Senaste nytt

Umeå flygplats har fått cykelgarage

Jacob

Medlem
Måndag 27 maj var det invigning av det nya cykelgaraget på Umeå flygplats. Med blott 4 kilometer in till centrum är det många som tar cykeln till flygplatsen och det vill flygplatsledningen uppmärksamma.

Cykelgaraget har plats för 16 cyklar och håller cyklarna skyddade från väder och vind medan passagerarna är borta. Garagegästerna har även tillgång till cykelpump och på väggen sitter en klockan för att hålla koll på avgångstiden. Till varje parkeringsplats finns även ett förvaringsskåp där man kan förvara exempelvis hjälm och överdragskläder.

Från hösten kommer garaget vara låst och öppnas med hjälp av SMS.

Totalt kommer Umeå flygplats få nästan 140 parkeringsplatser för cyklar, ett flertal vid infarten till flygplatsen där även ett skärmtak byggts för att skydda cyklarna.
 

In_Sweden

Medlem
Trevligt att höra, Umeå ska vara relativt platt och 4km är en angenäm sträcka.
Med tanke på att det är mycket studenter i staden så passar det perfekt.
16 Cyklar känns något snålt där emot, vad motsvarar det i yta? 2 Parkeringsplatser?
 

MarcusC

Medlem
Coolt...hur många flygplatser erbjuder detta?!...Samt hur många flygplatser erbjuder vettiga cykelbanor till/från flygplatsen!?.

Kanske man kunde erbjuda cykeluthyrning på UME oxå;)?
 

henrik l

Medlem
Bor man på "rätt" ställe i Umeå så är det platt. Om inte så inleder man åtminstone med nedförsbacke till flygplasten:D
 

twiggs

Medlem
En stilla, och möjligtvis något korkad, undran:

Vem är detta egentligen tänkt för!?

De allra flesta resenärer som jag ser på flygplatserna brukar som minst ha åtminstone någon form av väska som inte går att transportera om man skulle cykla till flygplatsen, nämligen!
 

henrik l

Medlem
En stilla, och möjligtvis något korkad, undran:

Vem är detta egentligen tänkt för!?

De allra flesta resenärer som jag ser på flygplatserna brukar som minst ha åtminstone någon form av väska som inte går att transportera om man skulle cykla till flygplatsen, nämligen!

Bodde i Umeå under 13 år och enda gången jag skulle kunna tänka mig att utnyttja det skulle vara vid en resa över dagen, med enbart datorryggsäck och att man var säker på att vädret var bra när man kom tillbaka. Men det var väl just det som är haken:D
 

Johan_G

Medlem
Trevligt, dock som boende i södra Sverige fortsätter jag nog att nyttja flygplan som mitt primära sätt att ta mig till Umeå, det skulle ju ta flera veckor att cykla dit för en otränad slusk som mig ;)
 

JoelG

Medlem
Trevligt att höra, Umeå ska vara relativt platt och 4km är en angenäm sträcka.
Med tanke på att det är mycket studenter i staden så passar det perfekt.
16 Cyklar känns något snålt där emot, vad motsvarar det i yta? 2 Parkeringsplatser?


" Totalt kommer Umeå flygplats få nästan 140 parkeringsplatser för cyklar, ett flertal vid infarten till flygplatsen där även ett skärmtak byggts för att skydda cyklarna."
 
Toppen