Senaste nytt

Inrikes- vs. Schengen-terminal

Vill öppna för en diskussion som jag tycker är lite intressant och som jag antar att vi alla tycker lite olika om.

I Sverige har vi ju kvar det här med strikt inrikes- och utrikesuppdelning mellan terminalerna i första hand på GOT och ARN (som sedan delar upp utrikes i Schengen/icke-Schengen). Detta jämförs med andra europeiska flygplatser som har valt att enbart ha Schengen/icke-Schengen.

Vilket föredrar ni generellt?

Själv känner jag ofta att det hade varit trevligt om väggen mellan utrikes och inrikes här på GOT helt enkelt hade rivits. Det hade blivit bättre service när man väntar på flyget både med och utan status, samtidigt som det hade öppnat upp för att använda de gater som står tidvis står tomma på inrikes.

Det hade naturligtvis även öppnat för bättre bytesmöjligheter mellan in- och utrikes speciellt på ARN. Tycker det överlag är synd att terminalbyten måste inkludera ny säkerhetskontroll. IAH (visserligen USA) var ett underbart exempel på terminalbyten som faktiskt inte ens märktes när man gick runt (C<->D<->E).

Visserligen kan detta innebära längre kötider i säkerhetskontrollen (kanske speciellt på ARN) och möjligtvis mest problem för "tax-free".

Nåja, vad tycker ni! :)
 
På WAW så har det ju bara en Schengen/inrikes och en icke-Schengen fungerar utmärkt även med taxfree med 2 priser på varorna beroende på vad det står på boardingkortet går ju även utmärkt att handla där när du åker inrikes inte illa....

så ett bra förslag
 

MarcusC

Medlem
I de flesta EU länder har man väl allt samlat? Ingem av tysklands flygplatser gör någon skillnad på en flight FRA-HAM eller FRA-MAD...
Vad hindrar svenska flygplatser från detta system. Hade ju underlättat massor på ARN och även gjort det enklare i GOT. Samt gett inrikes resenärer avsevärt bättre lounge access?! Kanske därför inte sas lobbar för detta?
 

agehall

Medlem
Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll, men jag kan tänka mig att alla som måste byta från inrikes till utrikes på ARN gärna skulle se en förändring. Dock ser jag inte riktigt hur det skulle fungera. ARN skulle bli outhärdligt stor om man skulle slå ihop terminal 2-5 och sedan ha en icke-schengen del. Jag tycker redan det är jobbigt när man får en flight från F-piren...
 
Men grejen är ju att man inte nödvändigtvis behöver slå ihop terminalerna på ARN till en enda incheckning. Att man kan röra sig mellan terminalerna (speciellt 4 och 5 på ARN där SAS är huvudman) känns som givet på en modern flygplats, utan att behöva gå igenom ytterligare säkerhetskontroll och gå "ut". Sedan tycker jag naturligtvis i fallet ARN att det fortfarande skall finnas samma incheckningsmöjligheter som idag och säkerhetskontroller beroende på vilken terminal flyger går från.

Här i GOT känns det mest löjligt att den lilla inrikesdelen med 4 (tror jag?) gater ligger separerat från resten med en vägg. Att ta bort väggen hade ju gett alla resenärer en bättre upplevelse innanför säkerhet och speciellt tillgång till lounge.

Nu flyger jag inte via ARN så ofta (undviker det gärna) men där har man ändå en välfungerande inrikesterminal (även om jag rent personligen tycker att man bör ha tillträde till loungen om man har ett kort med *A businessloungeaccess) på. Här på GOT dock är det lite småirriterande.
 

Gnopps

Medlem
Kul fråga du tar upp! Jag har inte tänkt på det förut men det är ju helt sant att utomlands är det sällan man ser en dedikerad inrikesterminal.

Helsingfors hade inrikes/utrikes-uppdelning fram till två år sedan, kan de så kan väl Sverige? Någon anledning borde det väl ligga bakom den här uppdelningen?
 

David

Medlem
Landvetter hade varit en minst 100% bättre flygplats bara man slagit ihop inrikes och EU/Schengen. Att åka inrikes nu är ju rent deprimerande.
 
Precis som David säger så är inrikes från GOT riktigt riktigt deprimerande.

på CPH är det fritt fram att gå bort till A piren, tyvärr är det inte alla inrikesflyg som avgår eller anländer till A piren utan till terminal 1. Då blir det utgång och buss mellan terminalerna och det är också helt vansinnigt. Man ser A pirens slut i terminal 3 genom fönstrena precis när man kommer ut från terminal 1. Tur att jag aldrig reser med kort transfer tid "just to be on the safe side"
 

Jacob

Medlem
Landvetter hade varit en minst 100% bättre flygplats bara man slagit ihop inrikes och EU/Schengen. Att åka inrikes nu är ju rent deprimerande.
Arlanda är väl aningen svårare att slå ihop, det var för övrigt den tanke som fanns med projektet "Arlanda Nord" och "Arlanda Syd" där terminalerna skulle delas upp på allianser snarare än om man åkte inrikes eller utrikes.

Men Landvetter skulle vara busenkelt, en vägg att slå ner så är det klart. Det är rätt fånigt egentligen eftersom bagageincheckningen ändå ligger i utrikeshallen. Det skulle vara helt naturligt all låta inrikespassagerarna använda samma säkerhetskontroll som utrikespassagerarna använder idag för att sedan bara fortsätta bort mot inrikesgaterna. Dessutom skulle det innebära bättre shopping för alla inrikesresenärer samt tillgång till lounge vid resa med SAS inrikes.

Kan det finnas några problem med gemensam lounge för inrikes och utrikes när det gäller alkoholtillstånd? Det är ju alltid lite kinkigt det där med Sverige och alkohol.

Sturup är för övrigt en flygplats där man slog samman inrikes och utrikes transithallarna till en transithall som blev betydligt större och luftigare med fler faciliteter. Sedan att det inte är den mest spännande högtrafikerade flygplatsen i världen är förstås en annan sak.
 
Toppen