Senaste nytt

Darwin Airlines öppnar bas på Cambridge flygplats

Jacob

Medlem
Det schweiziska flygbolaget Darwin har öppnat en bas på Cambridge flygplats nordöst om London med linjer till Amsterdam, Paris, Geneve och Milano. Totalt handlar det om 50 flyg per vecka som flygs med en Saab 2000. På Cambridge flygplats har man även öppnat en lounge för premiumpassagerare.

Linjerna verkar flygas i samarbete med Skyteam, åtminstone linjen till Milano flygs i codeshare med Alitalia och då tjänar man även poäng i exempelvis Flying Blue om biljetten bokas med AZ flygnummer. Dock framgår det inte i pressinfon om motsvarande samarbete kommer finnas med Air France och KLM till Paris respektive Amsterdam, vilket skulle kunna ge bra förbindelser till och från Skandinavien.

Mer info i pressreleasen:
http://www.darwinairline.com/docs/Darwin_Airline'_new_base_in_Cambridge.pdf
 

Palazzi

Medlem
Väldigt starkt expansion för Darwin Airlines. Många Italienska linjer som tagits över av bolaget... Inte omöjligt att det kommer en recension i sommar då jag troligen "tvingas" testa påväg till Lampedusa.

Tror bara samarbetet gäller med AZ, då det iaf har varit läget innan. När jag skulle till sydligaste Italien funkade det att starta sin resa från CPH (där Alitalia finns) men inte från övriga flygplatser i Norden...
 
När jag bodde i Cambridge (ganska nära till CBG) ville jag flyga från flygplatsen men jag hann inte inför Scot Airways lade ner rutten till AMS.

En tur från LPI till CBG kanske vore skönt...
 

Palazzi

Medlem
Jag hade en gång en tjej från Cambridge, och då hade det verkligen uppskattats med dessa linjer :). Var ingen höjdare att flyga till Heathrow, för då kom man på "fel" sida av London....

Nu finns ju Air Berlin till Stansted (halvvägs till Cambridge), men det bolaget var inte alliansmedlem under tiden jag reste dit. Tyvärr flyger också Air Berlin till Stansted från Düsseldorf, som saknar direktflyg till Norden... Om det krävs två byten är det kanske smidigare med tåg från Heathrow.

Hoppas att även AF/KLM får code-share med Darwin, för ARN-AMS-CMG är ju väldigt smidigt.
 
Toppen