Senaste nytt

Only in Japan

Dr. Miles

Expert
Det finns en massa saker som är annorlunda i Japan.
Jag tänker att posta några saker som jag tycker att det är roliga/annorlunda/intressanta i den här tråden.

Egentligen skulle jag posta detta i Blogg avdelning men det är avstängd för tillfälle så postar jag här istället.

Ni har säkert sett Coffee art på några caféer både utomlands och i Sverige. Detta är en mer avancerad variant.
The Unbelievable 3D Latte Art of Kazuki Yamamoto

8785386904_a6cb85b7b8_z.jpg

(Foto: Amazing 3D coffee art by Kazuki Yamamoto! by Art Fido on Flickr)

8769276155_13f2a17e0a_z.jpg

(Foto: Incredible 3D Latte Foam Art by Kazuki Yamamoto by Ryan Nance on Flickr)

Denna unga barista, Kazuki Yamamoto, skapar 3D Coffee art på Latte/Cappuccino.
Han jobbar på en café i Osaka. Om ni har vägarna förbi, passa på att besöka och beställa en kopp kaffe eller två.

ベルジアンビアカフェ・バレル (Belgian Beer Cafe Barrel)
大阪府大阪市中央区北浜4-7-28 住友ビル2号館 1F
Sumitomo Building No. 2, 1F
Kitahama 4-7-28
Chuo-ku, Osaka
Japan

Karta på Google Maps
 

Jonas C

Medlem
Även Gelé Au Lait misstänker jag vara en kaffedryck som enbart existerar i Japan. Väldigt god och uppfriskande faktiskt :)

8034111475_1daa42be81_z.jpg
 

nilsson

Medlem
Jag vill ge ett plus till Japan för whiskey+soda i burk i läskautomaterna och deras kreativa tolkningar av hamburgare. De kan få ett minus för deras crêpes (Vid Tokyo tower fick jag en pankaka rullad till en strut, fylld med banan, corn flakes och vaniljsås).

Jag har hört att Tokyo seglat upp som en av världens främsta ställen för klassiska cocktails, vilket jag väl får sätta på listan över saker att undersöka närmare.
 

pitch

Medlem
Eftersom jag sitter och käkar melon* med salt på så kom jag att tänka på den här tråden.
Hade jag inte lärt mig det av våra japanska vänner så hade jag aldrig insett att det är mycket godare på det sättet.

(* fast galiamelon, inte vattenmelon. Jag kan säga att det funkar minst lika bra, dock. Kanske faktiskt ännu bättre.)
 

Dr. Miles

Expert
Japanaer älskar att äta tofu och det är en av de vanliga råvaorna som finns i vardagens måltid.

Ett japansk tofutillverkare, Sagamiya, hade fått en sjuk idé vilket var att de skulle producera en formad tofu efter robotfigurer från känd japansk tecknadserie, Gundam.

Det gjorde en stor succé och de har kommit på en ännu sjukare idé, världens första monterbar tofu i robotfigur.

BIG-ZAM tofu
b02.jpg b03.jpg
b04.jpg b01.jpg
b01_recipe.jpg
(färgerna är för formen, tofu i sig är vit förutom den stora som har avokadosmak)
(Foto: 相模屋食料 プレスリリース)

[video=youtube;U_P0t9At8NY]http://www.youtube.com/watch?v=U_P0t9At8NY[/video]

Passa på att äta denna tofu medan du är i Japan nästa gång. Det är lite dyrare än vanliga, men jag lovar att det är Only in Japan. :)
 
Last edited:
Toppen