan tillägga också att personalen i receptionen på hotellet var mycket hjälpsamma och ringde själva till polisen och anmälde stölden.
 
Toppen