Senaste nytt

Miles & More Milage Run tips med US Airways; en sista möjlighet?

Senator

Moderator
Jag håller på att leta upp något vettigt pris på en resa som hjälper mig att behålla mitt SEN kort på Miles & More. Under 2013, kommer jag bara ha en handfull affärsresor; en helt ny upplevelse för mig så jag måste "kämpa" i år för att nå detta, något som också är en ny erfarenhet efter snart 13 år som Senator.

I tråden http://www.businessclass.se/deals/8...-united-states-18-300-sek-inkl-skatter-2.html såg jag att det också finns ett pris på US Airways till Honolulu.

Fördelen med US Airways är att nästan alla inrikes flighter samt resor till Kanada/Mexiko/Karibien bokas som First i bokningsklass A som ger 300% till Miles & More. På US Airways får man också 25% bonus på distansen om man redan är FTL/SEN/HON.
Miles & More - US Airways: Earn miles when you fly

Priset i SEK är jo rätt lysande som ni ser:

BRU-HNL på US.JPG

Om vi tittar på Fare Basis så heter denna:
ZHWEB0WA

Det finns några väldigt förmånliga routing förslag med denna:
/VIA THE ATLANTIC/
1. BRU-PHL-BWI/WAS-CLT/PIT-CHI-DEN-LAS-PHX-LAX/SFO-HNL
2. BRU-YY-AMS/BCN/BRU/DUB/GLA/LIS/LON/MAD/MAN/PAR/SNN/ZRH-
PHL-BWI/WAS-CLT/PIT-CHI-DEN-LAS-PHX-LAX/SFO-HNL
3. BRU-YY-FRA/LON/MAD/ROM-CLT-CHI-DEN-LAS-PHX-LAX/SFO-HNL
4. BRU-YY-FRA/MUC-BOS-PHL-BWI/WAS-CLT/PIT-CHI-DEN-LAS-PHX-
LAX/SFO-HNL


Samt möjlighet till stop-over i USA:
ORIGINATING AREA 2 -
2 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 1 IN
EACH DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 2 AT EUR 100.00 EACH.
1 FREE IN CLT/PHL
2 AT ANY POINT AT EUR 100.00 EACH.
ORIGINATING AREA 1 -
3 FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
1 IN PHL/CLT
2 IN EUROPE.


Det går också att boka resor mellan fastlandet och Hawaii på UA metall med US flightnummer, men vi vet jo inte om detta sedan blir bokningsklass A hos United som också ger 300% + 25% på Miles & More. Så jag väljer bara att fokusera på en resa på US Airways metall. Observera att den transatlantiska resan måste vara på US metall, och bokas i Z som ger 150% till Miles & More. Med andra ord, det är inrikes resorna i USA som kommer generera mycket poäng här.

Följande "enkla" rutt ger väldigt mycket poäng:
BRU-FRA-CLT-DCA-LAS-PHX-HNL-PHX-LAS-DCA-CLT-FRA-BRU


BRU-FRA (LH Z) 189 mi = 1 250 + 313 = 1 563 miles
FRA-CLT (US Z) 4397 mi = (4 397 x 150%) + (4 397 x 25%) = 7 695 miles
CLT-DCA (US A) 331 mi = (500 x 300%) + (500 x 25%) = 1 625 miles
DCA-LAS (US A) 2089 mi = (2 089 x 300%) + (2 089 x 25%) = 6 789 miles
LAS-PHX (US A) 255 mi = (500 x 300%) + (500 x 25%) = 1 625 miles
PHX-HNL (US A) 2917 mi = (2 917 x 300%) + 2 917 x 25%) = 9 480 miles
HNL-PHX (US A) 2917 mi = (2 917 x 300%) + 2 917 x 25%) = 9 480 miles
PHX-LAS (US A) 255 mi = (500 x 300%) + (500 x 25%) = 1 625 miles
LAS-DCA (US A) 2089 mi = (2 089 x 300%) + (2 089 x 25%) = 6 789 miles
DCA-CLT (US A) 331 mi = (500 x 300%) + (500 x 25%) = 1 625 miles
CLT-FRA (US Z) 4397 mi = (4 397 x 150%) + (4 397 x 25%) = 7 695 miles
FRA-BRU (LH Z) 189 mi = 1 250 + 313 = 1 563 miles
Totalt: 57 554 Miles & More miles


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag har svårt att se att US Airways inte är med i Star Alliance ut sommaren. Intjänade Miles kan användas t.ex. på ett specialerbjudande:
Miles & More Mileage bargains
Vad med Chicago i affärsklass för 55 000 miles?

US Airways Envoy på A330-300 som används mellan FRA-CLT:
US Airways | The Envoy experience

Inom USA och till/från Hawaii kan ni läsa mer om här:
US Airways | About First Class

US Airways är inte USAs roligaste och bäste flygbolag. Men jag har hört ganska mycket positivt om Envoy produkten på A330-300. Också ett ypperligt tillfälle innan US Airways försvinner som bolag :)
 

jumbooze

Medlem
Kämpa på! För FQTV användarnamnet är redan taget och det skulle bli jobbigt att koppla ihop dig med ett annat användarnamn.
Aho -> Dr. Miles var ju ett steg uppåt.
Så om du du skulle bli Hon så får man väl stå ut med namnbyte :D Annars som sagt Gambare!!! Jia jiu!
 

Senator

Moderator
Kämpa på! För FQTV användarnamnet är redan taget och det skulle bli jobbigt att koppla ihop dig med ett annat användarnamn.
Aho -> Dr. Miles var ju ett steg uppåt.
Så om du du skulle bli Hon så får man väl stå ut med namnbyte :D Annars som sagt Gambare!!! Jia jiu!

Nu är det så att det handlar lite om stolthet här; jag har nämligen kvalificerat mig förra året så jag behöver inte i år. Men, jag har jo "alltid" gjort det varje år så måste man jo göra det i år också (säger det f.d. Förändringskonsulten) ;)

Jag retar mig lite dock på att någon annan använder min Avatar här inne :)
 

pitch

Medlem
Förändring == försämring!
Det vet vi, alla stofiler.

Annars så, bra tips. Nu är jag snarare trött på mitt silver och siktar lite högre i år, och det är fortfarande typ 65k kvar.
 

Draber

Ny medlem
För den som tydligen inte kan nåt: vad är det för progarm du använder för at hitta resorna med pris etc ? Och hur gör du sedan för att boka precis detta ?
 

pitch

Medlem
Just där uppe var det en webtjänst som heter Matrix Airfare Search. Det finns många fler sätt, men Matrix funkar (oftast) och är gratis, så man kan ju inte klaga.

Sen att faktiskt få igenom bokningarna kan vara nog så klurigt. Men i det här fallet tror jag man kan göra det lätt för sig och använda US Airways hemsida.
 

pitch

Medlem
Ahhh! Jag har mileage run-ångest.

Ska jag verkligen bara åka dit och vända eller ska jag blåsa ett par dyra semesterdagar på att besöka nån av grannöarna?
(Jag är verkligen inte sugen på att spendera en massa mer tid på Oahu, så just det valet slipper jag i alla fall ha ångest över.)
 

Senator

Moderator
Det finns också ungefär samma priser till:
Kauai Island - LIH
Hilo - ITO
Kahului - OGG
Kona- KOA

US verkar flyga till alla dessa från PHX. Boka senast innan midnatt i morgon...
 

Senator

Moderator
Några andra tips nu med United under sommaren. Samma grej här är att man måste flyga i "A" klass för att få 300%. Har hittat MIA-ANC för ca $2 000 t/r som ger 36 000 M&M poäng som är rätt schysst med tanke på att en maximerat rutt med Air Canada Z-klass som numera ger 150% till New York max 20 800 M&M poäng för samma pengar.

Rutten blir:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fare Basis är: H2UPY3 som bokas i A-klass
 

Mikael

Medlem
Hittar fortfarande ganska bra priser från Bryssel till Honolulu med US. De flesta flighter är antingen US Airways eller United. Däremot tycks det finnas en uppsjö bolag som hanterar kortare inrikeslinjer, tex "Mesa Airlines dba United Express" och "ExpressJet dba United Express". Vad gäller för dessa angående kreditering? I mitt fall till Eurobonus.
 
Toppen