Senaste nytt

Bilhyra för att åka till Tyskland?

Jag har i princip noll erfarenhet av bilhyra undantaget en gång när jag hyrde en V70 på Statoil men ni som är experter kanske kan hjälpa till.

Jag vill åka till Tyskland över midsommar.
Hade tänkt att hämta ut bilen cirka 18.00 på Torsdag den 20 Juni och återlämna bilen den 23 Juni 18.00, alltså 3 dygn.

Jag är 22 år gammal och såg på en sida att jag t.ex inte får hyra BMW då man måste vara 24. :(
Känns som "några" dragit ner ungdomars rykte på den fronten tyvärr.
Jag får köra 60tons ekipage men inte hyra en BMW. Humor. ;)

Nåväl...

Jag skulle vilja hyra en större bil, ex V70, Audi A4/A6 eller BMW på datumen jag skrev om ovan.
Ska alltså åka utanför Sverige så detta måste vara tillåtet enligt uthyrningsvillkoren.
Så bra pris som möjligt? Budget cirka 2500:-
Kan hämta upp bilen i Västerås eller trakterna häromkring, Eskilstuna tex.
Fria kilometer ett stort plus.

Har ni några tips på firmor som är bra att ha och göra med?
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Har hyrt hos Avis, Hertz, Europcar, Sixt, Statoil, OKQ8 och några lokala när jag hyrt i Sverige, kört över till grannländer och tillbaka. Har du något guldkort (EB, FlyingBlue) etc kan du få bättre pris, men det är inte säkert. Mitt tips är att först kolla hemsidorna om regler för ålder, de kan vara rätt hårda på det. Sedan provboka utan AWD, och igen med AWD. Kan ibland vara billigare utan rabatt. Hyr du tors-mån kan det också skilja några tusenlappar om du hämtar bilen kl 1100 istället för kl 0900, testa provbokning olika tider. Brukar gå att få bra priser om man lägger ned lite tid och provbokar. Sedan är min erfaranhet att det inte kostar extra att ta med bilen utomlands men du måste få med dig ett skriftligt godkännande från hyrfirman! Ring den lokala representanten när du bestämt dig för vilket bolag och hör efter om det kostar extra. Enklast skulle jag börja med de stora globala hyrbilsföretagen. Lycka till!
 

Nemo

Medlem
Nu har jag gjort testbokningar, rekommenderar dig att även ringa lokala kontoret för exakt avgift "Ung förare /Young Driver Surcharge" och ev avgift utomlands (brukar de ej ta men kan om de vill). Dock väldigt viktigt att du får med dig skriftligt intyg på att du har rätt att ta med bil utomlands.
Kollat på Västerås torsdag kl 11 - måndag kl 09. Alla har fria mil. Exkl ev självriskeliminering. Exkl ev extra förare. Exkl ev rabatter (student, EB, FlyingBlue, de olika hyrbilsföretagens program-rabatter etc).
Sixt: Har lite roligare bilar men fler restriktioner. De mindre bilarna (A/B-klasse, 118-serie) går att hyra som yngre men osäkert vilka avgifter. Budget: V70 för 2.070:- förbetalt + 250:- young driver. Avis: Passat 1720:- + okänd avgift. Hertz: V70 för 1.610:- + 400:- young driver. Europcar: Passat 2.020:- + okänd avgift.
 

EPOS11

Medlem
Sixt och Hertz har 72h/helgtariff. Börjar Torsdags 12 till tisdags 12. Sixt Västerås har öppet till kl. 17.
Sixt SDMR (B-class) kostar 1300 direkt via sixt.se. kanske det bli en Upgrade - då gäller bokat class ;)
Västerås - Tyskland? Det tar nästan 2 dagar att bara köra (bron via DK, färjan direkt/via DK)
Sixt åldersbegränsning släppas bara med company-rate, med Hertz funkar det med olika CPD
 
Sixt och Hertz har 72h/helgtariff. Börjar Torsdags 12 till tisdags 12. Sixt Västerås har öppet till kl. 17.
Sixt SDMR (B-class) kostar 1300 direkt via sixt.se. kanske det bli en Upgrade - då gäller bokat class ;)
Västerås - Tyskland? Det tar nästan 2 dagar att bara köra (bron via DK, färjan direkt/via DK)
Sixt åldersbegränsning släppas bara med company-rate, med Hertz funkar det med olika CPD

2 dagar? 24 timmar på sin höjd om man kör hela tiden. :)
Tänkte dock ta in på hotell i Tyskland eller Danmark en natt.
 

Nemo

Medlem
Drygt 80 mil till tyska gränsen från Västerås, dvs 9h körning om bra trafik. Sedan är det lika långt till till södra Tyskland. Rekommenderas att ta en (kort) paus varje timme om sträckkörning. Om så bara svänga in på rastplats och springa några varv runt bilen.
 
Drygt 80 mil till tyska gränsen från Västerås, dvs 9h körning om bra trafik. Sedan är det lika långt till till södra Tyskland. Rekommenderas att ta en (kort) paus varje timme om sträckkörning. Om så bara svänga in på rastplats och springa några varv runt bilen.

Har kört Västerås - Tyskland många gånger. :p
Givetvis ska jag inte speciellt långt söderut utan bara 15-20 mil in i Tyskland.
Räknar med 24 timmar i bilen och då har jag tagit i lite.. :)

Tack för alla tips, ska kika igenom allt nu.
 
Last edited:
På Hertz står det:

Vänligen notera att du vid hyrestillfället måste visa upp (1) ett eget giltigt körkort och (2) ett eget giltigt kredit- eller betalkort. Hertz accepterar de flesta betalkort. Vänligen notera att vi kommer att reservera en summa pengar på ditt kort vilket överensstämmer med den uppskattade hyreskostnaden, plus en deposition för att täcka självrisken vid eventuell skada på fordonet.

Hur mycket reserverar dom på kortet? 5-10.000?
 

Nemo

Medlem
Självrisken brukar ligga på 7.500:- så det är bra att ha marginal, det var tidigare 5' som de reserverade men kan vara högre nu. Inte så konstigt att de vill ha säkerhet, de ska ju lämna ut en bil värd 300' till en okänd person.
 
Toppen