Senaste nytt

Flyga helikopter till Arlanda - transfer till vanlig flight

Känner ni till rutinerna för att anlända till Arlanda med helikopter från Stockholm för vidare resa med t ex Lufthansa. Det måste finnas något smidigt sätt att landa (nära VIP loungen?) och snabbt komma till planet tycker man.
 

Kristofer

Medlem
Googlade lite. iTell Helicopters skriver såhär:

"Vi landar enkelt och smidigt på plattan utanför terminal 2 på Arlanda och där hämtar en buss som kör er till den terminal ni ska flyga vidare ifrån."

iTell Helicopters - Taxi-, sightseeing- och rundflyg

Är nog inga problem att bli körd till VIP Service. De har ju egen säkerhetskontroll, så de borde vara smidigt (normalt när man kommer med eget plan på större flygplatser brukar man ju bli avsläppt landside).

Åkte med en JetRanger från Arlanda Helicopter för nåt år sedan, landade på deras platta vid Riddarfjärden. De kan säkert ordna nåt bra. Arlanda Helicopter AB
 
Last edited:
Jag talade med Arlanda VIP-service och det var inget problem så länge man förbokar hämtning & besöket. Dom hämtar med en BWM 5-serie limousine vid helikoptern.
 
Stora planer inför en weekend resa till Farnborough?

Haha, nä inte alls. Jag gjorde min PPL pilotutbildning tillsammans med en vän och han har nu gått hela vägen till ATPL (Airline Traffic Pilot License) både för flyg och helikopter. Han har en Eurocopter som står redo och han vill lägga timmar i luften för att bygga PIC-timmar.
Jag bor på Gärdet och har en platta bara 300 meter från huset.

Ja, du hajar :D
 

jth

Medlem
Haha, nä inte alls. Jag gjorde min PPL pilotutbildning tillsammans med en vän och han har nu gått hela vägen till ATPL (Airline Traffic Pilot License) både för flyg och helikopter. Han har en Eurocopter som står redo och han vill lägga timmar i luften för att bygga PIC-timmar.
Jag bor på Gärdet och har en platta bara 300 meter från huset.

Ja, du hajar :D


jag trodde faktiskt på dig fram till "Eurocopter" :p
 

Pushback

Medlem
Hej Martin,

Har du någon mer info gällande Helitransfer till Arlanda? Jag tänkte gärna göra det inom kort och koppla på VIPen (har redan abonnemang på VIPen). Hade du någon kompis som vill ta jobb eller vet du någon som ger bra rates mellan gärdet och ARN?
 
Toppen