Senaste nytt

Missat flyg p g a oväder

Hej alla reseexperter,

Nu behöver jag er hjälp för en väns räkning.

Mina vänner skulle resa med Air China mellan Shanghai och Peking för att i Peking spendera 1 natt på hotell innan deras flyg från Peking till Stockholm (via Helsingfors) skulle avgå.
P g a av oväder i Shanghai (oklart om flygbolaget har kunnat hävda att det var extraordinära omständigheter) så blev deras flyg i Shanghai inställt vilket innebar att de skulle missat sitt flyg i Peking. Det innebar att de blev tvungen att köpa nya biljetter med Finnair från Shanghai till Stockholm.

Resorna med Air China och Finnair bokades separat.

Finns det någon möjlighet att få tillbaka pengarna för de biljetter de lagt ut med Finnair?
De betalade med ett vanligt Nordea Visa kort.

Tips hur man ska gå vidare emottaget med stor tacksamhet.
 

Chrille

Medlem
Jag skulle kolla om det finns någon annan försäkring, t ex hemförsäkring med reseskydd med i bilden.
 

agehall

Medlem
Det är lite otydligt; skulle du ursprungligen resa vidare med Air China från Peking eller hade du biljetter med Finnair från Peking ursprungligen?

Hur var situationen i Shanghai? Stängde flygplatsen eller gick vissa flighter?

Över lag er det nog tipset som Chrille gett som är din bästa chans.
 

NotRyan

Medlem
Tråkig situation när man har bokat på olika biljetter.

Air China som kinesikt bolag lyder inte under EU-reglerna när ingen del av flygningen var till eller från EU-land.

Air China har ingen skyldighet att ersätta någonting i vilket fall som helst bortom Peking där den resan tog slut

Nordea-kortet verkar inte täcka detta :( http://www.nordea.se/sitemod/upload/root/content/nordea_se/privat/betal-_och_kreditkort/filer/reseforsakring.pdf

Återstår möjligheten med hemförsäkringens reseskydd..

Mvh
/NotRyan
 
Tack för snabba svar.
De hade ursprungligen biljetter med Finnair från Peking til Stockholm. Biljetten med Air China bokades separat.
Vissa flighter från Shanghai avgick som de skulle. Det var bara Peking flighten som ställdes in. Kan det ha betydelse?
 

agehall

Medlem
Ja, att bara flighten till Peking ställdes in kan tyda på att det var teknikproblem och inte väder som ställde till det. Tyvärr gör det inte så stor skillnad när det är olika biljetter det handlar om.
 

SvartMjolk

Medlem
Det har varit riktigt dåligt väder här i Tianjin i dag, 12 mil från Peking. Skulle det kunna vara så att planet blev inställt på grund av vädret här? Jag har inte kollat på PEK eller TSN s sidor, men det kanske är en anledning till det inställda flyget.
 
Toppen