Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Det vore kul att höra kommentarer och se bilder från dig som åkt på kryssning, då tänker jag inte på Finlandsfärjor :) Berätta gärna om rutt, bolag, vilket hytt du valde och hur mat/service var ombord!
 
Jag har varit ute och rest 2 gånger på en medelhavskryssning. Och varje gång har det blivit med rederiet Celebrity Cruises (tillhör Royal Carribean). Det finns ju hur mycket som helt att välja på. Alla rederiet har sin inriktning.
Bland de saker som jag gillar med Celebrity är att du får otroligt mycket valuta för pengarna. T ex. är det genomgående 5 rätter middagar på kvällen (man byter meny varje dag). Varken stelt eller snobbigt, men lätt sofistikerad stämning ombord. T ex. har man alltid minst 3 formella kvällar ombord vilket innebär att man klär om till smoking och motsvarande för damer. Övriga kvällar förväntas en smart casual dresskod.
Finns så mycket att berätta...jag ska lite senare lägga ut lite bilder som jag har hemma på de kryssningar jag varit på.

Ett tips är att kontakta Globetrotter (har resebutik bakom Laroy på Biblioteksgatan). De är experter på allt vad kryssningar innebär och de är själva ute mycket på visningar och kryssningar. Så hör gärna med dem. Jag ska lite senare försöka göra ett reportage om hur en kryssning med Celebrity kan se ut.
 

gdaily

Medlem
Jag har under tre vintrar åkt med Oasis of the Seas (2 ggr) och systerfartyget Allure of the Seas (världens största kryssningsfartyg) runt i Karibien. Royal Carribean-båtar.

Det har varit en hur jävla perfekt semester som helst.

[video=youtube;Pjj8WLtfOGQ]http://www.youtube.com/watch?v=Pjj8WLtfOGQ[/video]


För att sätta Oasis/Allures storlek i perspektiv: Silja Europa var ett tag värdens största kryssningsfärja (1992-2002): File:Europavsoasis.svg - Wikimedia Commons
 
Kul att du startade denna tråd Bjornstrom!
Jag har varit på 6 karibienkryssningar med tre olika rederier och besökt 21 öar med fokus på dykning. Jag tror jag kan bidra med tips om rederier, fartyg, hytter, destinationer och lojalitetsprogram för den som är intresserad.

Antigua
DSC03230.jpg
Foto SeaPlanePilot


Cockpitvy från kryssningsfartyg, St Lucia
PICT4553.jpg
Foto SeaPlanePilot


Magens Bay, en av världens top 10 stränder enligt National Geographic, St Thomas, US Virgin Islands
PICT3524.jpg
Foto SeaPlanePilot


Havsabborre, Tortola, British Virgin Islands
DSC02970.jpg
Foto SeaPlanePilot


Mmmm... MD-80 landar Sint Maarten
DSC05035.jpg
Foto SeaPlanePilot
 

rob74

Medlem
Hm, kanske dags att på allvar gå igenom bilderna från fjolårets tripp. Har massor från 7 dagar med Allure of the Seas. Det var en kanonsemester. Och att flyga F till/från Miami var ju inte fel, även om jag då gjorde en "no show" på utresan med LH's A380 från FRA, vilket väl alla här vet redan. :eek:
 

Bamsefar

Medlem
Om vi börjar där vi försökte oss på en resa i november förra året:

Bamsefar & Dunder åker på drömresan....

Och sedan då lägger till:

Om jag idag skulle göra en liknande resa, och det finns väl med någonstans i rymden av allt, så skulle vi med hög sannolikhet välja ett kryssningsbolag som har mindre båtar än dessa mega kryssningscontainrarna. Ett litet fartyg kan mycket enklare komma åt delar av skärgård och öar som stora båtar aldrig kommer till. Som det vi besökte: Tobago Cays!

Jag skulle troligen prova Seabourn och någon av deras bättre hytter. Deras båtar är större än Seadream och bekvämare av bilderna att dömma. Dom kryssar för övrigt runt i norra europa också... Så det kanske går att få till en guidning ombord när de passerar runt 9-10 Juni och några gånger till ? BC Event kanske ?i

Den bästa resrutten jag kan tänka mig vore om man passerade Monaco precis när det är F1 och får ligga lite på svaj utanför marinan när loppet går - det vore mäktigt !!!

Annars kan jag tänka mig en sväng från Bali till Great Barrier reef typ - eller då i Västindien.
 
Toppen