Palazzi
Medlem
Italien har alltid varit en intressant marknad för tyska banker, flygbolag etc och nu planerar man även att gå in på den Italienska tågmarknaden. Det hela handlar om en gigantisk satsning på regionaltåg, vilken blir den första stora utmanaren till statliga Trenitalia på korta distanser.
Sedan den Italienska tågmarknaden öppnades har den troligen varit den mest konkurrenssatta i Europa, men det har främst gällt höghastighetståg inom landet, och långväga tågsträckor mellan Europeiska länder. Förutom små kommunala tågverksamheter har Trenitalia behållit en ohotad position på regionala marknader.
Irritationen har länge varit stor över att Trenitalias tåg varit i mycket dåligt skick, och undertecknad kan intyga att så ofta varit fallet. I gengäld har det varit mycket fördelaktiga priser för tågresande. De få försök som skett med modernare tåg har inneburit högre priser, och därigenom sämre beläggning. De enda destinationer där modernare tåg fått genomslag är där trafiktrycket är som högst (runt storstäderna).
Tyska Deutsche Bahn tror sig dock ha en lösning på problemet och får trafiklicens för sitt Italienska dotterbolag, Italia Rail, redan i år. Trafikstart dröjer tills 2014 då en mängd nya tåg behöver köpas in.
Länk: Treni tedeschi in Italia per le tratte regionali. Arriva la concorrenza! | News
Sedan den Italienska tågmarknaden öppnades har den troligen varit den mest konkurrenssatta i Europa, men det har främst gällt höghastighetståg inom landet, och långväga tågsträckor mellan Europeiska länder. Förutom små kommunala tågverksamheter har Trenitalia behållit en ohotad position på regionala marknader.
Irritationen har länge varit stor över att Trenitalias tåg varit i mycket dåligt skick, och undertecknad kan intyga att så ofta varit fallet. I gengäld har det varit mycket fördelaktiga priser för tågresande. De få försök som skett med modernare tåg har inneburit högre priser, och därigenom sämre beläggning. De enda destinationer där modernare tåg fått genomslag är där trafiktrycket är som högst (runt storstäderna).
Tyska Deutsche Bahn tror sig dock ha en lösning på problemet och får trafiklicens för sitt Italienska dotterbolag, Italia Rail, redan i år. Trafikstart dröjer tills 2014 då en mängd nya tåg behöver köpas in.
Länk: Treni tedeschi in Italia per le tratte regionali. Arriva la concorrenza! | News