Senaste nytt

Säkerhetskontroll i olika länder - Olika regler?

In_Sweden

Medlem
Jag reser till största del intra-norden+UK och i mitt handbagage så har jag generellt laptop, iPad och en systemkamera och en extra lins.

Vad jag insett är att Norge exempelvis alltid kräver att jag ska ta ut min iPad och ha den separat, men aldrig min kamera medans i UK så får jag alltid ta ut min systemkamera men oftast behålla min iPad.

Finns det någon form av bestämmelser för detta?
Eller är det slumpen vem man får i säkerhetskontrollen?
 

jurgenb

Medlem
Råkat ut för olika tolkningar jag med, men på mer irriterande saker.. ex vad som räknas som vätska. Hårvax.. inga problem i Sverige, Tyskland men på Zürich blev det stopp i transfern av alla ställen, för mitt nyinköpta.. j-t irriterande!
 

twiggs

Medlem
Råkat ut för olika tolkningar jag med, men på mer irriterande saker.. ex vad som räknas som vätska. Hårvax.. inga problem i Sverige, Tyskland men på Zürich blev det stopp i transfern av alla ställen, för mitt nyinköpta.. j-t irriterande!

Om säkerhetskontrollanterna på GVA tycker att mitt fasta deodorantstick var vätska så förvånar mig det inte det minsta att även hårvax är det! På frågan varför deodorantstick är vätska så fick jag svaret att det går att smälta ombord på flygplanet. Men liksom hallå?! (som tonårsdottern här hemma säger). Var skulle jag göra det? I galleyugnarna????

:p
 

taxvalp

Medlem
Jag reser med Ipad och systemkamera. Ipad har endast vållat bekymmer i CPH då de velat scanna den som laptop. I MUC ville de kolla min systemkamera och tittade i sökaren och låtsades ta bilder. Jag har stor respekt för de säkerhetsregler som finns på goda grunder men har svårt att förstå skillanderna mellan olika flygplatser inom EU. Och don't get me started on knivarna som man kan få på bättre köttrestauranger airside efter säkerhetskontrollen...
 

Dr. Miles

Expert
På säkerhetskontroll för Japan inrikes flygningar kan man ta med sig dricka (t ex i PET flaska).
Det finns en speciell maskin som du kan ställa på flaskan och om det blir grönt ljus kan du ta med.

Bilden på maskinen

Jag förstår inte varför resten av världen inte kan ha sådan maskin vid säkerhetskontroll. Nej, jag tror inte att dagens vätskeregler gör flygresande säkrare överhuvudtaget.
 

m10

Medlem
På säkerhetskontroll för Japan…

Måhända en smula OT, men speaking of säkerhetskontroller i Japan: Det har hänt mer än en gång på både HND och NRT att min medhavda elektronikpark plockats ut och scannats igen. Därefter har personalen erbjudit sig att packa min väska. Det är ju så förargligt att dom besvärat mig i onödan och rört till min tetris-packning. Älskar det här landet.
 
Toppen