Senaste nytt

Vad läser du när du reser?

Ubbe

Medlem
Jag gillar att läsa. Jag gillar mycket annat också, men läsning är något som följer med även om jag ligger under en palmbladsparasoll på en vit strand.
Är nog en allätare när det gäller litteratur och byter gärna till mig böcker under resans gång. Får mycket som jag aldrig skulle köpt själv på så sätt.
Skam till sägandes så gillar jag även "tantsnusk" men läste "Fifty shades of gray" och blev mycket besviken utifrån den press serien givits. Den kunde de ju haft som högläsning på söndagskolan..
Jag vill slå ett hårt slag för Diana Gabaldon och hennes bokserie om Fraser. Härligt tantsnusk med historiska anspelningar. Böckerna är på runt 1500 sidor så man får njuta en stund. Rekommenderas om ni är lika störda som jag. Fängslande personporträtt och bra historia. Givetvis inte i klass med Tolkien som jag nog läst 8-10 ggr och kan öppna var som helst i serien och efter någon sida vara helt inne i storyn igen. Har INTE sett filmen eftersom jag inte vill förstöra min bild av allt i böckerna. Hmm, hörde jag NÖRD??

Vad rekommenderar du?
 

Timotey

Medlem
Brukar köpa någon pocketbok någon gång ibland inför en flygning. Tar ofta någon med tilltalande framsida. "Tjuvarnas Stad" av David Benioff läste jag på stranden i Sliema för några somrar sedan och blev helt trollbunden.

Senaste resan läste jag Pelle Sandstrak bok "Mr Tourette och jag" även denna var fruktansvärt bra men även tragisk. Han har även ett stort flygintresse ;)
 

Dr. Miles

Expert
Jag brukar läsa japansk/kinesisk historielitteratur när jag reser.
十八史略, 春秋 och 史记 är mina favoriter.
 

Ubbe

Medlem
Är inte 十八史略, 春秋 lite tung att ha i handbagaget? Är väl närmare 2000 sidor beroende på språk... ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Är inte 十八史略, 春秋 lite tung att ha i handbagaget? Är väl närmare 2000 sidor beroende på språk... ;-)
Det är lugnt, jag läser det på japanska och det rymmer i 3-4 pocketböcker i japansk format. (mycket mindre än västerländsk pocketbok) :)
 

Sofia

Medlem
Jag tar ofta med mig en favoritbok, ofta en vad många andra tycker är "tung" klassiker, typ Jane Austen eller liknande. Sen slukar jag oftast böcker på ett snabbt löpande band och byter varteftersom resan går vidare.
Andra böcker att rekommendera som easy reading är Clive Cussler, hjälten är som en sorts übermänniska, eller swashbuckling hero (!) och får alltid, mörbultad och blodig, den vackra flickan på slutet, men böckerna är oerhört underhållande och man vill inte lägga dem ifrån sig. Precis det man önskar sig av semesterlitteratur ;)
 

Palazzi

Medlem
Deckare och thrillers i gigantiska mängder.... Läsandet går i perioder, men när det är som värst snittar jag ca 300-400s/dag.

Grundregeln är att ju sjukare historier desto bättre. Giorgio Falettis böcker är kanske så vridna de kan bli, men helt fantastisk läsning. "Jag dödar", "Ögat som Ser" och "Jag är gud är fantastiska!"

Sedan gillar jag många av de klassiska författarnas äventyrsböcker (Jules Verne, D. Defao, Dumas, Kipling mfl).

Måste säga att jag inte är överförtjust i Tolkien, som jag ibland upplever som allt för förklarande. Har dock läst allt han producerat (som översatts till svenska).

Läser 80% på svenska, 15% Engelska och 5% Italiens (godtycklig uppskattning).
 
Palazzi, jag håller helt med, Giorgio Faletti är grym. Jag gillar också Deon Meyer och hans träffsäkra beskrivningar om Sydafrika och de problem landet går igenom just nu.

Annars är det oftast lättsmälta deckare / kriminalromaner som följer med i packningen. Såsom Michael Connelly, Stephen Booth och Reginald Hill (där de två sista ibland kan ha FÖR mycket beskrivningar av den engelska landsbygden...). Även biografer läses, samt tidskrifter såsom Filter.
 

Nemo

Medlem
Läser oftast en bok med snyggt omslag på pocketshop. Testat e-bok men klarar inte av att läsa med dynamisk sidbrytning, pdf går däremot bra. Senaste bok "Det eviga folket är inte rädda". Annat boktips är "Själamakerskan". Kan även råda bc att använda http://www.bookcrossing.com så får boken även resa på egen hand när du läst ut den. Klistra på en etikett, lägg i stolsfickan alt i loungens bokhylla och följ sedan dess resa via hemsidan.
 
Toppen