Senaste nytt

Var i planet föredrar ni att sitta, och varför?

Jonas C

Medlem
Vi alla har våra preferenser när det kommer till val av sittplats i flygmaskinen, exempelvis om man föredrar att sitta långt fram eller långt bak, gång eller fönsterplats, samt på höger eller vänster sida. Mycket beror ju förståss på vilken klass man sitter i, samt om flygningen sker under dag eller nattetid.

Det skulle vara väldigt kul att höra vilka era preferenser är, och varför :)

Short Haul:

Då 99% av mina short haul resor sker i Economy så föredrar jag fönsterplats långt bak i kabinen. Detta främst då det brukar vara lugnare där bak, och chansen till ett tomt mittensäte är större. Nödutgångar brukar jag skippa då jag sällan är i behov av det extra benutrymmet, så jag överlåter hellre platsen till någon som behöver den mer. Vid kort anslutning så blir det dock sittplats längre fram.

Long Haul:

I Economy gäller även där fönsterplats långt bak, alternativt en exit/bulkhead row om man har tur. På eastbound flygningar sitter jag alltid på vänster sida för att undvika solen, och på westbound blir det av samma skäl alltid höger sida.

I Business blir det mitten av kabinen, för att inte störas av oljud från galley/toaletter.
 
Short Haul:

Fönsterplats relativt långt bak. (7-10 rader från sista raden på en 738 på ett ungefär.)
Gillar att kunna filma/ta bilder med vingen i bild men samtidigt inte sitta precis över vingen så den blockerar all sikt nedåt.
Så långt fram som möjligt om jag har bråttom vid ankomst givetvis.

Long Haul:

I ekonomiklass gäller samma här, 5-8 rader på bakom vingen med anledning av det jag skrev tidigare.
Vid flygningar till USA struntar jag i allt vad bra bilder heter utan sätter mig så nära utgången som möjligt för att komma av relativt snabbt.
I business föredrar jag mitten av kabinen (men fönsterplats) då det är så långt från galley och toaletter som möjligt men brukar variera lite.

Väljer alltid fönsterplats så länge det finns.
 
Last edited:

joa

Medlem
Short Haul
Gångplats så långt fram som möjligt.
Har man tight om tid vid ett byte så finns det inget mer frustrerande än om man får stå långt bak och stampa.
Fast om man har byte i Kina finns inga garantier att man ens kommer av planet före killen som sitter längst bak. Där vet man hur man tränger sig :)

Long Haul
Gångplats mitten. Sida spelar mindre roll, men jag tror jag sover bättre på västersidan.
Vill inte sitta inklämd på en långflight. Flytta mig hellre om någon vill ut. Sover man bruark de flest försöka klättra.
Sedan verkar det som man fyller mittenplatserna i mittenraden sist så det känns som störst chans att man får en ledig plats bredvid sig där.

Jag väljer att aldrig sitta vid nödutgången där man har gott om benutrymme. De plasterna brukar ofta vara vid toaletten och en plats där folk brukar stå och hänga och "trampa"
 

jurgenb

Medlem
Short Haul
Föredrar helt klart att sitta långt fram, oftast föredrar jag rad 2 före rad 1 pga benutrymmet och möjligheten att kunna sträcka på båda benen. Största fördelen här är att man kan boarda så sent som möjligt samt framförallt komma ur planet så snabbt som möjligt, flyger i princip aldrig med incheckat bagage på kortare distanser.
Föredrar gångplats av den anledningen likaså!

Long Haul
Är det F/C blir det ju per definition väldigt långt fram. Föredrar fönsterplats före mittenrader pga just fönstret.
Är det Y spelar det mindre roll, har som vissa övriga sagt också upplevt det som lugnare ju längre bak man kommer men beror ju helt på vilka man får runt omkring sig. Skrikande spädbarn kan vara irriterande oavsett var i kabinen man/dom hamnar :)
 

Alx

Medlem
Short Haul: oavsett C eller Y så väljer jag ALLTID gångplats så långt fram som möjligt (alternativt nödutgång). Snabbt av planet och slipper hindras av eventuella medresenärer som sitter i vägen om man vill ut. Är vi två som reser väljer vi varsin gångplats. Gärna där jag ser att någon annan redan har valt fönsterplatsen. Inte sällan får vi då mittplatsen fri... :)

Long Haul: i Y väljer jag ALLTID gångplats så långt fram som möjligt (alternativt nödutgång) av samma skäl som på short haul. I C/F väljer jag däremot oftare fönsterplats, lite beroende på konfiguration förstås.
 

Palazzi

Medlem
Short Haul
90% ekonomi, och då väljer jag långt bak i kabinen. Väljer alltid mittgång i ekonomi, för jag behöver det för benutrymmet. Gillar inte platserna vid nödugången då ljudnivån ofta är högre där. För resor i business inom Europa så väljer jag så långt bak det går, för jag gillar inte att sitta nära toaletten.

Long Haul
Reser sällan till långväga resmål, så numera kan jag oftast motivera att resa endast i business där. Längst bak i business ska det vara, även här. Om jag inte lyckas få dessa platser så får det fungera med annan placering. Föredrar fönsterplats på långflygningar.
 

GOTATH

Medlem
Short haul
Fönsterplats långt fram. Gillar att kolla ut och vill gärna komma på och av snabbt. Ibland är det även aningen bättre benutrymme på de första raderna. 1A/F är favoriterna. Om jag reser med någon kompis brukar jag låta denne sitta vid fönstret och jag offrar mig för en mittenplats.

Long haul
Fönsterplats. Har inte jättemånga long haul på nacken, men föredrar att sitta i rad om 2 eftersom jag oftast reser med en annan person. Även i business föredrar jag fönsterplats, gärna i en liten kabin. I F? Skulle nog inte bry mig. Skulle vara lika glad vilken plats jag än sitter på :eek:
 

Bern

Medlem
Short Haul
Fönsterplats långt fram. Njuter av utsikten med antingen fluffiga moln eller vacker utsikt över landskapet. På halvlånga flygningar föredrar jag rad 1 eller nödutgång, är ganska lång.

Long Haul
Gångplats då jag oundvikligen måste upp och pinka ett par gånger och vill slippa störa grannarna. ;)
 

Sofia

Medlem
Short haul
Fönsterplats långt fram, dock inte bulkhead eftersom stolarna oftast är lite smalare pga bordet i armstödet. Gillar att titta ut, komma av planet tidigt samt ogillar gång pga benen lätt "faller ut" i gången och har man otur får man nära nog knäskålarna krossade av serveringsvagnen.
Longhaul
Samma sak som ovan fast ännu viktigare. På short haul är det faktiskt mindre viktigt var man sitter tycker jag.

Blir man uppgraderad får man ju inte vara kräsen men om jag får välja gäller samma sak i C ;)
 
Toppen