Senaste nytt

Nytt poängsystem för uttag av resor SJ

flierman

Medlem
Fick detta med mailet nyss från SJ

--Spara poäng med rätt avgång--

Det nya systemet gäller för resor med dagtåg och som bokas från och med 10 juni 2013.

Det gör att du kan spara poäng genom att välja en mindre efterfrågad avgång. Den mer rörliga poängsättningen följer vår övergripande prissättning. Samma sträcka kan därför ha olika poängpriser beroende på avgångstid och typ av tåg. Precis som om du skulle köpa din resa för pengar.

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Erbjudanden & nyheter
 

erhel

Medlem
Flexibla poängpriser

SJ inför från den 10 juni flexibla poängpriser på uttag av Priopoäng. Priserna kommer att vara olika beroende på hur mna bokar, och de säger själva att "resan kan också bli betydligt dyrare om avgången är populär och du bokar nära inpå avresa".

En "enhancement" i mina ögon. Nog för att det blir bra mycket billigare från-priser. Men jag använder poäng just för att boka tätt inpå eller dyra avgångar. Men det hela beror även på vad maxpriserna blir, men jag anar att de kommer bli ansenligt mycket högre än nuvarande kostnad.

Mer info här: SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Erbjudanden & nyheter
 

Morgan

Medlem
Något för redaktionen, om den har tid och lust, att kolla med SJ hur det nya systemet kommer att vara uppbyggt, typ pristak o.s.v.?
 

Glenn E

Medlem
Perfekt för den som har svart prio eftersom man bara behöver en giltig biljett för samma dag för att få åka med.:)
 

Pol0

Ny medlem
Perfekt för den som har svart prio eftersom man bara behöver en giltig biljett för samma dag för att få åka med.:)

Så om jag bokar den billigaste poängresan under dagen kommer jag kunna kliva på en annan "dyrare" avgång på samma biljett?
 

Morgan

Medlem
Har nu kollat snabbt på några exempelresor och upplever faktiskt inte det här som en traditionell "enhancement" (.d.v.s försämring), utan ganska neutralt. Ser lite dyrare ut på söndagar och lite billigare på vardagar på Skåne-Stockholm.

Någon som hunnit kolla mer?
 

twiggs

Medlem
Har nu kollat snabbt på några exempelresor och upplever faktiskt inte det här som en traditionell "enhancement" (.d.v.s försämring), utan ganska neutralt. Ser lite dyrare ut på söndagar och lite billigare på vardagar på Skåne-Stockholm.

Någon som hunnit kolla mer?

Riktigt populära avgångar Göteborg–Stockholm och vice versa kostar över 17' poäng i 1 klass medan en resa mellan Stockholm och Växjö kan kosta så lite som 5' poäng om man bokar i tid. Mycket bra värde på den sistnämnda, som kan kosta dryga tusenlappen i vanliga fall.

Tycker att detta är lysande, fast hade å andra sidan också sett olika flexibilitetsnivåer dvs att man kunnat välja avbokningsbar för en fast poängsumma som finns i ett obegränsat antal biljetter (som det är idag) och en rörlig som skulle kunnat vara ännu lite billigare eventuellt och då finnas i ett mer begränsat antal platser.

Som det varit idag så är det faktiskt personer som bokat upp sig på flera populära avgångar på rad och sedan avbokat de man inte åker med. Om vi har tur så kommer detta inte vara riktigt lika lätt eftersom poängsumman har ökat för de populära avgångarna vilket gör att alla kanske inte har poäng nog att boka upp åtminstone lika många avgångar?
 
Toppen