Senaste nytt

Qantas Economy long haul och SATS loungen i Singapore

ACervin

Medlem
Det blir inte alltid framför skynket. På väg från Brisbane till Köpenhamn. Bokade denna gång med Qantas till Singapore och sedan vidare med Finnair via Helsingfors. Min första long haul med både Qantas och Finnair.

QF 51 en Boeing 747-400. Denna flygande känguru var extra utrustad med boxhandskar.

DSC02985.jpg

Försökte göra en online sätes reservering. Tänkte jag skulle ta ett av de där längst bak när ytterraden krymper till bara två säten. Var lite oklar om jag hade lyckats. Vilket jag inte hade visade det sig. Annars är Qantas hemsida bra och har en bra inloggning där man använder en fyrsiffrig pin kod, vilket är lätt att komma ihåg om man valt samma som kreditkortet. Jag tror det var Finnair segmenten som trasslade till det. Incheckningen på Brisbanes flygplats gick lite trögt. Som silvermedlem får man checka in via premium economy, men det verkade vara många som hade den möjligheten. Qantas kör med 4 kabinklasser. Boardingkort i hand gick jag vidare till security, där jag faktiskt aldrg fått vänta mer än 2 minuter. Så även denna gång. Brydde mig inte om att kolla mitt säte vid incheckning men noterar nu att det var en gångplats mitt i planet, inte vad jag hade tänkt mig. Väntade till sista stund att gå ombord, har lönat sig flera gånger på sistone, speciellt om flyget inte är fullt kan du snabbt spana in lediga platser och är du sist ombord är det bara att ta den som verkar bäst för stunden. Frågade gate personalen om det fortfarande var ledigt längst bak. Dom var vänliga nog att kolla utan knot. Det visada sig dock att sätet bredvid mitt var spärrat så jag valde att behålla det jag fick vid incheckningen. Kan det månne vara en liten silver perk?

Väl ombord passerade man som vanligt C och PE på väg till economy. Varför gör dom så? Utsätter en för onödiga frestelser. Kabinen går i ljusgrått med brun oranga stolar, ganska smakfullt. Skall väl reflektera den röda jorden. Avdelningen bakom hade klargröna stolar, också snyggt. Intressant var att toaletten hade placerat mer mitt i kabinen med några rader framför. Ger ett intryck av att kabinerna är mindre. Inte så dumt. Sätet är väl inget att säga om. Skärmen är wide screen men med lite låg upplösningjämfört med Emirates som har varit min long haul par preference på sistone. Ingen fjärrkontroll, vilket jag tycker är rätt skönt, fast kanske saknad av spelglada ungdomar. Allting sköts med den tryckkänsliga skärmen. Inflight systemet heter IQ och är lätthanterat. Utbudet av filmer tyckte jag var mycket bra. Här var fler filmer som intresserade mig än på Emirates som visserligen har hundratals filmer men mycket Bollywood och annat som man inte riktigt kan relatera till. Jag tyckte seat pitchen kändes lite trång. När framförande gick ner i sovläge blev det tight. Inte en chans att ha sin Macbook Air (vad annars för en BC medlem) uppfälld på brickan.

Hade hoppats på att matserveringen skulle dröja lite. Start gick vid 10 20 på förmiddagen. Men redan vid haltolv serverades varm mat. Det här är ju innan det känns bra med en Gin och Tonic. Det är min favorit dricka i den skumpalösa ekonomiavdelningen. Klockan är alltid efter tolv någonstans i världen men jag jag beslutade mig för att avstå från pre-dinner drink. Maten serverades på en ganska liten bricka med plastbestick. Jag valde fisk med en Merlot till som faktiskt inte var iskall. Alternativet var lamm. Fisken var alldeles utmärkt. Till det en krispig grönsallad med balsam vinaigrette. En utmaning att öppna utan att få svarta fläckar på kläderna. Till eferrätt en mörk chokladmousse med salt karamell sås. Alldeles ypperlig och då är jag ändå expert på choklad mousse. Ända sedan jag för första gången för snart 25 år sedan lagade den mörka choklad moussen ur Julia Childs kokbok det Franska köket har jag roat mig med att avsmaka choklad mousser på ett otal restaurang besök världen över. Jag blir nästan alltid besviken. Julia Childs recept är outstanding och innehåller ingen grädde, tro inte att det är ont om kalorier för det (mörk choklad, smör, äggulor, äggvitor och sprit). Är någon intresserad kan jag lägga ut receptet. En parantes men en viktig sådan. Den här choklad moussen var bland dom bättre även om den förstås inte nådde upp till Julias höjder.

DSC02992.jpg
Drink listan

DSC02993.jpg DSC03000.jpg DSC02996.jpg C


Kaffet efter maten serverades som café-presse vilket jag tycker är ett kvalitetslyft jämfört med vanligt bryggkaffe. Eftersom vi nu passerat tolvslaget fick det bli en Jamieson on the rocks till kaffet. Sammantaget tycker jag måltiden höll bra ekonomiklass. Där fanns förstås även den vanliga tråkiga ostbiten med de där vita runda engelska kexen som är snustorra och fastnar i gommen. Kan tilläggas att drinklistan var ganska omfattande och att man har godheten att inte bara servera flera sorters standard öl (Victoria Bitter, Forex mm), utan även ett boutique märke som James Squire med deras utmärkta Chancer Pale Ale.

Dags att återgå till filmen the Sapphire som jag började på för 2 dagar sedan då jag flög inrikes BNE – SYD där jag hann med början i Qantas iPad försedda Boeing 767.

En timme innan landning serverades en pizza skiva med rotsaker, timjankryddad. Smaken var det inget fel på men jag tror inte de fick med sig pizzastenen till mikrougnen. Dessförrinnan hade vi någonstans halvvägs blivit erbjudna glass, en mangovariant.

Jag har flugit en hel del Qantas inrikes senaste halvåret. Där ingår bland annat den dryga 5 timmar långa flygningen BNE-PER vilken väl nästan knappt rymms inom Europa. Jag tycker att de överlag levererar en bra produkt. Även på korta flygningar serveras något att äta och dricka. Alla sena eftermiddags och kvällsflygningar är generösa med vin och öl. Gjorde en liten trip till Newcastle i en turboprop med avgångstid vid 17 tiden. Flygvärdinnan gick fram och tillbaks i gången med en pava rött i ena näven och en vit i den andra. Inget knusslande där inte. Dom verkar också ha koll på vilken status man har. Men deras biljett priser är tyvärr sällan konkurrenskraftiga.

Enda bakslaget var att Qantas hade efter samarbetet med Emirates startade ändrat på min avgångstid. Så jag hade nu plötsligt 5 timmar på Changi. Efter att vandrat runt hela flygplatsen som ett slags långsamt motionslopp där jag samtidigt letade efter en pulsklocka, vilket till min förvåning inte fanns, tog jag klivet upp i SATS loungen i Terminal 1. Den ligger lite mot D gaterna. Stor och modern och för en trött och hungrig motionär var utbudet utmärkt med 4 varma rätter, sallader, snacks och moderna kaffemaskiner. Nudlar med räkor och en Asahi öl. Bra tidningsutbud med Time och Fortune bland annat. Fräscha duschar. Massagestolar. Alldeles utmärkt för att vara en tredjeparts lounge. Dom tar inte Priority Pass då får man ta sig till Rainforest lounge.

DSC03007.jpg DSC03008.jpg DSC03006.jpg

Nästa leg blir en first för mig, dvs första gången med Finnair. Kortfattat kan man säga att Finnair inte når upp till Qantas. Stolen är inte lika bekväm med alldeles för korta öronlappar. Inte lika bra stöd för huvudet när man vill inspektera ögonlocken från insidan. Maten inte lika bra och inflight systemet innehåll många gamla filmer. Personalen är lite kärvare. Dra upp gardinen! Stäng iPaden! Inte den anglosaxiska sirligheten som i alla fall innehåller ett please. Men å andra sidan så har Finnair ofta konkurrenskraftiga priser, och ner kommer man ju alltid.
 

Attachments

  • DSC03004.jpg
    DSC03004.jpg
    198,9 KB · Visningar: 839
Last edited:

karho

Medlem
Tack för bra rapport!

Som svar på frågan varför man får vandra genom PE och C är väl just den du säger, att man ska bli frestad.. att skapa ett sug efter det där ouppnåliga där framme. Så att man ska sitta och svettas där bak om och om igen med samma flygbolag för att skramla ihop poäng nog att äntligen en gång åka "där framme" :)
 

ACervin

Medlem
Det har kommit några förfrågningar på choklad moussen. Jag lägger ut receptet. Boken tryckt 1980 Wahlström & Widstrand. Men den finns i nyupplaga och har ibland även funnits i pocket. Originalet är från 1961. Det finns många bra recept (Coq au vin, Soufflé mm), författarna lade ner mycket möda på att recepten skulle fungera. Väl värd att investera i om man kan tänka sig en kokbok utan bilder. DSC03065.jpg DSC03064.jpg DSC03063.jpg
 

majer

Medlem
Tack för en trevlig rapport.
Dugligt dryckesutbud, speciellt för att vara Economy. Jag räknar 4+2 olika ölsorter. LH hade bara Warsteiner (i C!) när jag frågade.
 

DrKlas

Medlem
Jag flög till Nya Zeeland med Quantas i ekonomiklass för drygt sex år sedan och det var mina bästa långflygningar hittills. Förutom att vi fick sitta vid nödutgång både från Frankfurt till Sydney via Singapore och på motsvarande hemresa, var service och mat ett par snäpp bättre än vanligt. Dessutom kan jag inte motstå ett flygbolag som vågar ha med filmer som Snakes on a plane och World Trade Center i filmutbudet.

Och om man som jag plötsligt blev sugen på chokladmousse men inte har någon apelsinlikör hemma, blir det ätbart även om man utesluter den ingrediensen?
 

ACervin

Medlem
Klart ätbar även utan likören. Det är en mäktig historia serveras bäst i små kaffekoppar eller espresso koppar. En torkad apelsinskiva, eller ett hemlagat polenta kex med apelsinsmak är trevligt som dekoration.
 

Gus

Medlem
Mycket trevlig rapport!! :) Qantas har jag hört mycket gott om och jag har länge velat prova detta bolag. Imponerande ölutbud de har (även övrig dryck verkar mycket bra), speciellt för att vara i ekonomiklass. Detta är första gången jag ser ett bolag servera ale. Någon som känner till något annat bolag som serverar ale och/eller stout?
 
Toppen