Senaste nytt

[Trafikpolitik] Bör tåget vara billigare än flyget?

In_Sweden

Medlem
Detta är taget från mitt inlägg på Postvagnen.com.
Skulle vara interessant med fler åsikter och synpunkter.

Jag som blott 18 år reser då och då längre sträckor inom sverige, då främst Stockholm - Göteborg / Malmö - Göteborg. Jag brukar ta tåget, mest för att det är enklast och jag har alltid haft nära till utgångsstationen och ska oftast till någonstans centralt.
Något jag har noterat när jag kollade på biljetter för en resa Göteborg - Stockholm för en helg i sommar var att som ungdom så är själva biljettkostnaden för sträckan lägre för flyget med SAS jämfört med SJ2000 avgång vid ungefär samma tid, Söndag eftermiddag.
Jämför tåg 441, 16 Juni 16.14-19.20 598SEK ungdom med
Flyg SAS SK2167 16 Juni 17.05-18.00 399SEK Ungdom
Nu tillkommer ju flygbussar i vissa fall och check in tider.
Så tiden stadskärna - Stadskärna är inte nödvändigtvis bättre. Även om man anländer något tidigare i Göteborg, efter flygbussen.
Men även vid additionen av flygbussar förutsatt att man vill stadstkärna - stadskärna 79+60 så blir priset 538 mot tågets 598.

Borde inte tåget vara billigare än flyg för ungdomar?
Säg att fram till 30 dagar innan avresa så har ungdomar ett maxpris på 399 för snabbtåg och 299 för regional/IC tåg.
Jag menar, man bör välkommna fler att ta tåget, få det till en vana. Åtminstone på en sträcka såsom Göteborg - Stockholm där den enda anledningen att riktigt ta flyget om man inte ska till området runt flygplatsen är att de tidigaste flygen är framme tidigare.
 

nilsson

Medlem
En anledning är att spårkapaciteten är fullt utnyttjad, så tillgången hänger inte med efterfrågan. Men flyget betalar väl ingen skatt på bränsle...
 

A380*G

Medlem
Jag vet inte men tåget är väl totalt sett mer miljövänligt, trots att vi ibland importerar tvivelaktig el från Ryssland?

Dock, vill man gå på miljötänket borde naturligtvis tåget alltid vara billigare än flyget.

Personligen åker jag aldrig tåg numera eftersom det alltid lönsar sig privatekonomiskt att ta bilen istället, vid inrikesresor. Samt att man får en flexibilitet som tåget aldrig kan mäta sig mot.
 

Alx

Medlem
Personligen är jag för fri prissättning och konkurrens. Än så länge är konkurrensen större inom flyget än tåget.

Att göra en prisjämförelse för enskilda "slumpvis" valda datum säger inte särskilt mycket om prissättningen och går inte att dra några större slutsatser av, annat än för just den dagen. 399:- är SAS absolut lägsta pris för sträckan. SJ absolut lägsta pris för samma sträcka är mycket lägre än 598:-. Om jag inte minns fel är SJ lägstapris 195:-. Det vill säga avsevärt lägre än SAS lägstapris.

En något mer rättvisande bild hade kanske varit att jämföra SAS lägstapris med SJ lägstapris och utifrån det diskutera skälen till varför SJ lägre prisintervaller verkar säljas slut och stiga snabbare än SAS dito.

En delförklaring skulle kanske kunna vara att SAS m.fl. har svårt att fylla planen mellan ARN/BMA-GOT/MMX. Medans SJ, som redan nämnts, pga bland annat begränsad spårkapacitet (framför allt i Sthlm-området) fyller sina tåg ganska bra.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Jag tycker att man kan prata politik på andra forum. Sorry.
Vad vi har gemensamt här är ett rese intresse.:cool:
 

In_Sweden

Medlem
Jag vet inte men tåget är väl totalt sett mer miljövänligt, trots att vi ibland importerar tvivelaktig el från Ryssland?

Dock, vill man gå på miljötänket borde naturligtvis tåget alltid vara billigare än flyget.

Personligen åker jag aldrig tåg numera eftersom det alltid lönsar sig privatekonomiskt att ta bilen istället, vid inrikesresor. Samt att man får en flexibilitet som tåget aldrig kan mäta sig mot.

Nja, mängden el vi importerar från ryssland är minimal egentligen. Sen så betalar SJ för "Grön el", även om det inte riktigt är så det fungerar om man frågar en fysiker.
Ska inte tåget vara för alla?

Personligen är jag för fri prissättning och konkurrens. Än så länge är konkurrensen större inom flyget än tåget.

Att göra en prisjämförelse för enskilda "slumpvis" valda datum säger inte särskilt mycket om prissättningen och går inte att dra några större slutsatser av, annat än för just den dagen. 399:- är SAS absolut lägsta pris för sträckan. SJ absolut lägsta pris för samma sträcka är mycket lägre än 598:-. Om jag inte minns fel är SJ lägstapris 195:-. Det vill säga avsevärt lägre än SAS lägstapris.

En något mer rättvisande bild hade kanske varit att jämföra SAS lägstapris med SJ lägstapris och utifrån det diskutera skälen till varför SJ lägre prisintervaller verkar säljas slut och stiga snabbare än SAS dito.

En delförklaring skulle kanske kunna vara att SAS m.fl. har svårt att fylla planen mellan ARN/BMA-GOT/MMX. Medans SJ, som redan nämnts, pga bland annat begränsad spårkapacitet (framför allt i Sthlm-området) fyller sina tåg ganska bra.

Den slumpvis valda dagen ska jag personligen göra resan, så därav blev det den dagen.

SAS har ju ett fast ungdomspris men ett begränsat antal biljetter, medans SJ har flexibla ungdomspriser och ungdomsbiljetter säljs tills avgången är slutsåld.
SJs lägsta pris finns tillgängligt 90 dagar innan avgång, sedan så ökar priset endast.
 

Alx

Medlem
Precis, olika trafikslag med helt olika efterfrågan och prissättningsmodeller. SJ erbjuder redan de lägsta priserna jämfört med SAS både för ungdom och vuxen. Så SJ är per definition redan billigare än SAS. Detta både för ungdomar och vuxna. Sen att SJ billiga biljetter råkar vara slutsålda/inte börjat säljas vissa dagar/tider är en annan sak.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Vet inte vad jag ska tycka...

Fri konkurrens = lägre pris.........dock sätter ju järnvägen stopp för konkurrens då spårkapaciteten är nådd.
Sen är ju frågan om man vill ha fri konkurrens på järnväg när det handlar om 20 mindre aktörer? Känns som den stora fördelen med SJ är att man kan boka genomgående biljetter A-B-C-D etc. Isåfall måste man ha gemensam bokningsstandard, codeshare och/eller allianser för tåg.

Fri konkurrens kommer ju också betyda att ingen vill bedriva järnväg på glesbygden, vilket gör att fördelen gentemot flyget försvinner. Om det ska vara lika långt till närmsta järnväg som till flygplatsen, vem väljer då tåg?

Jag tror faktiskt inte fri konkurrens är möjlig på ett helt järnvägsnät utan att de vittrar sönder till tre paradlinjer med mycket trafik. I Italien har konkurrens nåtts på stora linjer, men statliga bolag driver fortfarande lokal trafik... Om ekonomiskt understöd slopats hade man troligen fått ersatt med bussar.

Bussar är ju förresten ett transportmedel som är både billigt och glesbygdsvänligt... Tyvärr långsamt och obekvämt, men man kan inte få allt.

Jag måste tyvärr ändå säga nej subventionering av järnväg med hänvisning till att hela svenska landskap saknar egentlig järnvägsförbindelse. Varför ska man i Härjedalen vilja betala höga skatter för att tågen ska bli billigare mellan Stockholm-Göteborg.

Lösning:
Alt1- Bygg järnväg som når hela Sverige, och skattesubventionera likt Schweiz. Gynnar hela Sverige, och är därmed allmännyttigt. Allmännyttig satsningar kan skattesubventioneras...

Alt2- Låt järnvägen bestå, och subventionera inte. 100% av befolkningen ska inte betala för att 30% ska pendla... Finns redan en för snedvriden fördelning av infrastruktursatsningar.
 
Toppen