Senaste nytt

Går det att ändra kvalificeringsperiod på BAEC?

henrik l

Medlem
Nu verkar det som Oktober som gäller. Perfekt för mig då jag börjar i september mitt nya BAEC år:

Om man inte gillar sitt medlemsår (fel/ej lämplig startmånad), finns det någon möjlighet att ändra på det? Har någon lyckats?

Beror nog på vilken nivå du har. När jag var silver var brytpunkten början av augusti, vilket inte var helt perfekt. Sedan lyckades jag bli guld i början av juni, vilket var perfekt. Jag misstänker att det är när du går till en högre nivå som du kan försöka styra lite.
 

Swisser

Medlem
henrik I,

För tillfället har jag lägsta nivå, men skulle gärna svinga mig upp på högre nivåer (silver eller guld). Om jag har förstått dig rätt så ändrar alltså medlemsåret beroende på när jag kvalificerar mig till en högre nivå. Om mitt nuvarande medlemsår som basmedlem börjar i december och jag får silverstatus i augusti, ändras då mitt medlemsår till att börja i augusti? Om jag sedan kvalificerar mig för guldstatus i oktober ändras mitt medlemsår igen och då till att starta i oktober varje år?
 

Fredrik

Medlem
Nu börjar det bli ot men har inte detta ändrats? Var det inte så fram till häromåret men när man ändrade kvalificeringsgränserna så ändrade man detta också?
 

henrik l

Medlem
Nu börjar det bli ot men har inte detta ändrats? Var det inte så fram till häromåret men när man ändrade kvalificeringsgränserna så ändrade man detta också?

Nu har jag inte haft tid att läsa det finstilta, kan nog vara som du säger. Det känns logiskt med tanke på att man inte nollas när man går vidare till en högre nivå.
 

Senator

Moderator
Jag tror det blir ungefär så här med ett teoretiskt exempel:

Swiss är idag BAEC Blue. Han köper några BA CE resor, och den får ihop 300 TP
15 augusti, 2013: når BAEC Bronze med 300 TP. Medlemsåret är nu till 15 augusti, 2014 för att "försvara" Bronze status

I mitten av november har Swiss samlat på sig lite flera TP:
10 november 2013: når BAEC Silver med 600 TP. Medlemsåret är nu till 10 november, 2014 för att "försvara" Silver status

Under jul/nyår åker Swiss på en monster TP run till HNL via LCY, LAS och annat. På detta vis ramlar det in 900 TP till
20 januari. 2014: når BAEC Gold med 1500 TP. Medlemsåret är nu till 20 januari, 2015 för att "försvara" Gold status.

Från och med nu låser man medlemsåret till januari-januari. Når Swiss inte 1500 TP under nästa år blir det soft landing till Silver oavsett om han klarar detta eller inte på "riktigt".
 

palmen

Moderator
Får man inte den högre statusen kvalificeringsåret ut, plus nästa år?
Så fungerar det på SAS EB i alla fall. När jag nådde en högre nivå så var mitt kvalificeringsår fortfarande juli-juni (nådde högre status i mars).
 

Senator

Moderator
På SAS är det väl "enrollment date" som styr kvalåret? Det vill säga att blev du medlem i maj 2008 så är det maj-maj som räknas? BAEC är det "status date" som räknas.
 

doc

Medlem
I och med att TP inte längre nollställs när man flyttar upp i statusnivåerna så nollställs inte heller medlemsåret. Det innebär att medlemsåret är konstant och att det nu är enrollment date som styr för nya BAEC-medlemmar och att gamla medlemmar alltid kommer att ha det medlemsår de har för närvarande.
 
Toppen