Senaste nytt

Boka bonusresa - kan man sätta ihop hur som helst?

johhenrik

Medlem
Halloj,

detta är ju pinsamt att erkänna, men jag har under mina 15år som frekvänt resenär aldrig bokat en ordentlig Awardresa. Jag brukade använda mina EB-poäng för uppgradeing i gaten på long-haul då jag tyckt att man fått ut mest av det (jag brukade resa ekonomi i tjänsten). Iaf, nu skulle jag villja sätta ihop en resa till LA där mina datum är väldigt fasta. Jag har lekt med Award Nexus och hittat följande hopp som funkar tidtabellsmässigt:

ARN-AMS (SK), AMS-IAD (UA), IAD-LAX (UA)

Kan jag ringa SAS och boka den, eller finns det regler på hur man får matcha ihop?

Min nästa fråga som jag inte lyckats tolka är, jag skulle vilja göra en stop-over i Dallas på vägen hem, kan man göra det hur som helst. Tyckte mig läsa någonstans att man inte får göra stop-over i originating country. Om så är fallet, skulle jag kunna göra en open-jaw ARN-LAX, DFW-ARN o sen köpa en enkel award LAX-DFW?

/Henrik
 

A380*G

Medlem
Halloj,

detta är ju pinsamt att erkänna, men jag har under mina 15år som frekvänt resenär aldrig bokat en ordentlig Awardresa. Jag brukade använda mina EB-poäng för uppgradeing i gaten på long-haul då jag tyckt att man fått ut mest av det (jag brukade resa ekonomi i tjänsten). Iaf, nu skulle jag villja sätta ihop en resa till LA där mina datum är väldigt fasta. Jag har lekt med Award Nexus och hittat följande hopp som funkar tidtabellsmässigt:

ARN-AMS (SK), AMS-IAD (UA), IAD-LAX (UA)

Kan jag ringa SAS och boka den, eller finns det regler på hur man får matcha ihop?

Min nästa fråga som jag inte lyckats tolka är, jag skulle vilja göra en stop-over i Dallas på vägen hem, kan man göra det hur som helst. Tyckte mig läsa någonstans att man inte får göra stop-over i originating country. Om så är fallet, skulle jag kunna göra en open-jaw ARN-LAX, DFW-ARN o sen köpa en enkel award LAX-DFW?

/Henrik

http://www.businessclass.se/sas-eur...bolags-flygning-med-sas-eurobonus-poaeng.html
http://www.businessclass.se/artiklar/248-hur-bokar-bonusresa-med-mina-poaeng.html
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/StarAlliance/Star_Alliance_award_chart/

Svaret på på dina frågor och en hel del andra tips finns i dessa länkar. Lycka till. :)
 

johhenrik

Medlem
Jag har nu bokat:

ARN-AMS SK C
AMS-IAD UA F
IAD-LAX UA F
DFW-IAD UA F
IAD-AMS UA F
AMS-ARN SK C

Det blev 150.000 miles, väntar på skatterna bara. Jag ville ju göra en stop-over i DFW på vägen tillbaka, men fick ju lära mig att stop-over kan man bara göra under 24hr, så när jag försökte med en SNA-IAH-DFW så skulle de ha 70.000 miles till, vilket jag inte tycker det är värt. Då köper jag hellre en direkt-flight för $99 i coach, som också har bättre avgång.

Tack för hjälpen A380*G!
 

Roger J

Medlem
Skatterna blir nog under en tusenlapp. Tror inte du kommer behöva betala något bränsletillägg med SK/UA-combon.
 

johhenrik

Medlem
Det vore ju fantastiskt nice isf. Killen jag snackade med på EB trodde det skulle landa runt 3.000kr sa han.
 
Toppen