Senaste nytt

Ombokad hemresa men inte hela vägen hem

Gnagel

Medlem
När jag loggade in på sas.se och kollade läget inför morgondagens tripp till Milano så såg jag till min förvåning att jag stod som "väntelistad" istället för "bekräftad" på min hemflight lördag 1/6 med SK1684 till CPH kl 17.30 och att jag istället är inbokad på SK688 kl 20.15. Sista biten från CPH till GOT med SK446 ligger kvar som bekräftad enligt originalplanen men lyfter redan 20.45 och den nya Milanoflighten anländer först 22.15.

Jag kontaktade SAS Customer Contact Center som inte kunde erbjuda nåt mer än återbetald resa eller en flight hem redan lördag morgon vilket gör att jag missar hela meningen med resan. De hävdade dessutom att flighten var inställd men på websidan står det ju väntelistad...

Vad gäller egentligen i det här läget? Om jag åker enligt som bokningen ligger nu så hamnar jag på CPH 22.15 utan att komma vidare hem till GOT vilket väl borde betyda att jag får en övernattning på Kastrup och en plats på en flight hem på söndagen? Hjälp och tips mottages tacksamt :)

/Gnagel
 

Gnagel

Medlem
Customer center var tydliga med att de bara hade två alternativ att erbjuda: Avbokad resa med återbetalda biljetter eller morgonflighten lördag morgon och det känns inte bra alls tycker jag. Några alternativ med LH eller annat var inte alls på tal. Jag frågade efter att få prata med den person som agenten konfererade med när jag var på hold men det gick inte för sig för hon hade inte tid.
 

Gnagel

Medlem
Jag är bara EBB :-/

Jag överlever att hamna på Kastrup sent lördag kväll och behöva ta in på hotell så länge jag kommer med första flyget söndag morgon men bör väl slippa betala hotellnatten?
 
Om de inte har meddelat dig om detta så borde de väl även vara ersättningsskyldiga enligt allas vår favoritlagstiftning?

Du har rätt till det tredje alternativet som Roger skrev, men du kan behöva tjafsa lite och stå på dig för att få rätt där.
 

Alx

Medlem
SAS försöker i vanlig ordning att lura sina passagerare att godta sämre alternativ än vad de är skyldiga att erbjuda. Om de inte har informerat dig i tid så är lagar och regler mycket tydliga. Det är bara att stå på dig och se till att du får det så som du vill ha det. Deras beteende är ett j**la oskick som hör hemma hos lågprisbolagen! Jag fick exakt samma bemötande och alternativ för något år sedan. SAS fick ge sig till sist, men det tog lång tid. Hoppas att du kan rädda resan. Alltid trist att få en resa förstörd i sista sekunden.
 

Gnagel

Medlem
OK, nu har jag läst EU-lagstiftningen och dragit följande slutsatser:

Min flight har blivit Cancelled och då gäller Artikel 5. Jag har blivit erbjuden men nekat till att få ersättning för resan enligt Artikel 8.1(a) men inte accepterat det och då skall jag enligt 8.2 erbjudas 'comparable transport conditions at the earliest opportunity' vilket de gjort (ombokad till senare flyg MXP-CPH) men då inte hela vägen till min slutdestination och då har de inte gjort rätt.

Om de (vilket de ännu inte gjort) erbjuder mig vidare resa CPH-GOT söndag morgon (dvs jag behöver övernatta på Kastrup) så skall de enligt 5.1(b) och därmed 9.1(a-c) och 9.2 erbjuda hotellövernattning och därmed förknippade kostnader.

Dessutom så har jag rätt till ersättning om 250 euro eftersom jag blev informerad (eller i det här fallet upptäckte själv) mindre än 7 dagar från avresan och kommer hem mer än 2 timmar efter ursprungsbokningen.

Är detta en rimlig tolkning och något jag kan anföra om jag ringer SAS imorgon?
 
Toppen