Senaste nytt

British Airways A319 plan nödlandade på London Heathrow idag (24 maj)

Dr. Miles

Expert
BA plane makes Heathrow emergency landing after engine fire | Reuters

Reuters skrev:
BA plane makes Heathrow emergency landing after engine fire

LONDON | Fri May 24, 2013 5:06am EDT

(Reuters) - A British Airways plane travelling from London to Oslo was forced to make an emergency landing at Heathrow on Friday after a technical fault in an engine.

"The BA762, Heathrow to Oslo service, returned back to Heathrow shortly after take-off due to a technical fault," BA parent company IAG said. The Airbus A319 aircraft was carrying 75 passengers.

"The aircraft landed safely and emergency slides were deployed and we are currently caring for our customers. Emergency services attended the aircraft," IAG added.
 

erhel

Medlem
Detta har lett till att jag nu sitter standy i loungen pga att min avgång 1540 är inställd. Det ser inte direkt ljust ut att komma med idag. Dessutom måste jag säga att Menzies är fruktansvärda att ha att göra med. Maken till dålig hantering har jag aldrig varit med om. Dessutom har de noll koll på rättigheterna enligt EC 261/2004. Antar att det kommer bli strid i efterhand om kompensation också! Ingen bra start på min och sambons resa för att fira årsdag i London.
 

Concorde

Founding Member
Nej vad tråkigt!
Jag lider med er. Tyvärr har BA ställt in alla Europa flygningar t.om. 16.00 UK tid.
Prova ringa direkt till BA istället. Menzien är gravt inkompetenta, och i detta fall går dom endast på brief från sin uppdragsgivare, BA. BA har som policy att vägra boka om på annat än BA och AA.
Det är nog bara att bita i det sura äpplet idag erhel. Och strid kommer det bli, BA är riktigt sopiga vad gäller irrops och kompensation.

Stå på dig om att få bli bokad på AY via HEL.
 
Last edited:

JensE

Medlem
Står på ba.com att alla short-haul är inställda fram till 16:00 då en bana är stängd.
LHR är ju extremt sårbar när dom kör på 100%.

Skönt att allt verkar gått bra dock.
 

Senator

Moderator
Mycket händer över luftrummet i Storbritannien idag. Nu har Royal Air Force (RAF) varit i sväng med ett flygplan från PIA som har landat på STN på väg till MAN
BBC News - RAF jets scrambled after incident

Gällande BA incident verkar man ha hanterat detta väldigt bra. Påminner alla att det är "Better to be safe, than sorry".
 

freno

Medlem
vart har ni sett att båda motorerna tagit skada? sitter i london men på nyheterna säger de inget om vad som hänt bara att det varit en explosion i motorn och att de nödlandat.
 

erhel

Medlem
Jo det är nog så det blir Concorde, men jag tänker se om vi kommer med ändå. Vi är i alla fall bekräftade 0730 imorgon. Strid i efterhand har jag väntat mig, tur att vi båda är jurister...
 

Senator

Moderator
Jag vill inte lägga mig i kompensationsdiskussionen, men vänligen påminna om varför LHR är stängt fram till 16:00 BST. Under morgon har en motor på ett flygplan fattat eld, och har medfört en större räddningsoperation på Europas största flygplats. Kanske dags att skänka tankar till att denna gången verkar detta ha gått väldigt bra, och tänka på 75 människor som troligtvis har upplevt detta i olika grader av ångest, rädsla, och kanske stort obehag.

Fundera på detta lite innan vi drar fram stridsyxan gällande alla möjliga EU direktiv och annat.
 

erhel

Medlem
Självklart är det viktigaste av allt, och det enda som egentligen betyder något, att passagerarna och besättningen i planet är välbehållna och att det inte blev värre än vad det blev. Flygplatsen är inte stängd till 16, det är BA som ställt in alla shorthauls. Jag väljer BA bland annat just för att de har skickliga piloter, och denna händelse är ännu en påminnelse om detta. Om det lät som att jag inte bryr mig om den traumatiska händelse detta måste vara ber jag om ursäkt för det. Det var absolut inte menat så.
 
Toppen