Senaste nytt

Oerhört otrevligt bemötande på Arlanda? (SAS efter borttappat bagage)

OliT

Medlem
Lång berättelse nedan:

Det blev kris i går när min väska inte kom med från TXL till ARN eftersom jag skulle på heldagskurs i Stockholm i dag. En PIR skrevs, jag fick SAS nödspåse (med vit t-shirt i XXL) och en klapp på axeln. Klockan var då efter 21.30, så att köpa kläder i Stockholm var otänkbart, och kursen skulle börja 09.30.

Jag kom ganska snabbt att tänka på att klädaffärerna i T5 borde vara öppna och frågade personalen som jag anmälde det bortflugna bagaget till, utan att få något svar. Jag kollade sen med upplysningsdisken i ankomsthallen och absolut, butikerna var öppna. Så, jag tog mig mot T5 för att köpa lite nödkläder.
För att passera säkerhetskontrollen behövde jag i vanlig ordning ett boardingkort, så jag tänkte att jag bokar en flex-biljett till LLA och går igenom. Det var dock precis under en timme kvar till avgång, så det gick inte på nätet. Jag gick således till SAS servicedisk i T5.

Där möttes jag av de två otrevligaste personer jag träffat på under de senaste åren. Jag gjorde misstaget att förklara varför jag ville köpa en resa, varpå de började säga åt varandra att "nej, det kan vi absolut inte göra" och "du får inte gå in i transferområdet". Jag insisterade på att få köpa en biljett, varpå jag fick svaret att detta var något man vägrade att göra och att jag i så fall fick gå till T4 och köpa biljetten där. Man hävdade också att det absolut inte går att komma in i T5 med ett inrikes boardingkort, trots att jag själv gjort det ett par gånger för att gå till SL. Här får jag också veta att de båda "håller på med något stort inför i morgon och inte har tid att hjälpa mig med mitt strul", trots att disken var öppen.

Jag orkade inte fortsätta hävda att det var möjligt, så jag bad att få veta om det fanns någon kvällsavgång till en utrikesdestination. Till HEL gick det att flyga, och jag bad om en businessbiljett. Då svarar denna otroligt otrevliga kvinna att hon, om jag tvunget skulle köpa en biljett, skulle spärras från att få återbetalning, eftersom journalister utnyttjat avbokningsbara biljetter för att gå in i terminalen och fota folk.

SAS hade alltså (eller Accona, men anlitade av SAS) tappat bort min väska på TXL (trots sisådär 45 minuter till avgång), ställt mig utan kläder, vägrar hjälpa till med den enda möjliga lösningen och är dessutom otrevliga och arroganta. Ungefär här knäpper det till för mig.
Jag förklarar tydligt vad jag anser om bemötandet, ifrågasätter att de har mage att vägra att hjälpa och dessutom vara rejält otrevliga. Då ringer den ena kvinnan station manager, efter att först högt och ljudligt uttryckt vad hon tycker om situationen. Denne går med på att en biljett ställs ut utan spärren, men jag får av kvinnan veta att jag minsann inte kommer att få tillbaka serviceavgiften på 300 kronor.Till slut tar jag mig ändå in i T5 och lyckas köpa en skjorta och underkläder så att jag i alla fall kan vara med på kursen utan att skämmas.

Nu undrar jag: Vad skulle ni göra i min situation? Jag är vansinnigt arg och kränkt (faktiskt!). Ska det verkligen vara omöjligt att ha något slags helhetstänk och bemöta kunder med respekt och förståelse? I vanliga fall tycker jag att SAS har väldigt bra och trevlig personal.
 

A380*G

Medlem
I princip tror jag inte du kan få ut något mer av det. Stationmanager gav dig rätt, och var gäller serviceavgiften så återbetalas väl inte den ändå, eller?

Lätt att vara efterklok men du kunde har ringt SAS och köpt en biljett per telefon så hade du sluppit argumentera med "en vägg".

Dock är det beklagligt att vissa personer som arbetar inom customer service totalt saknar just service.
 

OliT

Medlem
I princip tror jag inte du kan få ut något mer av det. Stationmanager gav dig rätt, och var gäller serviceavgiften så återbetalas väl inte den ändå, eller?

Lätt att vara efterklok men du kunde har ringt SAS och köpt en biljett per telefon så hade du sluppit argumentera med "en vägg".

Dock är det beklagligt att vissa personer som arbetar inom customer service totalt saknar just service.

Det var det första jag försökte, men telelinjen var stängd (jag är *A guld, men inte EB*G), så jag hade just ingenting att välja på. Jag ska skicka in min story via hemsidan, så får vi se vad som händer. Jag får kanske 500 EB med lite tur.
 

Senator

Moderator
Min tolkning av allt detta är två saker:
SAS Ground Service på ARN verkar tro att paparazzi är ett problem
(Tyvärr) ärlighet är inte alltid bäst i detta fall

Så man tror helt enkelt inte på din story gissar jag...
 

OliT

Medlem
Min tolkning av allt detta är två saker:
SAS Ground Service på ARN verkar tro att paparazzi är ett problem
(Tyvärr) ärlighet är inte alltid bäst i detta fall

Så man tror helt enkelt inte på din story gissar jag...

Jag jobbar visserligen som journalist (om det nu syns) men när jag visar upp PIR:en och overnight-kittet tycker man att personalen borde förstå att jag inte är där sent på kvällen för att plåta någon superkändis.
 
Riktigt tråkigt med det bemötande du fick. Inte alls ok. Jag har själv erfarenhet utav att de både är snorkiga och otrevliga (särskilt de som jobbat på SAS sedan Caravelletiden). Gäller dock ej lounge personalen som alltid är korrekta och trevliga.

Dock tycker jag att ramp personalen i ankomsthallen kunde ha tipsat dig om att gå tillbaka till tax free området. För det borde väl inte vara några problem att ta sig från ankomsthallen till avgångshallen när du inte passerat tullfiltret. Det kan man alltid lösa.
 

SWEDE

Medlem
Av just sådana skäl reser jag alltid med en miniklädhög (xtra byxa, skjorta och undisar) i handbagaget. En sak är om jag är på väg hem, men på utresa gör jag inga undantag. En byxa eller skjorta kan förstöras på några sekunder och på tusen olika sätt. Så varför ta risken att stå byxlös?
 

Timotey

Medlem
Tycker faktiskt att de ska skita fullkomligt i om du kommer avboka biljetten då de egentligen inte har med det att göra. Sedan är det lite tragiskt att de inte har koll på att du kommer in på vilken terminal som helst så länge du har ett för dagen giltigt boardingkort (givetvis en flight som SKA gå och inte HAR gått).

Givetvis ska du kontakta SAS angående bemötandet. Har lovat mig själv att försöka maila SK,Securitas eller annan instans när man får antingen ett gott eller ett sämre bemötande. Tråkigt bara att jag glömmer namn så snabbt
 

Concorde

Founding Member
Jag jobbar visserligen som journalist (om det nu syns) men när jag visar upp PIR:en och overnight-kittet tycker man att personalen borde förstå att jag inte är där sent på kvällen för att plåta någon superkändis.

Exakt, superkändis på Arlanda...? LOL
 

jsn

Medlem
Nope, går inte, du har luftslussen med dubbla dörrar mellan gate-området inkl butiker och ankomsthallen där bagaget kommer samt SAS finns.
 
Toppen