Senaste nytt

Vilka bagageregler gäller?

Jag har ett knivigt problem. Har köpt på mig en till carry-on nu när jag ska hem från USA. Flyger United (SAS code share) inrikes USA och sen SAS över Atlanten (obs en och samma biljett). Jag är EBS och reser i ekonomi, men hoppas att optiontown ska gå igenom till business. Låt oss anta att uppgraderingen inte går igenom vad gäller för mitt bagage då? Jag får ha 2 carry-on och 1 checkin hos united. Hos SAS får jag ha 1 carry on och 2 checkin (iom att jag är EBS). Hur tusan ska jag lösa detta? Enklast vore att få checka in 2 väskor hos united, men antar att de inte bryr sig om mitt silverkort. Någon som har några bra tips? Har jag möjlighet att checka in den andra kabinväskan till SAS-flyget? Eller måste SAS böja sig för uniteds regler?
 

Mr Carter

Medlem
Jag brukar ha samma "problem" när jag reser från USA. Så som jag har förstått det styrs bagagereglerna av din utresa när du gör en resa till USA. Jag antar att du reste ut med SAS eftersom du nu flyger hem med de vilket gör att det är det deras bagageregler som gäller, både på dit och hemresan. Så ditt problem är egentligen inget problem :) United tar hänsyn till att du är EBS när du checkar in på din anslutningsflygplats i USA, du kan alltså checka in 2 st väskor och ta med dig 1 st carry on ombord. Jag har aldrig haft några problem med detta (vare sig som EBS eller som EBG) men som du funderat på vilka regler som gäller. Senast i september reste jag med CO inrikes i USA och jag checkade in 3 st bagage och hade 2 st carry on i egenskap av EBG och Business biljett.

IATA (som de flesta flygbolag är anslutna till) har något som kallas Resolution 302 som reglerar vilket flygbolags bagageregler som gäller. . SAS har en bra och informativ text om detta på sin hemsisda.
 
Hade själv en flygning med UA mellan SFO-ORD och sedan vidare med SK till ARN. På den tiden gällde 2 väskor med SK och 1 väska med UA. Jag är EBB. Ifall UA/CO godkänner 2 incheckade väskor som EBB silver är det inga problem att checka in 2 väskor. Skulle det däremot bara vara 1 väska så får du betala för din andra väska enligt pris hos UA/CO. Då spelar det tyvärr ingen roll att du ligger på silvernivå hos SK. På samma sätt om du t ex. åker ARN-ORD-SFO och sista inrikessträckan med UA/CO, då får du checka in 2 st. väskor. Då går man enligt regler hos SK. På samma princip som om du börjar resan med UA/CO.
 

Roger J

Medlem
Enligt de senaste IATA-reglerna ska väl långflygningens regler gälla alla segment på biljetten. SAS bagageregler även på första sträckan alltså.
 
Tack för tipsen! På ett eller annat sätt ska det alltså gå vägen, antingen går jag ombord med två carryons och ett incheckat bagage (uniteds regler), eller två incheckade bagage och en carryon (SAS)

Min utresa var bokad med United, men första flygningen var codeshare och SAS som flög den, och andra flygningen codeshare continental. Med tanke på infon nedan om IATA 302 låter det som att det är Uniteds bagage-regler som ska gälla för mig på hemresan.

"USA
I stora drag är det samma regler som gäller för resor till och från USA, men det finns två undantag:
Andra regler gäller för så kallade ”codeshare”-flygningar: då är det flygbolaget som du faktiskt har bokat och som står i din biljett som bestämmer bagagereglerna.
Bagagereglerna gäller tur och retur. Om det är SAS bagageregler som gäller för din resa till USA så är det också SAS bagageregler som gäller på hemresan, oavsett hur länge du har varit borta."

Lite klurigt är det allt det här med bagageregler och codeshares!
 

mry

Medlem
När jag åkte hem från LAS med UA i maj så säger de att har man EBS så får man betala för extra bagage på deras flygning inrikes med inte för extra bagage på SAS flygningen till europa från USA (

Det var lite strul för dem att förstå att jag hade EBG eftersom att jag inte hade kortet med mig. De sökte på mitt EBS nummer och sa att det inte fanns något eurobonuskort alls. Det står "SK *G" samt "SK EBG600xxxxxx" klart och tydligt på boardingpasset så när de väl lyckades söka på det (de fattade inte varför sas bytte nummer beroende på vilket kort man hade) så sa de att det är lungt, du får ha 3 x 32 KG på united om du har *G.

De var ganska hårda så antagligen hade man fått betala och senare kräva tillbaka pengarna av SAS antar jag? Dock verkar de ha ändrat nu så man får ha 2 väskor om man har silver så det borde gå bra....


(se info på united.com)
 

Mr Carter

Medlem
Jag hade inga som helst problem med incheckningen, all info fanns i systemet när jag drog mitt EBG kort. Bara att ange antalet väskor (3x32kg) och vips så skrevs det ut 3 st bagagetaggar.
För kristianmedch, som har en bokning med United, borde det vara deras regler som gäller. United accepterar bara 1 gratis inceckad väska a 23 kg för EBS. Dessa regler är uppdaterade per 16 Augusti.
 
Det gick alldeles utmärkt för mig att checka in två väskor iom att jag är silver-medlem (och blev checkat hela vägen givetvis). Blev dessutom uppgraderad till economy-extra, dock ingen mat-servering, men extra benutrymme tackar man aldrig nej till! :)
 

Mr Carter

Medlem
Roligt med feedback på ditt "problem", som inte blev något problem till slut :) Men jag är ändå ite fundersom på vilka grunder de beslutade att acceptera 2 st incheckade väskor, för läser man på UA hemsida så står det ju bara 1 st incheckad väska för EBS. Kanske har det att göra med när biljetten är bokad?
 
Toppen