Senaste nytt

Transfer på New York JFK - problem att ta med mat?

Sofia

Medlem
Min syrra ska flyga till och från Peru senare i år och de kommer att byta flyg i New York, JFK. De kommer inte att byta flygplats och således inte lämna transitområdet eller ens gå in i USA, om man säger så.
De vill dock ta med sig en del mat hem från Peru, tex torkad chili och en särskild sorts sprit. Så vitt jag kan förstå får man ta med sig nästan vad som helst i mat/dryckesväg bara man inte går in i landet utan ens väskor bara flyttas från ett plan till ett annat.
Vet inte hur ofta de öppnar väskor som är i transit på flygplatserna i USA. Och om de i såna fall beslagtar icke-farliga saker som man kan ha i bagaget.

Hoppas någon initierad själ här på forumet vet på råd! Tack :)
 

Senator

Moderator
Det finns alltid en risk när man åker via USA trots att man är i transit utomlands då man klarerar både immigration och tullen per definition. Jag skulle hantera detta på samma sätt som om man skulle in i USA.

Kom ihåg att man behöver ESTA också i transit.
 

Dr. Miles

Expert
Oj, behöver man visum även för transit?!
Ja, det behövs, men Sverige tillhör i de länderna som inte krävs visum men man måste ansöka ESTA (We-don't-call-it-visa-but-it's-de-fact-visa) senast 72 timmar före avresa.

Det är därför många sydamerikaner flyger inte via USA när de reser vidare till Asien eller Europa.
 

ulagun

Medlem
Det finns alltid en risk när man åker via USA trots att man är i transit utomlands då man klarerar både immigration och tullen per definition. Jag skulle hantera detta på samma sätt som om man skulle in i USA.

Kom ihåg att man behöver ESTA också i transit.

Sofia,
Det är som Senator skriver, de måste genom immigration vilket innebär att de faktiskt är inne i USAS trots att de bara är på flygplatsområdet och vänder.
Vi flög från Costa Rica via EWR för något år sedan. Hade med oss kaffepaket och lite spännande kryddor/såser. Blev tvärstopp vid securityn när vi skulle åter in i avgångshallen.
Vi lotsades bakom själva securityn till en röntgenapparat där kaffe och kryddor röntgades. Uppenbarligen kommer det in mycket knark i i paket som dessa. så torkad chili ligger nog i farozonen.
Allt gick smärtfritt och vänligt till väga, men det tog en hel del x-tra tid utöver all annan väntetid så jag vill uppmana din syster att se till att ha rejält med transfertid i JFK. Absolut inte mindre än två timmar.
Vi planerar att besöka centralamerika igen men då blir det inte via USA. Alldeles för mycket strul.
 

Sofia

Medlem
Tack Senator, behövde ni ta ut ert bagage också eller åkte det igenom på egen hand bakom kulisserna? Tack för bra info :)
 
Toppen