Senaste nytt

E-biljett och bekräftelse utfärdade. Men inga pengar är dragna. Hjälp tack!

Jonas C

Medlem
Gjorde under dagen en bokning från en amerikansk online-resebyrå. Efter att ha bokat resan får jag ett mail där det står att biljetten är bekräftad, i väntan på betalning. Ett bokningsnummer har utfärdats, och när jag visar bokningen på flygbolagets hemsida får jag upp både e-biljetten och statusen "PAID", samt "CONFIRMED".

Inga pengar har dragits från mitt kort, och resebyrån i fråga ber mig att maila över kopia på mitt betalkort + pass. Detta känns förståss väldigt otryggt. Vad bör man göra i en situation som denna. Vänta på att pengarna ska dras, alternativt biljetten avbokas? Eller bör jag göra en ny bokning med ett annat kort?
 

Jonas C

Medlem
Ring till banken och kolla om de kan se om pengarna är reserverade.

På kontoutdraget står det inget att några pengar är reserverade.

Ringde för övrigt till resebyrån idag, och de var bestämda på att man skulle skicka in en kopia av pass & betalkort. Jag valde att avboka biljetten utan kostnad istället, då det kändes allt för otryggt.
 

Palazzi

Medlem
På kontoutdraget står det inget att några pengar är reserverade.

Ringde för övrigt till resebyrån idag, och de var bestämda på att man skulle skicka in en kopia av pass & betalkort. Jag valde att avboka biljetten utan kostnad istället, då det kändes allt för otryggt.

Helt rätt agerat. Kan inte tänka mig en sämre kombination att skicka iväg än pass och kreditkort/betalkort....det är att be om problem. Själv är man t.o.m orolig när man lämnar körkort + kort i butik om personalen är borta 1min, men att skicka iväg allt via internet, så att det finns lagrat för alltid?:eek:

I nästa steg kanske de ber dig att också skriva en fullmakt och skicka över?:p
 

jumbooze

Medlem
Helt rätt agerat. Kan inte tänka mig en sämre kombination att skicka iväg än pass och kreditkort/betalkort....det är att be om problem. Själv är man t.o.m orolig när man lämnar körkort + kort i butik om personalen är borta 1min, men att skicka iväg allt via internet, så att det finns lagrat för alltid?:eek:

I nästa steg kanske de ber dig att också skriva en fullmakt och skicka över?:p

Sen får du ju massvis med eurobonuspoäng när de shoppar loss på kortet men det kanske är en "klen" tröst.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag skulle boka en resa med Ethiopian Airlines från CPH, men biljett skulle utställas av ET i Sverige. Jag behövde personligen komma till deras kontor på Kungsgatan, eller skanna pass/kreditkort och skicka detta.

Jag har jobbat en del med internethandel, och eftersom det är säljaren som bekostar alla felaktiga transaktioner som avskrivningar har jag en viss sympati för behovet att identifiera köparen. Detta är den absolut svåraste delen i "Fraud check", och det blir ohört svårt ibland när det är transaktioner över gränser, så jag är inte så förvånad att man behöver detta.

T.ex. så tillåter inte American Airlines köp från den amerikanska hemsidan från Sverige. Det är väl bara en handfull länder som kan handla på denna.
 

Dr. Miles

Expert
T.ex. så tillåter inte American Airlines köp från den amerikanska hemsidan från Sverige. Det är väl bara en handfull länder som kan handla på denna.
OT svar.
Det gick att betala med Diners Club kort som var utfärdad i Sverige. Visa, MasterCard och Amex gick inte.
Jag antar att Diners har globalt nummer (3614 xxxxxx) så AA.com accepterar betalning med svenskt Diners.
 

Jonas C

Medlem
Vilken onlinebyrå var detta? Så man vet vilken man ska hålla sig ifrån...

Resebyrån i fråga är eDreams.com

I fallet som Senator beskrev så skulle jag känna mig tryggare att lämna ut denna information direkt till ett flygbolag, snarare än en resebyrå som är en tredjepart. Men detta är bara min egen uppfattning..
 

pitch

Medlem
Jag skulle boka en resa med Ethiopian Airlines från CPH, men biljett skulle utställas av ET i Sverige. Jag behövde personligen komma till deras kontor på Kungsgatan, eller skanna pass/kreditkort och skicka detta.

Aha. Det här kan förklara den väldigt ingående kollen av mitt kort när jag checkade in på ARN för att åka med ET.
Det kändes som, typ; "Pass? Skit i det, vi vill se på kreditkortet." (Väldigt överdrivet, men andemeningen är rätt ;) )
 
Toppen