Senaste nytt

Vilket bonusprogram ska jag välja? (Jonas)

Jonas

Ny medlem
Jag är en hyfsat flitig resenär när det gäller tåg (Årskort Guld) då mitt arbete ofta ligger för långt bort för bil och för nära för flyg. Mina flygresor är mestadels av privat natur och något både jag och min sambo gärna lägger pengarna på.

Jag har efter min senaste resa (såg Kraftwerk nere i Sydney - fantastiskt!) funderat på om jag ibland inte är lite dumsnål och alltid springer efter den billigaste biljetten? En biljett framför skynket är ju både trevligare och betydligt med produktiv om man nu vill jobba på sina resor – något som jag som egenföretagare gärna gör. Funderar därför att "notcha" upp mitt resande lite och då även börja samla poäng på allvar.

Jag har idag ett medlemskap i EuroBonus där jag egentligen bara samlar poäng för en uppgradering då och då. Är även medlem Finnair Plus där mina poäng oftast bara räcker till… Jag minns inte ens det…

Om jag nu dels på allvar ska börja resa lite mer framör skynket, på mina resor utanför Europa – och samla poäng på allvar – vilket bonusprogram ska jag då tillhöra?

Det enkla svaret är förstås EuroBonus, men jag vore extremt tacksam om ni i detta trevliga forum kanske kom med upplägg som jag inte tänker på. Finns det till exempel något flygbolag som har överlag ofta väldigt bra pris i Business och att jag därför kanske borde tillhöra det Bonusprogrammet?

Är som sagt suveränt tacksam för den hjälp jag kan få av alla flygexperter som huserar på detta forum.

Några noter:

#De senaste tolv månaderna har jag flugit följande destinationer T & R:
  • Stockholm-Sydney
    Stockholm-Amsterdam
    Stockholm-Wien
    Stockholm-Düsseldorf
    Stockholm-Kairo
    Stockholm-Hong Kong
    Stockholm-Helsingfors
    Stockholm-Zürich
    Stockholm-Paris
    Stockholm-Dallas
    Stockholm-Prag
    Stockholm-Atlanta

#Jag har ett AMEX kopplat till mitt Eurobonus som jag använder flitigt vid betalningar, men det kanske finns andra sätt att tjäna in extrapoäng?

#Min sambo som är med på över 75 procent av restillfällena har ett guldkort Eurobonus.

#När det gäller service så har jag alltid gillat europeisk korrekthet och tycker faktiskt nog bäst om flygbolaget Swiss.

#Är lite orolig att börja samla en massa poäng via Eurobonus, då jag faktiskt tyvärr tror SAS kan komma att försvinna med tiden.

Tack på förhand!

//Jonas
 

Palazzi

Medlem
Jag tror att Eurobonus idag ger bäst valuta om man bor i Skandinavien, mest med hänvisningen till samlande med Amex. De nya kabinklasserna som träder i kraft 9:e Juni innebär också trevliga priser + många miles.
Även om det finns program som har lägre poänguttag finns det få program man kan tjäna så många miles med (just tack vare kredikortet).

Det som ändå får mig att tveka är ju att du redan åtnjuter fördelarna av ett EBG 75% av flygningarna genom din fru. Kanske värt att då istället själv satsa på en annan allians? Då kan ni ju välja mer fritt när ni ska flyga tillsammans, men ändå alltid få privilegier.

Jag skulle nog ha satsat på ett British Airways Silver, med tillhörande kreditkort (VISA). Tycker att bolaget är i paritet med SWISS i de flesta hänseenden, och silvernivån är inte svår att nå (om du reser som förra året).

Alternativet är att du skaffar dig ett Aegean Gold (lättast inom Star alliance) och sedan köper poäng med United Milage Plus eller Avianca Lifemiles.

Det sistnämnda alternativet är bra om du betalar dina biljetter privat, men BA silver skulle jag prioriterat om företaget står för biljetterna :)
 

Mr.White

Medlem
Undvik allt vad som heter BA VISA. Det kortet har bara problem. Läs tråden så kommer du inse att det kostar mer än det smakar ;)
 

henrik l

Medlem
När jag ser dina flighter, så känns som att BA kan vara ett alternativ för dig, om du vill ha status. BA har ju lite nu och då kampanjer och man kan t ex hitta GOT/ARN-HKG för runt 9 000 kr i World Traveller plus (eco extra). Tre sådana flighter och du har ditt silver, som är det bästa på marknaden om man ser till vad du får.
 

gdaily

Medlem
Framför allt ska du inte använda dig av Finnair (poängen förfaller efter tre år), utan välj BA (eller AA) för dina Oneworld flighter, så länge du krediterar nån flygning vart tredje(femte) år år så lever poängen vidare.

Jag är själv kär i mitt BA-kort, du bör enkelt få ihop Silverkort om du kör dina långresor till Asien via London, och Silver på BA motsvarar Guld på SAS (fantastisk lounge i London exempelvis)..
 

Jonas C

Medlem
När jag ser dina flighter, så känns som att BA kan vara ett alternativ för dig, om du vill ha status. BA har ju lite nu och då kampanjer och man kan t ex hitta GOT/ARN-HKG för runt 9 000 kr i World Traveller plus (eco extra). Tre sådana flighter och du har ditt silver, som är det bästa på marknaden om man ser till vad du får.

Största fördelen med WTP är ju förståss att man kan uppgradera den till Club för 12500 Avios per väg. Nästan oslagbart om man jämför med andra program. Sen finns det ju roligare och billigare sätt att nå Silver :)
 

Storsteffe

Medlem
Med tanke på ditt resmönster och att EBG redan finns i familjen så är det BA det du ska satsa på. Du kommer sannolikt att nå silverstatus med BA och poängen går aldrig ut. BA VISA ska du absolut ha om du kommer upp i 200K på ett kalenderår och 2-4-1 triggas. Det finns betydligt större möjligheter att både uppgradera(billigt) och boka bonusplatser på BA i förhållande till SAS + att det finns mycket fler destinationer. Dessutom har BA First vilket är nog så trevligt när man ska söka resor för 2-4-1.
 

doc

Medlem
Vad skönt att andra rekommenderar BAEC. Jag hade också tänkt göra det, men tänkte att det skulle vara för uppenbart om jag föreslog det.
 
Toppen