Senaste nytt

Varför så stor skillnad på kroppen i sängen mot rumpan i sätet?

ACervin

Medlem
Pratade på en konferens i Newcastle, en stad norr om Sydney förra helgen. Arrangören hade bokat hotel i Accor kedjan via sin resebyrå. Jag presenterade mitt lojalitetskort till receptionisten för att samla lite poäng. Men det visar sig att eftersom rummet inte hade bokats via en Accor site eller något motsvarande så utgick inga poäng. Det fick mig att reflektera över skillnaderna mellan lojalitetsprogram i hotell industrin jämfört med flyget. I flyget är det utan undantag (tror jag) så att den som sitter i sätet (bum in the seat), dvs innehar boardingkortet också får poängen. Man bryr sig inte om hur resan bokats eller vem som betalat. Undantag bonusresor förstås. Medan man i hotellbranschen verkar strunta i vem som bor på hotellet utan istället tittar på om rummet bokats via godkända kanaler, dvs oftast hotellkedjans egna hemsidor.

Det fick mig att fundera på 2 saker.
1. Dels om det finns något hotel bonus program som struntar i hur bokningen har skett och delar ut poäng efter om man tillbringar natten där eller inte? Motsvarande "bum in the seat" på flyget.
2. Dels, ve och fasa, om flygindustrin skulle använda samma principer som hotelkedjorna skulle det bara utgå full poängutdelning om du bokade på flygbolagets egna hemsidor, medan bokning via Expedia eller annat skulle leda till 0 eller reducerade poäng. Eller finns det redan flygbolag som använder den principen?
 
Last edited:

DrKlas

Medlem
Inte svar på dina två funderingar men borde inte orsaken till skillnaden vara att konkurrensen mellan hotell på en ort vanligtvis är mycket större än konkurrensen mellan flygbolag på en sträcka? Detta borde leda till att provisionen till resebyrån är mycket större för en hotellbokning och alltså att hotellkedjorna har mycket mer att vinna på att flytta bokningarna till sina egna säljkanaler.

Att då inte ge bonuspoäng om bokningen görs på ett visst sätt är ju ett väldigt billigt sätt att minska kostnaden för provision till resebyråer. Stamkunderna bokar ju hotellet ändå.
 
Alternativen för hotellen känns väl att det i så fall skulle vara bokningsklasser som mot flyget. Och det skulle ju bli himla krångligt...
 

jumbooze

Medlem
En del hotell ger väl statusfördelar men inga poäng kommer inte ihåg om det är Hilton som gör så...
 

Storsteffe

Medlem
Skulle nog vända på den frågeställningen, varför får inte den som betalar poängen? Tror att det är oundvikligt att det blir så i framtiden. Som det är nu så betalar företag och skattemedel en hel del semesterresor....
 

GillBates

Medlem
Såg en video (finns länkad på bc.se ngn stans) om en riktig hard core FF som anställde thailändare för att flyga hem miles åt honom. Jag antar att det bolaget gav miles till den som betalade resan. Jag vet dock inte vilket bolag det var....
 

Dr. Miles

Expert
Såg en video (finns länkad på bc.se ngn stans) om en riktig hard core FF som anställde thailändare för att flyga hem miles åt honom. Jag antar att det bolaget gav miles till den som betalade resan. Jag vet dock inte vilket bolag det var....

Air Canada var det.

Obsessed with Frequent-Flier Miles - Articles - Executive Travel

Executive Travel skrev:
Steve Belkin was in trouble with the law. It was 2001, and agents from the U.S. Drug Enforcement Administration wanted to know why he’d hired 20 Thai farmers to fly four times a day, every day, for six weeks straight between the cities of Chiang Mai and Chiang Rai, only 80 miles apart in the infamous Golden Triangle, a hotbed for heroin smuggling. Sufficiently scared, Belkin showed them his spreadsheet—it was all part of a plan, he explained, to earn five million frequent-flier miles. For only $8 per round trip, his employees were racking up miles he then processed legally through Air Canada, a fellow Star Alliance carrier that recognized his staff as “super elites,” earning fistfuls of free business-class tickets to take them anywhere in the world. When he was finished, his inquisitor had just one question: Would you hire an extra person to earn miles for me? “Because he was tired of flying back and forth to the States in coach,” Belkin says today, laughing. “He wanted to ride up front.”
 

ACervin

Medlem
[Skulle nog vända på den frågeställningen, varför får inte den som betalar poängen? Tror att det är oundvikligt att det blir så i framtiden. Som det är nu så betalar företag och skattemedel en hel del semesterresor..../QUOTE]

Håller med. Detta vore det mest logiska. Enligt Dr Miles så behöver man tydligen inte heller flyga själv för att för att få poäng. Det visste jag inte.
 

Dr. Miles

Expert
Håller med. Detta vore det mest logiska. Enligt Dr Miles så behöver man tydligen inte heller flyga själv för att för att få poäng. Det visste jag inte.
Om jag har förstått Steve Belkins plot rätt, han ville tjäna poäng för användning, inte för status för sig själv.
Air Canada Aeroplan tillät (och tillåter fortfarande) att använda miles åt andra än medlemmen själv.

Steve hade tillgång till konton av thailändska bönder som han anställde (han utnyttjade THAI:s handikappsrabatt och medföljanderbatt till handikappspassagerare om jag kommer ihåg rätt) och där han tjänade stora mängder av Aeroplan miles.

Aeroplan var ett av första Star Alliance program där man kunde boka bonusresor Sta Alliance partner flygning online.
 
Toppen