Senaste nytt

Andra generations överljuds passagerarplan?

Dr. Miles

Expert
JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) i samarbete med Subaru håller på att forska möjlighet att minska Sonic boom effekten vid överljudsflyging. Detta projekt kallas D-SEND

Idag presenterade JAXA ett modellplan som skall testas i NEAT (North European Aerospace Test Range) i Sverige mellan i slutet av juli och mitten av augusti i år.
Först lyfter de upp modellplanet med en ballong och sedan släppa den på 30.000 meters höjd. På det viset kan modellplanet uppnå mach 1,3 och forskarna kan mäta Sonic boom effekten.

JAXA、スバルと共同開発した低ソニックブーム設計概念実証機「S3CM」を公開

Några bilder av modellplanet
http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J3667.JPG
http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J5323.JPG
http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J5236.JPG

Specifikation: (för ett färdigt plan. Modellplanet är 8 m lång och har 1 tons vikt)
  • Passagerare: 36-50 personer (all-Business class)
  • Marschfart: 1,6 mach
  • Flight range: över 3.500 miles
  • Mått: L 47,8 x W 23,6 x H 7,3 m
  • Vikt: 70 ton
Första generations överljuds passagerarplan, Concorde, hade stora problem med Sonic boom och det förbjöds att flyga överljudshastighet över land på de flesta länder, vilket var en av de stora bidragande orsaker till kommersiellt misslyckande av Concorde.
 

Nemo

Medlem
Är inte ljudbangen det samlade bullret från planet? Och därför är enda sättet att minska knallen att göra flyget tystare? Eller tänker jag fel här?
 

Palazzi

Medlem
Betydligt långsammare än originalet, men om de hittat en mer ekonomisk lösning tror jag att vi har framtiden för flygindustrin. Räknade på hastigheten och fick fram ca 3h35min ARN-EWR med detta flyg, inkl start och landning :cool:.

Med tanke på säteskonfigurationen är den väl dock tänkt för de allra mest trafikerade flyglinjerna, där det finns underlag för 50 affärsresenärer vid varje avgång....
 

olsson

Medlem
Jag gillar bilderna! Men bilden på modellplanet i fronten, jösses vad ful. 70t lät lite.

Lite trött och snabbkoll genom wikipedia är helt enkelt att allt ljud (det som skulle komma tidigare och senare) kommer samtidigt. Så man får extremt mycket ljud samtidigt. Så visst, det är samlade bullret.

Eftersom allt här beror på luft, väder och vind etc (ja, luft ljudets hastighet) så är möjligheten att minska bangen är att minska tiden man är i närheten av ljudets hastighet, där bangen sker? Bortsett från att minska ljudet.
 
Här kan ni se två bilder från det första testet och de två drop bodies som släpptes för två år sen. Videolänken verkar dock inte vara aktiv längre.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gillar bilderna! Men bilden på modellplanet i fronten, jösses vad ful. 70t lät lite.

Fronten av modellplanet påminner mig lite grann om Tohoku Shinkansens senaste lokmodell "E5 series".

Tohoku Shinkansen E5 series
7380121618_d98b3ce580_z.jpg

(Foto: P6091554 by Zetton Nara on Flickr)
 
Toppen