Senaste nytt

SAS Plus på longhaul kommer ej längre att gå att boka som award

twiggs

Medlem
Enligt källor så är tillgången på biljetter som award på SAS Plus (forna Economy Extra) på longhaul helt och hållet strypt efter den 9 juni, dvs enbart bokningar på SAS Go och SAS Business tillåts.

Optiontown och confirmed/stand-by upgrade lär dock finnas kvar till SAS Plus.


Själv är jag lite positiv för en gång skull, då man kan hoppas att tillgängligheten i I-klass kanske utökas en aning? (observera frågetecken!)
 

jumbooze

Medlem
Och möjligheten till gateupgraden till SAS Plus borde ju öka om de inte låter folk boka den direkt.
 

tourist

Medlem
Själv är jag lite positiv för en gång skull, då man kan hoppas att tillgängligheten i I-klass kanske utökas en aning? (observera frågetecken!)

Varför skulle den göra det? Jag tror att det är ett väldigt stort frågetecken. Om SAS drar ner I och P men ökar X så kan man annonsera "alltid många tillgängliga bonusplatser"...
 

chrisljo

Medlem
Hvis dette stemmer blir Amex 2-4-1 enda dårligere. E+ CT er greit plaster på såret hvis det ikke er business tilgjengelighet.
 

TheEagle

Medlem
Så det var därför alla platserna försvann som jag kollat på. Förstår inte alls varför de tas bort. Försämrar ju ytterligare chansen att hitta hyggliga bonusresor på långlinjerna.
 

twiggs

Medlem
Varför skulle den göra det? Jag tror att det är ett väldigt stort frågetecken. Om SAS drar ner I och P men ökar X så kan man annonsera "alltid många tillgängliga bonusplatser"...

Det är som sagt bara en förhoppning jag har, inget konstaterande av något slag. :)
 
Det er tekniske grunner for at Economy Extra ikke lenger er tilgjengelig på longhaul. EE-awards ble booket i bookingklasse P, som nå er en revenue-klasse på SAS Plus innen Europe.

Følgende tekst er hentet fra en EB FAQ på SAS Salesinfo
Why can’t I book a SAS Plus award on Intercontinental flights after 09JUN? Due to technical limitations, no SAS Plus awards will be available for a limited period.
Which award classes/products can I book on Long haul? X and I class i.e. SAS Go and SAS Business
Which award classes/products can I book on Short haul? X and I class i.e. SAS Go and SAS Plus
How can I rebook an award seat on Long haul? All rebookings of award reservation are subject to availability. After 09JUN13, award bookings in SAS Plus on Long haul can only be rebooked to SAS Go and SAS Business with applicable fare in points.
What will happen with an Award seat booked in former Economy Extra (P-class) on Short haul? All bookings with departure from 09JUN will be rebooked to I-class. No extra charge for member, original point price applies
What happens with my former Business Class award ticker on Short haul? For reservations made up until 08JUN, all reservations will remain unchanged in I-class, seated in Business class. For travel after 09JUN, passengers will be seated in SAS Plus.
 

jth

Medlem
Hvis dette stemmer blir Amex 2-4-1 enda dårligere. E+ CT er greit plaster på såret hvis det ikke er business tilgjengelighet.

Ja, om detta är "permanent" (en "limited" periods kan ju betyda vad som helst) så kan man ju lika gärna säga upp Amex-kortet. Jag hade siktat in mig på economy extra till Asien under hösten pga den nästan obefintliga tillgången på business awards till USA.
 
Toppen